توضیحات

ویرایش
آبشار زیبا و دیدنی روستای اسطرخی شیروان در ۲۸ کیلومتری جنوب این شهر برای گردشگران ناشناخته مانده در حالی که این منطقه مکانی مناسب برای اتراق گردشگران و مسافران بویژه در ایام نوروز است.
روستای زیبای اسطرخی شیروان از روستاهای هدف گردشگری و کوهستانی بوده که در دره ای نسبتا ژرف قرار دارد که امتداد آن از جنوب به شمال شرقی است و رودخانه ای از وسط دره و روستا می‌گذرد.
سرچشمه رودخانه با ۲۰ اینچ آب از چندین چشمه بزرگ و کوچک تشکیل یافته است که پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری با ارتفاع بیش از ۲۰ متر تبدیل می‌شود.
آب از آبشار اسطرخی که بلندترین آبشار منطقه شیروان است از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار، بید و گردو ریزش می‌کند به علت برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در می‌آید که منظره بسیار جالب و دیدنی را به وجود می‌آورد.
این آبشار در روستا به شارشار معروف است، بر بالای آبشار آسیای آبی قدیم و مخروبه ای قرار دارد و دو دامنه شرقی و غربی دره اسطرخی را درختان انبوهی فراگرفته است که بیشتر حالت جنگل را دارد.
اطراف آبشار یکی از مناطق ییلاقی و بسیار سرد در تابستان است ، در فاصله ۴۰ متری شرق آبشار غار کوچکی وجود دارد که استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های ...مشاهده کامل متن آن تشکیل شده است و با توجه به نوع سنگ‌های اسطرخی که معمولا آهکی می‌باشد مطالعه این غار به افراد فنی و متخصص احتیاج دارد.
مردم اسطرخی از ترک‌های قارشی قزی ماورالنهر هستندکه در زمان نادرشاه در نقل و انتقالات اقوام به این نواحی کوچانده شدند و قدمت روستا نیز با توجه به قبرستان قدیمی آن موضوع فوق را تایید می‌کند.
در کوه‌های اسطرخی انواع گیاهان طبی نظیر ساری گل، کماف گون، کاسنی، زیره، شقایق، درمنه ترکی و سیب کوهی دیده می‌شود که محصولات عمده آن شامل: گردو، کشمش، سیب زمینی، گندم و جو و مقداری میوه درختی است.
در حد فاصل سرچشمه و آبشار اسطرخی تک درختی کهن و تنومند از نوع سرو کوهی وجود دارد که محیط ساقه آن در حدود پنج متر و دارای شاخ و برگ زیاد است که سن آن به ۶۰۰ سال می‌رسد.
در وسط روستا مقبره امام زاده ای قرار دارد که به روایت اهالی نام مبارکش شاهزاده عبدالرحمان(ع) فرزند امام سجاد(ع) می‌باشد که فوق العاده مورد احترام و اعتقاد اهالی است که دارای ضریح چوبی و اخیرا با خودیاری مردم و زیر نظر اداره اوقاف شیروان مقبره تجدید بنا شده است.
لباس روستاییان معمولی و مردها معمولا محاسن دارند و زن‌های پیر چارقد سر می‌کنند و پیراهنی می‌پوشند که قسمتی از شلیته نسبتا کوتاه و پرچین را می‌پوشاند و شلوار سیاه رنگی نیز به پا دارند و زینت آلات خود را به جلیقه خود می‌آویزند.
مردم این روستا بسیار پرکار و زحمت کش و شیرین زبان اند و هم اکنون دارای امکانات راه، دبستان، مسجد، حمام، لوله کشی آب، خانه بهداشت، شرکت تعاونی هستند و صنایع دستی روستا نیز قالیبافی است.
باریک‌ترین کوچه به نام کوچه آشتی کنان به عرض ۸۰ سانتی متر در این روستا قرار دارد که سابقا محل آشتی کنان اهالی بود.روستای اسطرخی شش سال گذشته به عنوان روستا هدف گردشگری معرفی شد.

منبع:
http://akhbarma.ir/
http://www.mehrnews.com/
http://shirvanshahr.net/
چهارطاقی تیموری

چهارطاقی تیمور...

چهارطاقی یا مقبره تیموری مربوط به اوایل دوران تیموریان می‌باشد و در فاصله ٦ کیلومتری شهر شیروان و ٣ کیلومتری جاده آسفالته در مجاور روستای زیارت شیروان خراسان شمالی قرار دارد,در قسمت شمال شرقی بنا هم مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) واقع شده است. ساختمان بنا خشتی است و در مواردی با چوب استح...

اطلاعات | نقشه
غارهای هنامه

غارهای هنامه

غارهای هنامه در جنوب روستای هنامه از توابع دهستان سیوکانلو در 18 کیلومتری شمال شهرستان شیروان استان خراسان‌شمالی قرار گرفته اند,غارهای هنامه از مجموعه­ای فضاهای دستکند تشکیل شده که برای ایجاد یک روستا با موقعیت تدافعی ویژه در دل کوه کنده شده است. طبق مطالعات تطبیقی و مطالعۀ سفالینه­‌ه...

اطلاعات
مقبره کشته گان واقعه لهاک خان

مقبره کشته گان...

سروان لهاک خان، سالار جنگ و یکی از فرماندهان قشون محمد خان قاجار بود ,وی در سال 1304 هجری شمسی سرکشی کرد و پنج افسر و دو استوار از ماموران لشکر شرق خراسان را که با طغیان او مخالف بودند، در میدان سرخ بجنورد تیرباران کرد. میدان سرخ، مکانی در مجاورت باغی است که کشته شدگان واقعه لهاک خان ...

اطلاعات
ییلاق اوغاز

ییلاق اوغاز

ییلاق اوغاز منطقه خوش آب و هوایی است که در40 کیلومتری شمال شرق شیروان در شمال استان خراسان شمالی قرار گرفته است. روستای اوغاز کهنه از روستاهای قدیمی شیروان است و قدمت آن به ششصد سال میرسد، بنای اولیه این روستا توسط ازبکان بنیانگذاری شده است . اوغاز کهنه مناظر طبیعی بسیاری دارد و از ...

اطلاعات | نقشه
آبشار کهنه اوغاز

آبشار کهنه اوغ...

آبشار کهنه اوغاز در شرق روستای کهنه اوغاز قرار دارد که دارای آب فراوان و منظره‌های دیدنی است. این روستا در 30 کیلومتری شمال شرق شیروان و بعد از روستاهای قلعه چه، هنامه، بی بهره و اوغاز تازه قرار دارد. روستای اوغاز کهنه از روستاهای قدیمی شیروان است و قدمت آن به ششصد سال میرسد ,بنای اول...

اطلاعات | نقشه
امامزاده حمزه رضا

امامزاده حمزه ...

بارگاه مقدس امامزاده حمزه رضا (علیه السلام) درشهرستان شیروان، بخش مرکزی، در 5 کیلومتری شمال غرب شهر شیروان، دهستان زیارت، روستای زیارت، قرار دارد. به گمان اهالی وی برادر امام رضا (علیه السلام) است که به سوی برادر خود می‌رفته و در اینجا به دست مخالفان به شهادت می‌رسد. با مراجعه به کتب ...

اطلاعات | نقشه
غار پوستین دوز

غار پوستین دوز

پوستین دوز نام یکی از غارهای معروف منطقه شیروان است، این غار در فاصله 32 کیلومتری شهر شیروان و شش کیلومتری شمال شرقی شهر لوجلی در دامنه کوه‌های امام حاضر قرار گرفته است و نام خود را از روستای متروک شده پوستین دوز گرفته که در 3 کیلومتری شرق غار قرار دارد. طول مفید غار 120 متر بوده و نام...

اطلاعات | نقشه
آبشار اسطرخی

آبشار اسطرخی

آبشار زیبا و دیدنی روستای اسطرخی شیروان در ۲۸ کیلومتری جنوب این شهر برای گردشگران ناشناخته مانده در حالی که این منطقه مکانی مناسب برای اتراق گردشگران و مسافران بویژه در ایام نوروز است. روستای زیبای اسطرخی شیروان از روستاهای هدف گردشگری و کوهستانی بوده که در دره ای نسبتا ژرف قرار دارد ک...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب