توضیحات

ویرایش
مارکده روستایی تاریخی است که در پیچ و خم رودخانه زاینده رود قرار گرفته است و جانمایی آن بر روی زمین به گونه‌ای است که رودخانه زاینده رود دور آن می‌چرخد.روستای مارکده یکی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است و در کنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته است.
مارکده در یکی از پیچ و خم‌های دره و رودخانه زاینده رود قرار دارد.
زیبایی خیره کننده روستای مارکده به گونه ای است که رودخانه زاینده رود در همه طرف روستا دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که روستا در محاصره رودخانه قرار گرفته است.
این رودخانه پر آب‌ترین قسمت رودخانه زاینده رود به شمار می‌رود؛ به طوری که خروش و زیبایی و پر آبی رودخانه زاینده رود در این منطقه کشور به زیبایی دیده می‌شود.
اطراف رودخانه را هم باغات گسترده و درختان بلندی فرا گرفته است که زیبایی رودخانه زاینده رود را چندین ...مشاهده کامل متن برابر کرده است.مارکده یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و بین پنج روستای پیرامون خود پر جمعیت‌تر است.
مارکده روبروی روستای قوچان واقع شده به گونه ای که عرض رودخانه فاصله بین دو روستا محسوب می‌شود و مجموعا نزدیک به دو هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارند.
روستاهای همسایه غربی گرمدره و روستاهای همسایه شرقی صادق آباد و یاسه چای هستند. شغل اصلی مردم روستای مارکده باغداری است و محصولات بادام، هلو، گردو، آلوچه، زردآلو و ... تولید می‌کنند که بیشتر محصولات آنها در شهرهای نجف آباد و اصفهان عرضه می‌شود.
روستای مارکده از طریق جاده آسفالت به شهر‌های بن، شهرکرد، سامان، تیران، نجف آباد، اصفهان، شهرک سد زاینده رود مرتبط است.
مردم مارکده برای انجام کارهای اداری به سامان و شهرکرد و کارهای تجاری به نجف آباد و اصفهان رفت و آمد می‌کنند.
منطقه به دلیل کوهستانی، سرسبزی و نزدیکی به رودخانه و داشتن باغ‌های سر سبز، توریستی است. مردمان روستاهای منطقه همه ترک زبان و از ترک‌های ایل قشقایی هستند که صدها سال پیش که برای ییلاق به این محل می‌آمده اند و ماندگار شده اند.
ولی روستای مارکده در میان این روستاها متفاوت است چون بیش از نیمی از مردمانش فارس زبان و نیمی دیگر ترک زبان اند.
روستای مارکده از طریق یک پل به روستای قوچان که در آن طرف رودخانه است اتصال پیدا می‌کند. روستای مارکده و روستای قوچان منطقه گردشگری بسیار زیبایی ایجاد کرده اند که زمینه توسعه گردشگری دارد.
با اینکه گردشگران بسیاری در روزهای تعطیل به روستای مارکده سفر می‌کنند، بسیاری از اهالی روستای مارکده خانه‌های دو طبقه در روستا ساخته اند که یک واحد طبقه اول را خود ساکن هستند و واحد طبقه دوم را به گردشگران منطقه اجاره می‌دهند.
قرار گرفتن این روستا در پایین یک کوه و کنار رودخانه زاینده رود منطقه گردشگری بسیار زیبایی ایجاد کرده است. یک حمام تاریخی در این روستا وجود دارد که با مرمت آن می‌توان در مسیر توسعه گردشگری روستا از آن بهره گرفت.
شهرستان سامان به واسطه داشتن طبیعت سرسبز و وجود رودخانه پر آب زاینده رود، از زیباترین منطقه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. وجود بناهای تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی از ظرفیت‌های منطقه به شمار می‌رود که نقش مهمی در ورود مسافر و گردشگر دارد.
در این شهرستان در کنار رودخانه زاینده رود، روستای‌های کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارد که هر کدام جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند. روستای مارکده یکی از زیباترین روستاهای منطقه است که در کنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته است.
این روستا زمینه توسعه گردشگری دارد و باید به ظرفیت روستا گردی این روستا توجه شود.
فاصله روستای مارکده تا مرکز بخش سامان ۳۵ کیلومتر و تا شهرکرد ۶۰ کیلومتر است که دسترسی به آن را آسان کرده است.نزدیکی به شهرهای استان اصفهان نیز از ظرفیت‌های منطقه به شمار می‌رود که باید از این ظرفیت برای ورود مسافر و گردشگر بیشتر به و افزایش درآمد مردم بهره گرفت.
روستاهای منطقه سامان به واسطه وجود رودخانه زاینده رود و آب و هوای خنک از جذابیت بیشتری برخوردار هستند و گردشگران و مسافران در طول سال به ویژه فصل بهار و تابستان از این روستاها بازدید می‌کنند.

منبع :
http://www.mehrnews.com/
خبرنگار: بهاره صمیمی
پل زمان‌خان

پل زمان‌خان

پل زمانخان از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان است,این پل دو دهانه دارد طول آن ۳۰ متر و ارتفاع آن ۱۲ متر است. پل زمانخان روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. نقشه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی گردد. این پل به...

اطلاعات | نقشه
حاشیه زاینده رود

حاشیه زاینده ر...

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به مانداب گاوخونی می‌ریزد. به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب رودخانه‌ی زاینده رود در فصول مختلف سال در است...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه دهقان سامانی

آرامگاه دهقان ...

چو بینید این نامه یادم کنید به نیکی گرایید و شادم کنید مرا چون نبوده است بر پیش دست بدانسو نیارستمی رخت بست بدینسو فرستم پیام از کتاب ندانم شما را چه آید جواب به هر حال سازید خوش‌حال من ...

اطلاعات
روستای مارکده

روستای مارکده

مارکده روستایی تاریخی است که در پیچ و خم رودخانه زاینده رود قرار گرفته است و جانمایی آن بر روی زمین به گونه‌ای است که رودخانه زاینده رود دور آن می‌چرخد.روستای مارکده یکی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است و در کنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته است. مارکده د...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب