توضیحات

ویرایش
مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید.
نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده است. او در ۲۰ رمضان ۱۴۲۵ ه.ق (۴ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی) درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده است این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.
این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.
روزانه ده‌ها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین، بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه این مسجد به روی غیرمسلمانان باز است، آنها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی ...مشاهده کامل متن یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.
اولین نماز در مسجد نماز عید قربان (عید الأضحی)، سال ۱۴۲۸ هجری قمری برابر با ماه دسامبر ۲۰۰۷ میلادی بر‌گزار شد که هنوز اعمال بناء مسجد بطور کامل پایان نیافته بود.
طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی (منظمهٔ مؤتمر اسلامی) از مرکز ابحاث تاریخ وفنون (قبه) أصلی (رئیسی) مسجد شیخ زاید، بزرگترین و نخستین (قبه) درجهان است بأرتفاع (۸۳) متر، وقطر داخلی آن (۸ر۳۲) متر می‌باشد، واز لحاظ مساحت نیز مسجد شیخ زاید بعد از حرمین شریفین سومین مسجد جهان محسوب می‌شود.
تعداد گنبدهای مسجد (۵۷) گنبد می‌باشند که به حجمهای مختلف ومتفاوت است و بر سر رواق‌ها خارجی، ومداخل اصلی وجانبی قرار دارند، تماماً با رخام و مرمر سفید واعمال گچبری بسیار زیبایی پوشانده شده است، گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی، یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شد.
همچنین از معالم جاذبه‌ای مسجد وجود چهار مناره که أرتفاع هر مناره (106 ) متر است، ودر چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار دارد و بر زیبایی مسجد افزوده‌است.
پهنای (قالیچه) «سجاده» قاعهی اصلی مسجد (۷۱۱۹) متر مربع است، و یکی از بزرگترین سجاده‌های جهان است، این قالیچه یکی از شاه‌کارهای مصمم بزرگ ایرانی (علی خالقی) است، در این قالیچه (سجاده) ۳۵ تن پشم و پنبه و ابریشم به کار رفته است.
در ساخت این سجاده ۱۲۰۰ نفر از حرفیین از منطقهٔ مشهد شرکت داشته أند. این فرش بزرگ به دست هنرمندان ایرانی برای مسجد شیخ زاید بافته شده است و نیز بزرگترین لوستر جهان نیز توسط شرکت‌های اروپایی ساخته شده است.

منبع:
fa.wikipedia.org
مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید. نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده است که بنی...

اطلاعات | نقشه
پارک دنیای فراری

پارک دنیای فرا...

دنیای فِراری (به عربی: عالم فیراری) (به انگلیسی: Ferrari World) بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده جهان است که در جزیره یاس شهر ابوظبی، امارات متحده عربی قرار دارد که با مضمون فراری ساخته شده است. دنیای فراری بزرگ‌ترین شهربازی مضمونی جهان نیز می‌باشد. مساحت سقف این شهربازی ۲۰۰،۰۰۰ مترمربع (۲،...

اطلاعات | نقشه
قصر الحصن

قصر الحصن

این کاخ باشکوه سفید رنگ که در سال ١٧٦١ ساخته شده، زمانی محل اقامت خانواده‌ی سلطنتی النهیان بوده و امروزه، یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های ابوظبی به شمار می‌رود. این کاخ به طور رسمی برای بازدید عموم باز نیست و اگر مایل به تماشای آن هستید، باید از تورهای موسسه‌ی فرهنگی استفاده کنید. من...

اطلاعات | نقشه

مسجدی که بزرگترین فرش دستباف جهان را دارد !

مسجد شیخ زاید، سومین مسجد بزرگ جهان که در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی قرار دارد ، نام این مسجد از «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان»گرفته شده‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس جمهور امارات بوده‌است.مسجد شیخ زاید بن سلطان آل نهیان با طلا و سنگ مرمر تزئین شده و گنجایش بیش از ۴۰ هزار نمازگزار را دارد. در این ... ادامه مطلب
مسجدی که بزرگترین فرش دستباف جهان را دارد !

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید، سومین مسجد بزرگ جهان که در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی قرار دارد ، مسجد شیخ زاید بن سلطان آل نهیان با طلا و سنگ مرمر تزئین شده و گنجایش بیش از ۴۰ هزار نمازگزار را دارد. در این مسجد همچنین بزرگترین فرش دنیا و بزرگترین لوستر قرار داده شده است.فرش دستبافت این مسجد در ایران با نقشه هنرمند ... ادامه مطلب
مسجد شیخ زاید

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب