توضیحات

ویرایش
یکی از مکان‌های تاریخی شهر بجنورد آئینه خانه مفخم است. در دوره قاجاریه، شمال و غرب شهر بجنورد را باغهای بزرگ با عماراتی با شکوه فرا گرفته بود، اینک از آن همه، بیش از دو بنا باقی نمانده است.
آیینه خانه یکی از این بناها است. آیینه خانه مقر سردار مفخم حکمران بجنورد، اسفراین، جاجرم، استرآباد بود و به همراه عمارت مفخم، بنای کلاه فرنگی، حوضخانه و باغ فواره دارالحکومه بجنورد را تشکیل می‌داده است.
هم اکنون بنای آیینه خانه، موزه مردم شناسی استان است.
بنای آیینه خانه مفخم در شمال شهر بجنورد و در انتهای خیابان شریعتی شمالی واقع شده است . این بنا همزمان با عصر ناصری در داخل باغ بزرگی ساخته شده است. آینه خانه مفخم مقر سردار مفخم ، حکمران بجنورد ، اسفراین ، جاجرم ، استراباد بوده و دیدار‌های رسمی با مقامات قاجاری و رجال سیاسی در این مکان صورت میگرفته است .
پلان این بنا مستطیل شکل بوده و در دو طبقه با تزئینات ...مشاهده کامل متن داخلی و خارجی ساخته شده است . تزئینات خارجی بنا شامل کاشی کاری هفت رنگ ، معلقی و اشکال گل و بوته و نقوش انسانی و حیوانی است.
این بنا 4 مناره در طرفین ورودی اصلی دارد که روی 2 مناره کلمه محمد 12 بار به شیوه کاشیکاری معقلی تکرار شده است . در طبقه دوم ، اتاق آیینه کاری شده ای وجود دارد که نام خود را به کل بنا بخشیده است .
تمام دیار‌های داخلی این اتاق با روش مقرنس و قرینه سازی آینه کاری شده و در قسمت گیلویی سقف ردیفی از عکس رجال سیاسی آن دوران زیر شیشه به نمایش گذاشته شده است .
دربهای این اتاق با چوب صندل ساخته شده و با عاج و استخوان ترصیع شده اند . امروز بنای آیینه خانه به عنوان موزه تاریخی فرهنگی بجنورد مورد استفاده قرار میگیرد .
طراحی نقشه ساختمانی آیینه خانه نیز همانند بنای عمارت به دست میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحن الدوله) از نخستین معماران ایرانی که از دانشکده معماری پاریس فارغ التحصیل شده بود، انجام شده است.
ساختمان آیینه خانه در ۲ طبقه به ابعاد تقریبی ۱۱ در ۱۸متر و به ارتفاع حدود ۱۰متر ساخته شده که در مجموع ۹ اتاق دارد. یکی از اتاق‌های فوقانی، تالاری به ابعاد ۳ در ۸ متر است که تمام دیوارها و سقف آن با طرح‌های زیبای آیینه کاری شده و به خاطر وجود همین تالار، این بنا را آیینه خانه نامیده اند.
ویژگی‌های معماری بنا
مصالح به کار رفته در این بنا شامل آجر , ماسه , آهک و گچ بوده , جهت رعایت اصول معماری در زیرسازی و پی این بنا از سنگ استفاده شده , همچنین چوب ارس به صورت عمودی و افقی نیز به منظور استحکام بنا به کار رفته .آیینه خانه , توسط فضای سبز محدودی از جمله گلکاری و احداث چپر وپرچین از کل مجموعه دارالحکومه منفک می‌شده .
بنای فوق الذکر دارای پلانی آزاد بوده , رعایت نظام هندسی , وجود تقارن و الهام پذیری از معماری غرب (به عنوان مثال استفاده از کاشی هفت رنگ ) در ساخت آن به وضوح مشاهده می‌گردد .در ساخت نمای آیینه خانه از کاشی در سه تکنیک هفت رنگ , معقلی و اسلیمی استفاده شده .
نقوش اسلیمی نیز نگاره هایی برگرفته از مظاهر طبیعت هستند که برای پرهیز از شبیه سازی (رقابت با خالق ) طرح شده اند .ابعاد بنا 90/10 × 18 متر ارتفاع آن با احتساب مناره‌ها 60/ 14متر و مساحتی بالغ بر 5/392 متر را شامل می‌شود .
ساختمان دارای سه درب ورودی در اضلاع شمالی (ورودی اصلی) , غربی و شرقی می‌باشد که هر سه به راهرویی در طبقه اول منتهی می‌شوند . در یک طرف این راهرو حجره هایی قرار دارد و در سوی دیگر چهار اتاق .
در دو انتهای راهرو پلکان هایی تعبیه شده که به طبقه فوقانی جایی که تالار آیینه در آن واقع شده , ختم می‌گردند . طبقه دوم نیز شامل چهار اتاق و تالار آیینه می‌باشد .
دربهای این طبقه از جنس چوب صندل بوده که با استخوان تزئین شده اند . سقف‌ها مشبک چوبی اند که این خود از شاخصه‌های معماری عصر قاجار محسوب میگردد .سقف بنا دو پوششه بوده که شیروانی آن قبلاً از جنس سفال و هم اکنون از ورق گالوانیزه است .
در نمای شمالی (اصلی) عمارت 4 نیم ستون به قطر تقریبی 110 سانتیمتر و ارتفاع 10 متر مشاهده می‌شود . دو نیم ستون دارای یک تاج نیم دایره ای هستند که شکل گلدسته را تداعی می‌کنند و دو نیم ستون دیگر فاقد تاج هستند .
این نیم ستون‌ها با کاشی‌های فیروزه ای و لاجوردی و نیز کاشی‌های سیاه , سفید و زرد مزین شده اند . نیم ستون‌ها با خط معقلی بسیار زیبایی آراسته شده اند که کلمه محمد به طور منظم در این نیم ستون‌ها از پایین به بالا 12 مرتبه تکرار شده است .
یک مرتبه به رنگ سیاه و یکبار به رنگ زرد که نیم ستون‌ها به پایه ای از سنگ مرمرختم می‌شوند .
در قسمت فوقانی نمای اصلی یک تاج نیم دایره ای وجود دارد که نسبت به دو تاج نیم دایره ای روی مناره‌ها بسیار بزرگ‌تر است . در حاشیه تاج اصلی یک ردیف کاشی با نقش گل لاله به رنگ قرمز و آبی به صورت سر بالا و واژگون نصب شده است .
در قسمت داخلی این نیم دایره یکسری نقوش اسلیمی بسیار زیبا مشاهده می‌گردد . در بخش میانی این نیم دایره , یک دایره با زمینه لاجوردی وجود دارد که نقش جدال بین شیر و اژدها در آن دیده می‌شود .
در فرهنگ باستانی ایران زمین جدال بین شیر و اژدها سمبلی از جدال بین خیر و شر بوده است . در این تصویر در حالی که اژدها (سمبل شر ) شیر را در بر گرفته , شیر (سمبل خیر ) با فشردن گلوی اژدها , شر را به آستانه نابودی می‌کشاند .در کنار جدال بین خیر و شر, دو تفنگدار در حالیکه به زمین زانو زده اند , محل جدال بین شیر و اژدها را نشانه رفته اند .
این سربازان نیز خود می‌توانند نمادی از خیر و شر که با هم در جنگند , باشند .در زیر این قسمت طاقی وجود دارد که درب ورودی را در میان گرفته است .کاشی‌های این قسمت به رنگ زرد فیروزه ای و لاجوردی می‌باشد .
پیشانی طاق با نقوش اسلیمی تزئین شده است . در قسمت زیرین نقش دو گلدان به صورت قرینه و همینطور نقش عمارت کلاه فرنگی در طرفین این گلدان‌ها مشاهده می‌شود .
در دو طرف درب ورودی نقش دو سرباز در حال نگهبانی از بنا به چشم می‌خورد که حالت چشم‌ها و طرز ایستادن سربازان یاد آور تابلو‌های تعزیه عصر قاجار می‌باشد .در بخش میانی نما یک طاق جناقی وجود دارد که در قسمت میانی آن پنجره ای به ابعادcm 290× cm290 قرار دارد .
به نام طارمی وعلت بزرگ بودن آن تامین نور تالار آیینه و ایجاد چشم انداز مناسب به فضای بیرون می‌باشد .تزئینات این طاق محراب گونه , دو لچکی با پس زمینه زرد همراه با نقوش اسلیمی به رنگ فیروزه ای و لاجوردی می‌باشد .بین قسمت فوقانی و میانی نما دو ردیف کاشی هفت رنگ نصب شده .
به طور کلی در معماری این دوران رسم بر این بوده است که نام معمار و بانی بنا در قسمت بالای ورودی به صورت کاشیکاری حک می‌شده . در این بنا هم قبلاً در همین محل کتیبه ای وجود داشته که محدوده حکومتی سردار مفخم و همین طور نام بانی بنا در آن نقش بسته که در دوران پهلوی به دستور رضا شاه این کتیبه از سردر بنا جدا شده و به جای آن کاشیکاری فعلی نسب شده است .فضای فرو رفته بین نیم ستون‌های ایوان یا به عبارتی طاقدیس نیز بعضاً با کاشی‌های لوزی شکل به رنگ‌های زرد , سفید ,فیروزه ای و آبی مشبک , طرح زیبایی را در بنا ایجاد کرده اند .در بخش تحتانی طاقدیسها یک طاقچه جناقی به ارتفاع 20/2 متر دارای پایه ای پوشیده از سنگ مر مر وجود دارد .
قسمت داخلی این طاق با کاشی هفت رنگ , زرد و لاجوردی و حاشیه ای به رنگ سیاه تزئین شده است . در قسمت بالای این طاق روی یک کتیبه لاجوردی مملو از نقوش اسلیمی منازعه گاو و شیر نقاشی شده است که به یاد ‎آورنده نقوش گاو و شیر حک شده در حجاری دیواره‌های تخت جمشید است .این عمارت تنها نمادی از روح خلاق هنرمند ایرانی است و تنها دست توانای هنرمند ایرانی با استعانت از هنر معماری ,نقاشی ,کاشیکاری و آیینه کاری قادر به خلق چنین ترکیب بدیعی می‌باشد .در واقع با صیانت از آثار تاریخی , هنر مردان و زنان ایرانی را محفوظ داشته ایم .
هنری که مظهر تمدن و فرهنگ ملی کشور عزیزمان ایران است
نمای اصلی آن در ضلع شمال به طور کامل کاشیکاری شده و نمونه بارز هنر قاجاری است. این بنا، سه در ورودی دارد، ورودی بزرگ‌تر در ضلع شمالی و دو ورودی کوچک‌تر در ضلع شرقی وغربی قرار دارند.
هر سه ورودی به یک راهروی شرقی و غربی متصل می‌شود که در یک طرف آن ۴ اتاق و در طرف دیگر آن چند حجره و نیز دو رشته پلکان در منتهی الیه شرقی و غربی وجود دارد که به طبقه فوقانی راه پیدا می‌کند.
دو نیم ستون وسطی که درست در طرفین ورودی قرار گرفته بلندتر و بر بدنه هر یک ۱۲بار نام حضرت محمد(ص) به خط کوفی بنایی با طرح‌های هندسی زیبا آراسته شده است.
در حد و فاصل نیم ستون‌های ورودی ۲ طاق نمای نسبتا عمیق وجود دارد که با کاشی‌های هفت رنگ نماسازی شده است. روی این طاق نما‌ها نقوش اسلیمی و یک ترنج هندسی نقش شده است که در وسط آن نقش شیری وجود دارد که گاوی را از پای در آورده است.
در تمام نقوش مذکور که بر کاشی‌های هفت رنگ نقش شده و نیز نقوش بخش‌های دیگر، غلبه با رنگ زرد است. در دو سوی ورودی این بنا در همین ضلع نقش ۲ سرباز مسلح قاجار دیده می‌شود که به طور نمادین همچون ۲ نگهبان همیشه بیدار با چشمانی گشاده پیوسته ورودی و خروجی این ساختمان را کنترل می‌کنند.
بر بالای ورودی اصلی، پنجره بزرگ تالار آیینه قرار دارد که با قوس جناقی پوشش یافته و تمام بخش‌های آن با نقش ترنج‌ها و شمسه‌ها توام با نقوش گیاهی و پیچک‌ها زینت یافته است.
بر بالای این پنجره یک شمسه بزرگ وجود دارد که زمانی نقش شیر و خورشید از نقوش کهن ایرانی بر آن نقش شده بود و پس از تخریب، جای خود را به نقوش اسلیمی بخشیده است.
ظاهرا در بالای این بخش و در ورودی افریز و کتیبه هایی وجود داشته که قلمرو زیر نفوذ سردار مفخم از منطقه استرآباد و نردین گرفته تا اسفراین، جوین، سبزوار، جاجرم و بجنورد را معرفی می‌کرده است.
این کتیبه‌ها در ۲ دوره رضاشاه پهلوی تخریب شده است و کاشی‌های فعلی به جای آن نصب شده است در بالای افریز و بین ۲ مناره بزرگ یک قاب کاشیکاری شده نیم دایره وجود دارد که در آن نقش نبرد شیر و اژدها به عنوان نماد خیر و شر در داخل یک شمسه به چشم می‌خورد و در طرفین این صحنه دو سرباز مسلح زانو زده و تفنگ خود را به سمت صحنه نبرد شیر و اژدها نشانه رفته اند.
در حد فاصل ستون‌های بزرگ و کوچک نیز قاب نیم دایره کوچک‌تری وجود دارد که با نقوش اسلیمی و پیچک هایی تزئین شده است. در مجموع پلان نماسازی جزییات معماری و کاشیکاری بنای آیینه خانه نمونه بارز هنر معماری دوره قاجار قلمداد می‌شود.
سقف آیینه خانه در اصل همانند بنای عمارت، پوشش سفالی داشته که در تعمیرات دوره‌های بعدی برداشته شده و با ورق گالوانیزه جایگزین شده است.
تالار آیینه خانه
تالار آیینه که محور اصلی این ساختمان است در طبقه دوم قرار گرفته و از طریق ۲ رشته پلکان انتهای شرقی وغربی و راهروی طبقه اول قابل دسترسی است.
این اتاق، ۳ در از جنس چوب صندل دارد که با استخوان ترصیع شده اند. در ازاره تالار سنگ مرمر مرغوب به کار رفته و بلافاصله از بالای سقف آن آیینه کاری شروع شده و تمام بدنه و سقف تالار را در بر گرفته است.
در این آیینه کاری‌ها ۱۷طرح مختلف شامل طرح‌های زیبای هندسی و گیاهی، طرح چهلچراغ‌ها که در وسط اتاق آویخته بوده اند و نیز نمای بیرونی آیینه خانه به طرز استادانه ای اجرا شده است.

منبع :
http://www.mehrnews.com
http://www2.darmansb.sso.ir
http://bank-maskan.ir/
امامزاده سیدعباس معصوم زاده

امامزاده سیدعب...

در جنوب شرق بجنورد، بر فراز تپه باستانی موسوم به «معصوم‌زاد» بارگاهی با گنبد فیروزه ای رنگی قرار دارد که به معصوم زاده شهرت یافته امامزاده سیدعباس فرزند امام موسى بن جعفر (ع) این آستانه مبارک در شهر بجنورد، به عنوان مشهورترین و پر زائرترین معصوم زاده این خطه شناخته می‌شود . آن حضرت در...

اطلاعات | نقشه
آینه خانه مفخم بجنورد

آینه خانه مفخم...

یکی از مکان‌های تاریخی شهر بجنورد آئینه خانه مفخم است. در دوره قاجاریه، شمال و غرب شهر بجنورد را باغهای بزرگ با عماراتی با شکوه فرا گرفته بود، اینک از آن همه، بیش از دو بنا باقی نمانده است. آیینه خانه یکی از این بناها است. آیینه خانه مقر سردار مفخم حکمران بجنورد، اسفراین، جاجرم، استرآ...

اطلاعات | نقشه
پارک بابا امان

پارک بابا امان

خراسان شمالی یکی از استانهای شمال شرقی ایران، دارای مناطق متعدد گردشگری و تفریحی است و پارک تفریحی و گردشگری باباامان که جزو زیباترین و قدیمی‌ترین پارکهای گردشگری کشور محسوب می‌شود در 10 کیلومتری شهر بجنورد مرکز این استان قرار دارد. پارک بابا امان بجنورد واقع در کیلومتر ۱۰جاده بجنورد- ...

اطلاعات | نقشه
پارک و چشمه بش قارداش

پارک و چشمه بش...

تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد که از لحاظ واژه به پنج برادر معنا شده است. پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل عبادتگاه پیشوایان کنتیس زرتشتی قرار داشته و به سب...

اطلاعات | نقشه
روستای اسفیدان

روستای اسفیدان

روستایی اسفیدان یا به گفته برخی اسپیدان، روستایی توریستی و از توابع استان خراسان شمالی است که در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بجنورد قرار دارد و یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان بزرگ محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در سال 85 به عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد. این روستای بکر...

اطلاعات | نقشه
چشمه آب گرم ایوب پیامبر

چشمه آب گرم ای...

روستای ایوب پیامبر در نود و پنج کیلومتری شمال بجنورد و در دهستان گیفان قرار دارد که بیشتر شهرت خود را مدیون چشمه‌های جوشان آب گرمش می‌باشد که به خاطر گوگردی بودن، برای درمان و تسکین امراض پوستی بسیار مناسب است. چشمه آب گرم ایوب پیامبر جزو شش چشمه آب‌گرم برتر کشور و یک منطقه نمونه گر...

اطلاعات | نقشه
آبشار حمید

آبشار حمید

آبشار حمید از زیباترین آبشارهای خراسان شمالی است که در ۷ کیلومتری شرق بجنورد و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.برای دسترسی به آبشار حمید باید پس از عزیمت به روستای حمید یک ساعت از سمت جنوب روستا و از میان و کنار رودخانه عبور کرد. آبشار حمید با ارتفاعی بیش از ۲۵ متر همواره مو...

اطلاعات | نقشه
حسینیه جاجرمی ها

حسینیه جاجرمی ...

حسینیه جاجرمی در مرکز شهر بجنورد و در محدوده بافت تاریخی شهر، در کوچه جاجرمیها واقع شده است. حسینیه جاجرمی یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌ها در شهرستان بجنورد است که در سال 1325 هجری قمری ساخته شده است. کتیبه موجود در بنا که بر سنگ یشم منقش گشته است بر فراز تاقچة یکی از اتاقهای طبقة فوقانی ...

اطلاعات
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی خراسان شمالی

لباس محلی خراس...

در خراسان شمالی به دلیل وجو قومیتهای مختلف ترکمن، کرد و ترک و ... و هم نشینی فرهنگ‌های مختلف البسه محلی با رنگ‌های متنوع و شاد و نقوش مختلف شکل گرفته است. جامه‌ای بافتم تار و پودش از عشق لباس‌های محلی مردم خراسان شمالی با داشتن تنوع چشمگیر رنگ و طرح، علاوه بر اینکه پوشش اسلامی و کاملی...

اطلاعات
آش یارمه

آش یارمه

آش یارمه نوعی آش محلی در بجنورد است که با نوعی سبزی کوهی به نام چریش ** که در فصل بهار در کوه‌ها می‌روید ,درست می‌کنند. این آش را می‌توان با اسفناج هم درست کرد. با تشکر از خواهرم «لیا» که زحمت درست کردن آش یارمه و عکس گرفتن از آن را کشیده. مواد لازم برای شش نفر: نخود یک لیوان لوبی...

اطلاعات
گویش محلی خراسان شمالی

گویش محلی خراس...

استان خراسان شمالی از استانهایی است که زبان و لهجه‌های زیادی در آن متداول است.مردم این خطه با پراکنش متفاوت با گویشهای :ترکی، فارسی، تاتی، بلوچی، کردی کرمانجی، ترکمنی، فارسی دری و...سالیان سال با هم ارتباط داشته و دارند.شبیه این تفاوت گفتاری، تفاوتهایی درمذهب و فرهنگ اهالی نیز دیده می‌ش...

اطلاعات
ضرب المثل‌های خراسان شمالی

ضرب المثل‌های ...

خراسان شمالی که سرزمین گنجینه‌های بی مانند اقوام ترک ،ترکمن،تات،فارس و کرد است، شاهد رویش این سروهای کهنسال اندیشه وخردورزی بوده است. درمیان ضرب المثل‌های اقوام عزیزخراسان شمالی امید ودغدغه‌های مردمی موج می‌زندکه توانسته اند باگذشت سالیان این نانوشته جملات زیبا واثرگذاررا حفظ کنند تا به...

اطلاعات
موسیقی خراسان شمالی

موسیقی خراسان ...

شمال خراسان که در بر گیرنده‌ی شهرهای بجنورد، اسفراین‌، شیروان، درگز و قوچان است از جمله مناطقی است که موسیقی در آن از انواع و اقسام مختلف، حضوری قابل تأمل دارد. در خراسان شمالی موسیقی ترکمن‌ها با اقتباس از اشعار شاعر معروف ترکمن مختوم قلی اجرا می‌شود. بطور کلی موسیقی این خطه در قالب ک...

اطلاعات
نان محلی قطاب

نان محلی قطاب

با توجه به اینکه در فصل بهار سبزی خاصی که فقط در خراسان شمالی یافت می‌شود که چریش نام دارد طرفداران زیادی در استان دارد. طرز تهیه قطاب همراه با سبزی محلی چریش: مواد اولیه برای تهیه نان محلی قطاب با سبزی محلی بجنورد، چریش: برنج نیم دانه 500 گرم سیب زمینی دو عدد متوسط چریش، سبزی مح...

اطلاعات
شکر پنیر

شکر پنیر

شکرپنیر محصولی است که از تغلیظ مخلوط شکر و آب تولید شده و همچنین طعم دهنده‌های طبیعی مانند پودر هل، پودر نارگیل و ... به آن افزوده می‌گردد و سوغات شیرین خراسان شمالی است. شکر، سفیده تخم مرغ، جوهر لیمو، بلانکت، هل و بقیه افزودنی‌های مجاز را که طی فرآیندهایی مخلوط کنیم، محصولی تولید می‌...

اطلاعات
سفره کردی

سفره کردی

سفره کردی یک نوع گلیم با بافت پیچ منحصر به عشایر خراسان شمالی است این دستبافته در گذشته بخاطر نفوذ ناپذیری در برابر نم و رطوبت وسیله ایی مناسب برای نگهداری نان در میان عشایر محسوب می‌شد از این رو به عنوان ((سفره کردی )) معروف شده است . این دستبافته به علت زیبایی و داشتن نقش‌های پرمایه...

اطلاعات
چادرشب بافی

چادرشب بافی

چادر شب بافی یکی دیگر از هنرها وصنایع دستی مردم غیور خراسان شمالیست .زنان زحمت کش این خطه از سالیان دور به بافت این چادر‌ها مشغول میباشند. چادرشب، دست بافته دستگاهی است که در گذشته از نخهای ابریشمین جهت بافت انها استفاده می‌شد ولی در حال حاضر جهت بافت چادرشب از نخهای پشمی و پنبه ای است...

اطلاعات
دوتار

دوتار

دوتار به عنوان یکی از مهمترین آلات موسیقی سنتی در خراسان شمالی است. دوتار نوازی خراسان شمالی و بخشی گری، به عنوان یکی از میراث ملی ایران زمین در یونسکو به ثبت رسیده است. دوتار یکی از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی است و همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید، دارای دو سیم (تار) است. این ساز را ...

اطلاعات

معماری این بنا جادویتان می‌کند!

در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند. این بنای تاریخی منحصر به فرد 32 اتاق و 2 تالار با آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و گچبری‌های بسیار زیبا و تماشایی دارد و یکی از آثار بی‌نظیر ... ادامه مطلب
معماری این بنا جادویتان می‌کند!

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب