توضیحات

ویرایش
آستان امامزاده عبدالمطلب (علیه السلام) در بخش مرکزی شهرستان زرندیه،کیلومتر 40 اتوبان ساوه به تهران، دهستان رودشور، کیلومتر 6 جاده روستای پیک زرند، 4 کیلومتری جنوب روستای پیک قرار دارد.
بنا به گفته اهالی این امامزاده به امام کاظم (علیه السلام) منسوب میباشد.نسب شناسان درباره شجره نامه وی می‌نویسند: امامزاده عبدالمطلب (علیه السلام) فرزند امامزاده ابوالحسن محمد (علیه السلام) بوده و نسب شریف وی با پنج واسطه به امام صادق(علیه السلام) منتهی می‌شود.
شکل ساختمان بقعه، از داخل به صورت یک مربّع چهار ضلعى به ابعاد حدود 5/8×7 متر است که از بیرون از پى به ارتفاع حدود 3 متر چهار ضلعى و بعد از آن به ارتفاع 70/1 به صورت هشت ضلعى است و بر روى آن، گنبد به صورت مخروطى از داخل و هرمى 12 ترک از خارج احداث شده است.
در طرفین حرم، دو اتاق به ابعاد 70/2×20/3 در حدود سال 1330 ساخته شده و روى آن‏ها نیز دو اتاق کوچک احداث شده است. در زمان قاجاریّه و در حدود سال 1250 هـ.
ق، ایوان با شکوهى به بقعه الحاق شده که ...مشاهده کامل متن ارتفاع آن 5/6 متر است.
گنبد بنا، هرمى 12 ترک به ارتفاع حدود 15 متر از کف زمین است که با کاشی‌هاى فیروزه رنگ به ابعاد 8×18 سانتى متر هنرمندانه و بسیار زیبا طرّاحى شده بود. دیوارهاى بقعه با آجرهاى 22×22 و به قطر 70/1 متر پوشش یافته و سقف بقعه به صورت ضربى اجرا شده است.
در صحن بزرگ بقعه، تعداد 13 اتاق به ابعاد تقریبى 50/4×10/3 متر به عنون زایر سرا ساخته شده و قبور 6 شهید دوران جنگ تحمیلى زینت بخش آن است.
پدر امامزاده عبدالمطلب از بزرگان سادات و سیّدی جلیل القدر، عظیم الشان و زیاده با حشمت و سرپرست سادات اصفهان بود.
او دارای نُه فرزند ذکور بود که جملگی از سادات گرانقدر و بسیار بزرگوار اصفهان، قزوین، شهر ری و قم به شمار می‌آمدند.
از این میان آن‌ها، تنها یک فرزند او به نام سیّد عبدالمطلب به ساوه مهاجرت نموده و در همین شهر سکونت داشته است. از همسر و تعداد فرزندان سیّد عبدالمطلب در منابع موجود گزارشی به ثبت نرسیده است.
بقعة امامزاده عبدالمطلب به شمارة 1370 و در تاریخ 15/08/1384 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

منبع:
http://shrines.blog.ir/
http://www.emamzadegan.ir/
http://harameyar.ir/
روستا و آبشار چناقچی علیا

روستا و آبشار ...

روستای چناقچی علیا که از توابع بخش خرقان می‌باشد به عنوان یکی از روستاهای نمونه گردشگری انتخاب شده است و در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر ساوه قرار دارد. تا مرکز شهرستان زرندیه (مامونیه) حدود ۵۰ و تا تهران حدود ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۴۰۰ متر و آب و هوای آن گر...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکار ممنوع خرقان

منطقه شکار ممن...

منطقه خرقان ساوه دارای وسعتی بیش از ۴۷ هزار هکتار است و از سال ۸۹ به عنوان منطقه شکار ممنوع تعیین شده و حفاظت از آن بر عهده اداره حفاظت محیط زیست ساوه و زرندیه می‌باشد. این منطقه بین شهرستان ساوه و زرندیه قرار دارد، به این صورت که قسمت‌های جنوبی آن در بخش نوبران ساوه و قسمت‌های شمالی ...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای خشکرود

کاروانسرای خشک...

کاروانسرای خشکرود در شهرستان زرندیه به عنوان نگین معماری دوران اسلامی و همچنین یادگاری ارزشمند از دوران صفویان است که ویژگی‌های خاص معماری و فرهنگی آن زمان را در دل خود دارد. وجه تسمیه این بنای تاریخی از همجواری آن با روستایی با نام ˈخشکرودˈ است که در حواشی بیابان به عنوان مرکز جمعیتی...

اطلاعات | نقشه
امامزاده عبدالمطلب

امامزاده عبدال...

آستان امامزاده عبدالمطلب (علیه السلام) در بخش مرکزی شهرستان زرندیه،کیلومتر 40 اتوبان ساوه به تهران، دهستان رودشور، کیلومتر 6 جاده روستای پیک زرند، 4 کیلومتری جنوب روستای پیک قرار دارد. بنا به گفته اهالی این امامزاده به امام کاظم (علیه السلام) منسوب میباشد.نسب شناسان درباره شجره نامه و...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب