توضیحات

ویرایش
سد استقلال میناب در شهرستان میناب ساخته شده است ، مطالعه اولیه در سال ۱۳۴۴ آغاز و عملیات اجرائی از سال ۱۳۵۳ شروع و در سال ۱۳۶۲ بهره برداری از آن آغاز شده است.
با احداث این سد بتونی پایه دار توسط جهاد کشاورزی، از این به بعد این آب‌ها مهار می‌شود و باعث تقویت شدن سفرهٔ آب زیر زمینی شده و همچنین به مصرف حیواناتی می‌رسد که در کوه زندگی می‌کنند.سد استقلال میناب آب آشامیدنی مردم شهرهای بندرعباس ، بندرخمیر و روستاهای اطراف را تامین می‌کند .
«سد میناب» با ارتفاع ۵۹ متر، عرض پی و تاج سد به ترتیب ۵۸ متر و ۳ متر و ترازهای تاج در حداکثر ارتفاع آب و تراز نرمال آب مخزن به ترتیب ۵۰/۱۰۰، ۴۰/۹۹ و ۵۰/۹۸ متر از سطح دریا می‌باشد.
انواع سنگهای رسوبی محل سد که به صورت متناوب قرار گرفته‌اند به شرح ذیل می‌باشند: ماسه سنگ، ماسه سنگ مارنی، ماسه سنگ سیلتی، مارن ماسه‌ای (لای سنگ ماسه‌ای) مارن (لای سنگ، گل سنگ)، مارن رسی (لای سنگ رسی)، سنگهای مزبور مربوط به دوره الیگومیوسن (فارس) می‌باشند.
...مشاهده کامل متن پایه‌های سد که مقدار اعظم فشار سد را به پی‌های صخره أی منتقل می‌کنند بر روی ماسه سنگهای نسبتاً عریض (تقریباً ۱۲ متر قرار گرفته‌اند.)
اهداف احداث این سد عبارتند از:
محافظت مناطق زیر کشت در مقابل سیلابها.
تنظیم آب رودخانه.
آبیاری نخلستانها بر اساس سیستم جدید آبیاری با توجه به شرایط طبیعی و محدودیتهای آن.
توسعه و افزایش سطح زیر کشت.
مقابله با خطرات شوری زمین بعلت ارتباط آبهای شور زیرزمینی با سطح خاک.
علاوه بر ابیاری ده هزار هکتار از زمین‌ها وباغ‌های میناب، قسمت عمدهٔ آب مصرفی شهر بندر عباس را نیز تأمین می‌کند.
بسیاری از این آب‌ها که تاکنون به دریا سرازیر می‌شده‌است، هم اکنون مهار شده‌است و سفره‌های آب زیرزمینی را غنی‌تر ساخته‌است. از جملهٔ این آب‌ها، آب‌هایی بود که از اطراف میناب وارد رودخانه می‌شد و سپس به دریا می‌پیوست و بی استفاده به هدر می‌رفت.

منبع:
http://www.yjc.ir
http://minabonline.loxblog.com/
http://minabcity.ir/
قلعه هزاره میناب

قلعه هزاره مین...

قلعه هزاره میناب ،گویای تمدن چند هزار ساله است که قدمتی بسیار طولانی دارد به نحوی که از دوره هخامنشیان و ایلخانیان از مکان کنونی سازه باقیمانده برای حکمروایی استفاده می‌شده و تا دوران صفویه نیز پویایی آن برای کارشناسان و پژوهشگران تاریخی مسجل شده است.این قلعه واقع در بخش مرکزی شهرستان م...

اطلاعات
رود میناب

رود میناب

رود میناب یکی از پرآب‌ترین رودهای جنوبی ایران است که دارای آب شیرین بوده ودر انتها به شمال تنگه هرمز می‌ریزد این رود از دو رودخانه سرچشمه میگیرد که بنام رودان وجغین مشهورند. رودخانه میناب از کوههای کهنوج سر چشمه می‌گیرد و در تنگه هرمز به دریای می‌ریزد این رودخانه از دو شاخه تشکیل شده ا...

اطلاعات
سد استقلال

سد استقلال

سد استقلال میناب در شهرستان میناب ساخته شده است ، مطالعه اولیه در سال ۱۳۴۴ آغاز و عملیات اجرائی از سال ۱۳۵۳ شروع و در سال ۱۳۶۲ بهره برداری از آن آغاز شده است. با احداث این سد بتونی پایه دار توسط جهاد کشاورزی، از این به بعد این آب‌ها مهار می‌شود و باعث تقویت شدن سفرهٔ آب زیر زمینی شده ...

اطلاعات | نقشه
تعزیه در میناب

تعزیه در میناب

اگر چه میراث ادبی ایران به بیش از 2500 سال قبل می‏رسد و به خاطر منظومه‏های خوش ساخت ملی و تخیلی مشهور است، اما تنها نمایش واقعی آن تعزیه اسلامی است که از ظهور آن بیش از هزار سال می‏گذرد. خاصه با توجه به روابط فرهنگی و جغرافیایی ایران با یونان و هند که هر دو دارای سنن نمایشی فوق‏ا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب