توضیحات

ویرایش
آبشار آق سو به فاصله 42 متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع است . حوضچه‌های طبیعی این آبشار بصورت ارگانیک و پله ای آب را از سرچشمه آبشار با ارتفاعی معادل 30 متر به انتهای مسیر می‌رساند.
میزان دبی آب این آبشار 30 لیتر بر ثانیه و ارتفاع آن در حدود 70 متر است. این آبشار سرانجام وارد رودخانه مادرسو شده و به گرگان رود می‌ریزد.
مسیر دسترسی به آبشار آق سو گلستان: در جاده گرگان به سمت بجنورد، بعد از تنگه گلو و درست قبل از تونل گلستان، در شمال جاده آسیایی قرار گرفته است. ماشین را کنار پل پارک کرده و با یک پیاده روی سبک از میان درختان جنگلی به آبشار آق سو خواهید رسید.
فرم پله ای رودخانه که به صورت طبیعی ایجاد شده است.
مسیر آب به تنگه ای باریک با صخره‌های بلند می‌رسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و دل و جان را به آب زد.دیواره‌های ...مشاهده کامل متن بلند و شگفت آور این تنگه، شما را به پیش می‌کشاند.
وجه تسمیه آبشار آق سو: آق سو یک واژه ترکی است و به معنای آب سفید می‌باشد.
اگر داخل رودخانه گام بر می‌دارید مراقب میزبانان خود باشید! خرچنگ خوش رنگ در کنار رودخانه به شما خوش آمد می‌گوید. آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است.ترکیب صخره‌های خوش فرم خزه ای با آب زلال این آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است.
حتی سنگ‌های زیر آبشار هم از گزند بی فرهنگی و بی رحمی ما مردمان در امان نبوده اند.آب از بالادست آبشار بر روی سنگ‌ها و جلبک‌های رنگین می‌غلتد و به پایین می‌آید.در پای آبشار، فضایی غارمانند ایجاد شده که آب درون آن جاریست و به نظر می‌آید ادامه دارد.مردم شرق استان گلستان از این آبشار به عنوان یکی از تفرجگاه‌های خود استفاده می‌کنند.
عدم رعایت گردشگران و مسافران عبوری در بعضی قسمت‌های آبشار، متاسفانه نمایی زشت به طبیعت آن داده است.
پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. پارک گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌است.
همچنین در این پارک رودخانه‌های متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده‌است که مهمترین آنان را می‌توان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه‌های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد.

منبع :
http://www.mehrnews.com/
آبشار لوه

آبشار لوه

آبشار لوه در روستای لوه در 20 کیلومتری گالیکش و در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد و در جنگلی انبوه با درختانی پهن برگ قرار دارد. این آبشار با پارک جنگلی گلستان همجوار است و این موضوع ارزش خاصی به آن بخشیده است. گالیکش آبشارهای زیادی دارد که در این میان آبشار لوه با 75 متر ارتفاع ا...

اطلاعات | نقشه
چشمه لال

چشمه لال

چشمه لال یکی از اماکن تفریحی و دیدنی شهرستان گالیکش می‌باشد که در روستای بش اویلی از توابع بخش لوه این شهرستان در مساحتی حدود سی هکتار، مجموعه‌ای بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد.این چشمه در فاصله بیست و هفت کیلومتری شرق شهر گالیکش و در حاشیه جاده بین‌المللی گالیکش، مشهد قرار دارد. پس از رسی...

اطلاعات | نقشه
آبشار آق سو

آبشار آق سو

آبشار آق سو به فاصله 42 متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع است . حوضچه‌های طبیعی این آبشار بصورت ارگانیک و پله ای آب را از سرچشمه آبشار با ارتفاعی معادل 30 متر به انتهای مسیر می‌رساند. میزان دبی آب این آبشار 30 لیتر بر ثانیه و ارتفاع آن در حدود 70 متر است. این آب...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب