توضیحات

ویرایش
موزه تمدن آناتولی از اولین جاذبه‌های آنکارا برای گردشگرانی است که به دیدن بناهای تاریخی و تاریخ ترکیه باستان علاقه‌مند هستند.
این موزه از دو ساختمان، یک کاروانسرا و یک بازار تشکیل شده که در قرن 15 ساخته شده‌اند و امروز جایگاه حفظ آثار ارزشمندی از تمدن‌های مختلف هستند.بهترین صنایع‌دستی به‌دست آمده ازحفاری‌های ترکیه را در این موزه می‌توان دید.
موزه تمدن‌ها مجموعه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد از آثار دوران پالئولیتیک، نئولیتیک، هاتی، هیتی، فرنگی‌ها، یورارتین‌ها، رومی‌ها و نمونه‌های برجسته‌ای از گنج‌های لیدیایی‌ها را در خود نمایش می‌دهد.
موزه تمدن‌های آناتولی در سال 1997 جایزه سال موزه‌های اروپا را به خود اختصاص‌داد. این موزه علاوه بر نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی، فعالیت‌های فرهنگی نظیر برگزاری کنفرانس‌های علمی، کنسرت‌ها و جشنواره‌های ویژه کودکان را نیز انجام می‌دهد.
مهاجمین، مهاجران، جنگجویان، ماجراجویان، تاجران و گردشگران با فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون هر یک نقش مهمی در تاریخ آناتولی داشته‌اند. این سرزمین منزلگاه شهرهای متعددی است که هیتیت‌ها (مردمی که در عهد باستان در آسیای صغیر و سوریه امروزی حدود 700 تا 1700 سال پیش از میلاد زندگی ...مشاهده کامل متن می‌کردند) و جانشینان آنها فریجیه‌ها ساخته بودند.
گفته‌‌می‌شود آناتولی نخستین سکونتگاه بشری در طول تاریخ بوده‌است. یونانی‌ها، ایرانی‌ها، اسکندر و ساکنان مقدونیه و بیزانس و سلوکیان بعد از فریجیه‌ها در آناتولی مستقر شدند.بهترین آثار به جا‌مانده از این تمدن‌ها در موزه تمدن‌های آناتولی در آنکارا به نمایش درآمده است.
آثار به نمایش درآمده در این موزه متعلق به دوران پارینه‌سنگی، نوسنگی و عصر برنز و... تا دوران کنونی است. از آثار به نمایش درآمده در این موزه مجسمه تارهونزا از شاهان امپراتوری هیتیت و نقش برجسته‌هایی است که جنبه‌های مختلف زندگی در این دوران را نشان می‌دهد.
موزه تمدن‌های آناتولی با مجموعه منحصر به فرد خود در میان موزه‌های استثنایی جای گرفته و صنایع دستی باستان شناسی آناتولی و صنایع دستی عصر پارینه سنگی – Palaeolithic - تا کنون را دارد.
عصر پارینه سنگی - قبل از 8000 – Palaeolithic
این عصر را با بقایای برجای مانده و کشف شده از غار آناتولی کاراین می‌شناسند. مردم عصر پارینه سنگی به شکار می‌پرداختند و در غار جوامعی را تشکیل می‌دادند.
ابزارهای سنگی و استخوانی مردم آن دوره به نمایش درآمده است.

عصر نوسنگی - Neolithic - 5500-8000
در این عصر تولید غذا آغاز شده و اولین یک جانشینی‌ها در جامعه این عصر آغاز شده است. صنایع دستی این دوره از دو بخش مهم این عصر موسوم به کاتالهوک و هاکیلار - Çatalhöyük and Hacılar- در موزه به نمایش درآمده اند.
این بقایا شامل مجسمه‌های خدایان زن، مهر، ظروف سفالی و ادوات کشاورزی ساخته شده از استخوان می‌شوند.

دوره مس و سنگ - 3000-5500 قبل از میلاد
در این دوره علاوه بر ابزارهای سنگی، مس را نیز پردازش کرده و در زندگی روزمره به کار می‌بردند. بقایای ارزشمندی از این دوره برجای مانده که در هکیلار- Hacılar -، کانهسن- Canhasan -، تیکیتپ - Tilkitepe -، الکهویوک – Alacahöyük- و الیسار - Alişar -کشف شده و در این موزه به نمایش درآمده است.

مفرغ دوره برنز اول - 1950-3000 قبل از میلاد
افرادی که در ابتدای هزاره سوم قبل از میلاد در آناتولی زندگی می‌کردند، قلع و آلیاژ را به مس اضافه کرده و برنز را اختراع کردند.
همچنین با قالب گیری و فنون چکش کاری روی همه فلزات این دوره کار کردند. فلزات گرانبها، هدایای ارزشمند مردگان که از گنبدهای اشرافی الکهویوک – Alacahöyük- کشف شده بود، خرابه‌های اسکیاپار - Eskiyapar - هوروزتپ -Horoztepe - کارااوقلان – Karaoğlan- مرزیفون – Merzifon- اتییوکوسو – Etiyokuşu- اهلتیبل – Ahlatlıbel- کارایاوسان – Karayavşan- بولو – Bolu- بیسسولتان – Beycesultan- سماهویوک - Semahöyük- و تپه کاراز تیلکی - Karaz-Tilki Hill – متعلق به عصر برنز اول هستند و در این موزه به نمایش درآمده اند.

هیتی‌ها (1200 – 1750 قبل از میلاد)
هیتی‌ها اولین اتحادیه سیاسی را در آناتولی در هزاره دوم در خلیج کیزیلمارک – Kızılırmak- تاسیس کردند. شهر پایتخت بوقازکوی (هاتوساس) و مراکز مهم دیگر ایناندیک – İnandık- اسکیاپار – Eskiyapar- آلاکاهویوک – Alacahöyük- الیسار – Alişar- و فرزانت – Ferzant- بودند.
ظروف شکل گاو نقش برجسته، آثار باستانی سفالی، الواح آرشیو دولت، مهرهایی به نام پادشاه از این دوره وجود دارد.

فریگی -700- 1200 قبل از میلاد
فریگی‌های مهاجر از بالکان در قرن سوم هزاره دوم که کنترل اناتولی را به دست گرفته بودند در گوردیون – Gordion- متمرکز شده بودند.
آثار هنری کشف شده از گوردیون – Gordion- و خرابه‌های آن‌ها بهترین نمونه‌های فرنگی‌ها هستند که در این موزه به نمایش درآمده اند.

اورارتو - 600-1200 قبل از میلاد
تمدن اورارتو در مراکزی مثل آلتینتپ Altıntepe، ادیلسواز Adilcevaz، کایالیدر Kayalıdere، پتنوس Patnos، ون Van، کووستپ Çavuştepe به معماری پیشرفته و فناوری معدن رسید و همان زمان در سرزمین فرنگی‌ها به سر می‌برد.

هیتی‌های ثانویه -700-1200 قبل از میلاد
در پایان امپراطور هیتی، برخی جوامع هیتی استان هایی را در جنوب و جنوب شرقی آناتولی تاسیس کردند و منجر به دوره امیرنشین‌های هیتی‌های ثانویه شد.
مالاتیا-اسلنتپ Malatya-Aslantepe، کارگمیس Kargamış، ساکاگوزو Sakçagözü برخی از اماکن مهم هیتی‌های ثانویه هستند.


منبع:
http://www.chn.ir/
http://isna.ir/
http://tnews.ir/
http://www.ushidar.com/
مقبره آتاتورک

مقبره آتاتورک

مقبره آتاتورک یکی از جاذبه‌های توریستی در ترکیه است که گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.مقبره آتاتورک محل دفن مصطفی کمال آتاترک، رهبر جنگ استقلال ترکیه، بنیانگذار و اولین رئیس جمهور ترکیه است که در آنکارا واقع شده و توسط معماران استاد اِمین اُنات و استادیار اُرهان آردا طراحی شده است....

اطلاعات | نقشه
حمام رومی

حمام رومی

حمام رومی بنایی است که سمبل استقلال آتاتورک و مردم ترک در مبازرات استقلال طلبانه است و در قسمت شمالی میدان اولتوس و در خیابان چانکری قرار گرفته است. اینها حمام هایی تاریخی هستند که قدمت آنها به قرن سوم بعد از میلاد مسیح می‌رسد.اطاق سرد ،اطاق خنک و یک اطاق گرم که در زمان امپرطور Caracall...

اطلاعات | نقشه
مسجد حاجی بایرام

مسجد حاجی بایر...

جاذبه‌های ترکیه از نظر اسلامی تا حدودی قوی‌تر از سایر مکان‌ها است. به عنوان مثال مسجد‌ها را می‌توان در زمره برترین جاذبه‌های این کشور نیمه آسیایی و نیمه اروپایی دانست. مسجد‌های مشهور ترکیه در سراسر آن وجود دارند اما در آنکارا مهم‌ترین مسجد شاید مسجد حاجی بایرام باشد. این مسجد در محله ...

اطلاعات | نقشه
ارگ آنکارا

ارگ آنکارا

ارگ آنکارا از جاذبه‌های گردشگری و در واقع نمادی برای این شهر است که روی تپه ای واقع شده است.دیوارهای این کاخ 14 الی 16 متر طول دارند که شگفتی برانگیزند. در اطراف این ارگ فضای سبزی وجود دارد که برای استراحت مسافران بسیار مناسب است.ارگ دارای دو بخش قلعه درونی و بیرونی است. اگر چه قلعه ...

اطلاعات | نقشه
موزه تمدن آناتولی

موزه تمدن آنات...

موزه تمدن آناتولی از اولین جاذبه‌های آنکارا برای گردشگرانی است که به دیدن بناهای تاریخی و تاریخ ترکیه باستان علاقه‌مند هستند. این موزه از دو ساختمان، یک کاروانسرا و یک بازار تشکیل شده که در قرن 15 ساخته شده‌اند و امروز جایگاه حفظ آثار ارزشمندی از تمدن‌های مختلف هستند.بهترین صنایع‌دستی...

اطلاعات | نقشه
معبد آگوستوس

معبد آگوستوس

آنکارا پایتخت و پس از استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه است. این شهر هم‌چنین مرکز سیاسی استان آنکارا است.آنکارا از زمان حتی‌ها (قومی کهن که در هزارهٔ دوم پیش از میلاد بر قسمت اعظم آسیای صغیر و سوریه فرمانروایی داشت) اهمیت داشت. در دورهٔ رومی‌ها کرسی ایالتی شد، خسرو پرویز ساسانی آن ر...

اطلاعات | نقشه
ستون ژولیون

ستون ژولیون

آنکارا یکی از شهرهای دیدنی و جذاب در ترکیه است که بیش از هر جای دیگری شاید در ترکیه این اسم را شنیده باشید. آنکارا دارای مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی است که باعث شده هر سال تعداد زیادی از گردشگران مقصد ترکیه گردی خود را این مکان قرار دهند چرا که انقدر گسترده و متفاوت است که بتوانید کل مساف...

اطلاعات | نقشه
تئاتر رومی آنکارا

تئاتر رومی آنک...

استان آنکارا در شرق فلات بزرگ و مرتفع آناتولی در ارتفاع 850 متری از سطح در یا قرار دارد . این استان استپی حاصلخیز است که اکثر زمین‌های آن زیر کشت گندم قرار گرفته و نواحی شمال شرقی آن پوشیده از جنگل است. تئاتر رومی آنکارا یکی از مکان‌های توریستی با قدمت بسیار بوده که تاریخ آن به قرن دوم...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب