توضیحات

ویرایش
بخش هنزا شامل دو دهستان هنزا و جواران است که از توابع شهرستان رابر استان کرمان میباشد.هنزاء از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهرساردوییه محدود می‌شود و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد.بخش هنزاء از طریق محورهای کرمان-رابر-هنزاء و جیرفت -ساردوئیه -هنزاء و کرمان-راین -ساردوئیه- هنزاء با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.
هنزا از سطح دریا در حدود 2800 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان، مطبوع و خنک و در زمستان‌ها سرد است.
رودخانه دائمی هنزا از میان روستا عبور می‌کند. ظاهراً در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که در حال حاضر اثری از آن‌ها باقی نمانده است.
در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب « هنزاب» می‌گویند؛ از این رو، این مکان به هنزا، مشهور شده است.بنای قدیمی امام‌زاده میرمحمد ابوطالب نشانگر قدمت تاریخی این روستا است.مردم هنزا به زبان فارسی با گویش ...مشاهده کامل متن محلی سخن می‌گویند، مسلمان و مذهب شیعه دارند.
اقتصاد هنزاء بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری استوار شده است. گروهی از مردم نیز در امور خدماتی اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی و یونجه است.
اراضی روستا به صورت آبی و دیم کشت می‌شوند و آب مورد نیاز اراضی آن از رودخانه و چشمه تأمین می‌شود. باغداری نیز در روستا رونق دارد و گردو و بادام، از محصولات باغی و سردرختی آن است.
انواع لبنیات مرغوب مانند کشک، پنیر و روغن حیوانی و عسل در هنزا تولید می‌شود.گردوی بخش هنزا از نظر مزه و طعم، خوشمزه‌ترین گردویی است که در ایران تولید می‌شود.
بخش هنزا در محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اغلب خانه‌های هنزاء بر روی شیب احداث شده‌اند و در و پنجره‌های کوچک دارند که در زمستان از ورود سرما به درون خانه جلوگیری می‌کند.
بیشتر خانه‌ها در یک طبقه بنا شده‌اند و فضاهای درونی آن شامل محل سکونت افراد خانواده، انبار غله و علوفه و مکانی برای انجام فعالیت‌های جانبی خانوار روستایی است.
در ساخت خانه‌ها از سنگ، خشت و شاخ و برگ درختان، استفاده شده است. در ساخت خانه‌های جدید از مصالح آجر، آهن، سیمان و مانند آن نیز استفاده می‌شود.
بخش هنزاء به دلیل استقرار در محدوده کوهستانی، آب و هوایی مطبوع و مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و دلپذیری دارد. دره‌های خوش آب و هوا، سرسبز و کوه‌های مرتفع، این بخش را دربرگرفته‌اند.
گذر رودخانه هنزا از میان روستا، سبب شادابی و طراوت آن شده است. حواشی رودخانه از درختان بلند، گل‌های رنگارنگ و گیاهان طبیعی پوشیده شده است. دره کوهستانی بندر هنزا با درختان کهنسال گردو به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به تفرجگاهی زیبا تبدیل می‌شود.
این روستای کوهستانی، با طبیعت بکر و زیبا، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.
از جاذبه‌های گردشگری دیگر این بخش می‌توان به امامزاده سید محمد رضا ابوطالب(ع) و همچنین آبشار سرخوییه،امامزاده سید مرتضی (ع) و آبشار آبسر در روستای سید مرتضی ،تخت سرتشتک در بندر هنزاءدره گلی هوک در سرمشک ،دره گلوگازر،جنگل‌های اورس گلوچار و گلوگازر اشاره کرد.
در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌کنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع دستی مانند نخ‌ریسی و گلیم‌بافی می‌پردازند.
دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است.
مردم هنزا به سنت دیرین، اعیاد ملی و مذهبی نوروز، فطر، غدیر و میلاد پیامبر (ص) را به جشن و شادی سپری میکنند. در آستانه سال نو، با خانه تکانی، تهیه لباس نو، پختن انواع خوراکی‌های ویژه عید، سال نو را جشن میگیرند و در مراسم مذهبی نیز، با احسان نذورات مراسم مولودی خوانی را برگزار می‌کنند ، در ایام محرم و سوگواری ائمه (ع) عزاداری می‌کنند.
از آیین‌های بومی این بخش می‌توان به مراسم لوک‌بازی و مراسم نسق‌بندی اشاره کرد.گردوبازی و گوخقپا از بازی‌های رایج نوجوانان و جوانان این روستا است.
مردم هنزا به ندرت از پوشاک سنتی استفاده می‌کنند. لباس مردان شامل کت، شلوار، پیراهن، جلیقه، کلاه و بعضاً دستار است. زنان نیز از چادر، روسری، مانتو، پیراهن، شلوار و سایر پوشش‌های زنانه استفاده می‌کنند.
مهم‌ترین سوغات هنزاءگردو و بادام است.از غذاهای بخش هنزا می‌توان به کباب تابه‌ای،کماچ سن،قاتوق بنه،آش کرو،آش بلغور ،سبزی قورمه و سایر تنقلات و خوراکی‌ها اشاره کرد.

منبع:
http://bhanza.ir
http://www.farsnews.com
http://forum.saramad.ir/
چشمه عروس رابر

چشمه عروس رابر

چشمه عروس رودی در سه کیلومتری شهرستان رابر است. طول این رود ۸۷ کیلومتر است و سومین رود بلند کرمان بعد از هلیل‌رود و رود ملنتی می‌باشد. این رود پس از آبیاری مزرعه‌های رابر به هلیل رود می‌پیوندد و به سد جیرفت می‌ریزد. هلیل رود و چشمه عروس باهم به هامون جازموریان می‌ریزند. جذابیت و زیب...

اطلاعات | نقشه
قلعه باستانی رابر

قلعه باستانی ر...

قلعه باستانی رابر در محله ای که امروز آن را قلعه نامیده اند قرار دارد. در سال ۱۲۰۷ که فتحعلی خان به رابر قشون کشی کرده این قلعه باشکوه آباد بوده است و مردم آنجا جمع شده اند و با جهانبانی فتحعلی خان بنای مخالفت گذاشتند اما خان قاجار از حیث سلاح و مهمات کاملا مجهز بود رویارویی با آن سودی...

اطلاعات | نقشه
روستای سیه بنوئیه

روستای سیه بنو...

در شمال شهرستان رابر در استان کرمان روستای زیبایی واقع شده به نام روستای سیه بنوئیه که جزو روستاهای پلکانی کشور مسوب میگردد. در شرق سیه بنوئیه روستای شهید پرور و نمونه گنجان و در غرب آن روستای ننیز علیا و در جنوب آن روستای گلینوئیه و در شمال آن کوه لاله زار (کوه شاه) قرار گرفته است. ...

اطلاعات | نقشه
آبشار آبسر

آبشار آبسر

آبسر(Absor) نام آبشاری است که در دره‌ای عمیق در شمالی‌ترین بخش ارتفاعات بحر آسمان کرمان واقع شده است ، این آبشار زیبا که ارتفاع آن حدود 25 متر می‌رسد، در 25 کیلومتری جنوب شرق رابر واقع شده است. آبشار آبسر در جنوب شرقی روستای سید مرتضی از توابع بخش ساردوئیه و دهستان هنزا قرار دارد و فا...

اطلاعات | نقشه
تنگ کرو

تنگ کرو

تنگ کرو ( کررو ) با طول بخش اصلی تنگه در حدود 500 متر در جنوب شهرستان رابر قرار دارد. در اولین نمای تنگه کرو پس از بیست کیلومتر پیمایش جاده خاکی از رابر به این تنگه زیبا رسیده و از آنجا که شهرستان رابُر دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات ط...

اطلاعات
روستای هنزا

روستای هنزا

بخش هنزا شامل دو دهستان هنزا و جواران است که از توابع شهرستان رابر استان کرمان میباشد.هنزاء از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهرساردوییه محدود می‌شود و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد.بخش هنزاء از طریق محورهای کرمان-رابر-هنزاء...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب