توضیحات

ویرایش
منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان ود ر250 کیلومتر ی جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است. روستای رضا آباد با جمعیتی بالغ بر 63 خانوار و 320 نفر ( سال 1377) در این منطقه ودر مجاورت تپه‌های ماسه ای قرار دارد و توسط دو جاده خاکی به طول 35و50 کیلومتر به احمداباد در جنوب ومزینان در شمال ارتباط دارد .
پوشش گیاهی این منطقه و تپه‌های ماسه ای حاشیه ان بعلت چرای بی رویه و بوته کنی شدید بشدت تخریب شده بطوریکه حدود 850 هکتار از تپه‌های ماسه ای اطراف روستا کاملاً بدون پوشش گیاهی گردیده است و به صورت تپه‌های ماسه ای فعال روستا را تهدید می‌نماید ، این مسائل و مشکلات دیگر نیاز به انجام عملیات تثبیت شن را درمنطقه ضرور ی می‌نماید.
منطقه خارتوران شاهرود با یک میلیون و ‪ ۴۰۰هزار هکتار وسعت بزرگترین ذخیره‌گاه زیست کره کشور است و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.
منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان ود ر250 کیلومتر ی جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است. روستای رضا آباد با جمعیتی بالغ بر 63 خانوار و 320 نفر ( سال 1377) در این منطقه ودر مجاورت تپه‌های ...مشاهده کامل متن ماسه ای قرار دارد و توسط دو جاده خاکی به طول 35و50 کیلومتر به احمداباد در جنوب ومزینان در شمال ارتباط دارد .
پوشش گیاهی این منطقه و تپه‌های ماسه ای حاشیه ان بعلت چرای بی رویه و بوته کنی شدید بشدت تخریب شده بطوریکه حدود 850 هکتار از تپه‌های ماسه ای اطراف روستا کاملاً بدون پوشش گیاهی گردیده است و به صورت تپه‌های ماسه ای فعال روستا را تهدید می‌نماید ، این مسائل و مشکلات دیگر نیاز به انجام عملیات تثبیت شن را درمنطقه ضرور ی می‌نماید.
منطقه خارتوران شاهرود با یک میلیون و ‪ ۴۰۰هزار هکتار وسعت بزرگترین ذخیره‌گاه زیست کره کشور است و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.
منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان ودر250 کیلومتری جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است. که به روستای اسب کشان آخرین روستای استان منتهی میگردد.
در توران (خارتوران) مجموعا ۴۱ گونه پستاندار، ۱۶۷ گونه پرنده، ۴۲ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست شناسایی شده‌اند که شاخص‌ترین آنها همان یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی هستند.
خارتوران در کنار منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس آخرین پناهگاه گورخر است. حیوانی که در گذشته‌های دور تقریبا در دو سوم خاک ایران و چند کشور همسایه زندگی می‌کرد.
در سال ۱۳۵۶ جمعیت گورخر در کل ایران حدود ۶هزار رأس و در خارتوران بیش از ۲هزار رأس سر شماری شده بود، اما در سال ۱۳۸۹ اداره محیط زیست استان سمنان جمعیت آن را ۱۴۹ رأس اعلام کرده‌است.
خارتوران همچنین احتمالا بیشترین تعداد یوزپلنگ را هم بین مناطق مختلف ایران در خود جای داده‌است. به جز اینها غزال ایرانی (آهو)، جبیر، پلنگ ایرانی، سیاه گوش، گوسفند وحشی، بز وحشی، گربه شنی، گربه دشتی، گربه پالاس (از انواع بسیار نادر گربه سانان)، کفتار راه راه، گرگ، شغال، روباه قرمز و شاه روباه از پستانداران شاخص این ناحیه هستند.
از پرندگان پارک هم می‌توان به هوبره، کبک، تیهو، بلدرچین، چاخ لق، کبوتر چاهی، قمری، دم جنبانک ابلق، سبزه قبای هندی، باقرقره، سهره سبز، سهره صورتی، چکاوک کاکلی، سنگ چشم دم سرخ، انواع گنجشک، اردک بلوطی و حواصیل و انواع پرندگان شکاری مانند بحری، دلیجه، عقاب طلایی، عقاب دشتی، شاه بوف، مرغ حق، دال، کرکس مصری، قرقی و انوع سارگپه اشاره کرد.
این منطقه از بهترین زیستگاه‌های زاغ بور نیز به شمار می‌رود. زاغ بور تنها پرنده بومی و انحصاری ایران است که در کنار بوته‌های قیچ زندگی می‌کند. از خزندگان خارتوران هم به جز انواع سوسمار و آگاما، بزمجه بیابانی، لاک پشت مهمیزدار، کفچه مار، افعی شاخ دار، مار زنگی و انواع مارهای جعفری اشاره کرد.
خارتوران را آفریقای ایران لقب داده‌اند. ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت 1،470،640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می‌آید که در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی شهر شاهرود و 28 کیلومتری جنوب شرقی مرکز بخش بیارجمند و درشمال مرکزی کویر ایران واقع است.
این منطقه در حد فاصل 3 سلسله کوه به نام‌های شترکوه در غرب با ارتفاع 2281 متر، و کوه قلعه بالا در شمال غربی با ارتفاع 2265 متر و کوه پیغمبر با ارتفاع 2411 متر قرار گرفته است.
منطقه خارتوران با کویر شنزار و پستی و بلندیهای جذاب شن‌های روان کویر مرکزی هم مرز است و در شرق، این منطقه به روستای طرود و سهل و کوه کفتری و از آنجا به شرق بیارجمند محدود می‌شود.
منطقه خارتوران به دلیل وجود ویژگیهای منحصر به فرد، پوشش گیاهی خاص، عوارض جغرافیایی پست و بلند اقالیم و غیره باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم متنوع و مملو از گیاهان، جانوران و حشرات شده است.
در حال حاضر می‌توان این منطقه را به عنوان یکی از ذخیره گاههای ژنی کشور دانست. پستانداران ذخیره گاه زیستکره خارتوران شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، گربه وحشی یا دشتی، جبیر، آهو، پازن، (زیر گونه ایرانی) قوچ وحشی و گورخر (زیرگونه ایرانی) است.
هوبره، زاغ بور، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند.
انواعی گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خوردکه شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک‌ها است. از دیگر خانواده خزندگان می‌توان به بزمجه‌ها اشاره کرد.
همچنین از راسته مارها در ایران هفت خانواده و کلا 72 گونه مار شامل 63 گونه خشک‌زی و 9 گونه دریایی در آبهای جنوب وجود دارد. با تمام این اوصافی که ذکر شد منطقه خارتوران را باید دشت فراموش‌شده در ایران دانست.
منبع :http://fa.wikipedia.org/
http://greenuniverse.blogfa.com/page/41.aspx
http://www.hakimzadeh.blogfa.com/cat-1.aspx
منطقه شکار ممنوع تپال

منطقه شکار ممن...

منطقه شکار ممنوع تپال با وسعتی برابر 30 هزار هکتار در شمال غربی شهرستان شاهرود واقع شده و منطقه ای است کوهستانی و دشتی که در مجاورت شاهرود واقع شده است . منطقه تپال با چشم اندازهای بسیار زیبا از دیر زمان محل مناسبی جهت زیستگاه وحوش و محل مناسبی جهت بازدید دوستداران طبیعت به شمار می‌رود ...

اطلاعات | نقشه
جنگل ابر

جنگل ابر

جنگل ابر علی آباد قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران میباشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به ای...

اطلاعات | نقشه
مسجد بایزید بسطامی

مسجد بایزید بس...

این مسجد به شکل مستطیل و به ابعاد 6 × 10 و در دو ردیف ستون سه تایی با پوشش مسطح چوبی بنا شده است. زیباترین بخش این مسجد، محراب گچ بری شده آن است که با نقوش هندسی، اسلیمی و گل‌های چهار پر تزیین شده است.بخش فوقانی محراب را با کتیبه هایی به خط ثلث و نستعلیق، در دوره ایلخانی و قاجار آراسته ...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی خارتوران ( منطقه حفاظت شده توران )

پارک ملی خارتو...

منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان ود ر250 کیلومتر ی جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است. روستای رضا آباد با جمعیتی بالغ بر 63 خانوار و 320 نفر ( سال 1377) در این منطقه ودر مجاورت تپه‌های ماسه ای قرار دارد و توسط دو جاده خاکی به طول 35و50 کیلومتر به احم...

اطلاعات | نقشه
چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ م...

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است . این جاذبه طبیعی تابلوی هفت رنگ زیبایی را در پیش چشمان گردشگران می‌گذارد. رنگ چشمه هفت رنگ بواسطه چشمه هایی است که با عبور از مواد معدنی متفاوت به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. سرمه ای، آبی، فیروزه ای، صابونی، نارنجی، ج...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه شیخ اب...

آرامگاه عارف نامى شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی « یا علی بن احمد » در ۲۴ کیلومترى شاهرود در شمال قصبهٔ خرقان روى تپه‌اى قرار دارد شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری از چهره‌های بسیار درخشان عرفان ایرانی است که در آزاد اندیشی و مردم گرائ...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

پناهگاه حیات و...

پناهگاه حیات‌وحش خوش‌ییلاق یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین پهنه‌های طبیعی کشور در شمال استان سمنان است که چشم‌اندازهای متنوع و متفاوتی را در خود جای داده است؛ از جنگل‌های کوهستانی خزری در شمال غرب گرفته تا دشت‌های هموار خشک و بیابانی در جنوب شرقی ناحیه و از مناطق استپی و تپه ماهوری در ...

اطلاعات | نقشه
موزه باستان شناسی و مردم شناسی شاهرود

موزه باستان شن...

موزه شاهرود از اماکن تاریخی این شهر است که در خیابان فردوسی قرار گرفته و در سال‌های 1307ـ1306 به عنوان بلدیه (شهرداری) به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است. زیر بنای ساختمان حدود 468 متر مربع بوده و در دو طبقه طراحی گردیده است . این بنا پس از مرمت و احیاء د...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

مشاهده دومین یوزپلنگ آسیایی توران شاهرود در فاصله چند روز

رئیس پارک ملی توران از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شاهرود خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «علی‌اکبر قربانلو» با اعلام این خبر افزود: به‌دنبال مشاهده یک قلاده یوزپلنگ توسط گردشگران خارجی در اواخر هفته گذشته این بار نیز یک قلاده یوزپلنگ ایرانی دیگر ... ادامه مطلب
مشاهده دومین یوزپلنگ آسیایی توران شاهرود در فاصله چند روز

امید رجبی پور کشایه

امید رجبی پور کشایه ﺳﻪشنبه 14 اردیبهشت 95 - 17:52

👈به جمع محبوب‌ترین کانال گیلان بپیوندید 💯
👇
https://telegram.me/joinchat/CHybfDwUzHxqgXe8qEmYbQ

آفریقای ایران

خوارتوران، به «آفریقای ایران» معروف است. منطقه حفاظت شده ای که شاید بهشت گردشگرانی باشد که دستی هم در شناسایی گونه‌های جانوری و حیات وحش دارند. این منطقه حفاظت شده استثنایی در جنوب شرقی شاهرود قرار گرفته و از نظر وسعت بزرگترین منطقه حفاظت شده کشور به شمار می‌رود.
با این حال، خوارتوران اهمیتش را مدیون وجود نوع خاصی از گورخرهاست که به نام گورخر ایرانی شناخته می‌شود. این گونه از گورخر، از نظر تعداد، نوع و گونه، نه تنها در ایران، بلکه در جهان کم نظیر است. اگر این گورخرها را از نزدیک ببینید، احتمالا باور نمی‌کنید که با گورخر جماعت طرف هستید! آنها راه راه ندارند و موهای بدنشان به جای سفید و سیاه، خاکی رنگ است!
گورخر ایرانی (Persian Wild Ass) نوعی گورخر آسیایی (Equus Hemionus onager) و جانوری از خانواده اسب سانان است که بومی بیابان‌های ایران، سوریه، هند و تبت به شمار می‌رود. در گذشته زیستگاه این حیوان در ایران خیلی وسیع‌تر بود و حتی در پارک ملی کویر هم می‌شد نمونه هایی از این گورخر را دید اما این روزها زیستگاه گورخر ایرانی به منطقه خوارتوران شاهرود و منطقه بهرام گور نیریز محدود شده است. گورخر ایرانی در سازمان‌های بین المللی دارای وضعیت بحرانی شناخته می‌شود و در معرض خطر انقراض گونه‌ها قرار دارد. برای آنکه بحران جمعیتی این گورخرها را درک کنید، کافیست بدانید که جمعیت این گونه حیات وحش تا سه دهه قبل در حدود 450 رأس بود اما این تعداد روز به روز کم شد تا امروز به رقمی پایین‌تر از 200 رأس برسد.
... ادامه مطلب
آفریقای ایران

عباس میرآخورلی

عباس میرآخورلی شنبه 14 فروردین 95 - 10:30

گورخر ایرانی بسیار زیبا در دل کویر ایران ولی تاسف از کاهش جمعیت آن

عادت ها را عوض کنید، این بار پاییز را فصلی برای سفر بدانید

پاییز و زیبایی‌های شگفت انگیزاش به همراه رنگین کمان هفت رنگش، فصل خوبی برای سفر و گردشگری زوج‌های عاشق و شروع هوای دو نفره است. عکاسی در میان طبیعت زیبای پاییزی نگاه هر تماشاگری را خیره می‌نماید. اگر چه عده ای تابستان را فصل سفر و گردش می‌دانند اما این بیشتر مخصوص خانواده هایی است که فرزندان مدرسه ای ... ادامه مطلب
عادت ها را عوض کنید، این بار پاییز را فصلی برای سفر بدانید

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب