توضیحات

ویرایش
لمورها گروه ویژه‌ای از نخستی‌ها هستند که تنها در ماداگاسکار و جزایر کومورو یافت می‌شوند. بیش از ۶۰ گونه لمور وجود دارد که ۱۷ گونه از آن در لیست گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است.
آن‌ها جانورانی اجتماعی هستند. آن‌ها دست و پایی دراز، پنجه‌ها و انگشتانی انعطاف‌پذیر و پوزه‌ای بلند دارند.
امروزه بزرگترین خطر برای لمورها از دست دادن زیستگاه است زیرا انسان‌ها جنگل‌های بومی آن‌ها را برای ساخت مزرعه از بین می‌برند.
لمور یک نوع نخستی است یعنی از وابستگان انسان و میمون‌های بی دم می‌باشد ولی این را هرگز از ظاهر آن‌ها نمی‌توانید متوجه شوید.
انواع بسیار متفاوتی از لمورها وجود دارد اکثر آن‌ها پوزه‌ای بلند و نوک تیز دارند که به حس بویایی قدرتمند آن‌ها کمک می‌کند.
هر نوع از لمورها بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. آن‌ها رنگ‌های متفاوتی از قهوه‌ای مایل به سرخ تا خاکستری تیره دارند و در تمام اندازه‌ها یافت می‌شوند. کوچکترین لمور، لمور موشی کوتوله است و تنها ۶۰ گرم وزن دارد اما بزرگترین لمورها یعنی ایندری و لمورهای سیفاکا به اندازهٔ یک گربه هستند.
لمور یک نوع نخستی است یعنی از وابستگان انسان ...مشاهده کامل متن و میمون‌های بی دم می‌باشد ولی این را هرگز از ظاهر آن‌ها نمی‌توانید متوجه شوید.
انواع بسیار متفاوتی از لمورها وجود دارد اکثر آن‌ها پوزه‌ای بلند و نوک تیز دارند که به حس بویایی قدرتمند آن‌ها کمک می‌کند.
هر نوع از لمورها بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. آن‌ها رنگ‌های متفاوتی از قهوه‌ای مایل به سرخ تا خاکستری تیره دارند و در تمام اندازه‌ها یافت می‌شوند. کوچکترین لمور، لمور موشی کوتوله است و تنها ۶۰ گرم وزن دارد اما بزرگترین لمورها یعنی ایندری و لمورهای سیفاکا به اندازهٔ یک گربه هستند.
لمورها از حس بویایی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. این نخستی‌ها بر روی پای خود غده‌های عطری دارند که رایحه‌ای خاص در سطحی که لمور از آن عبور می‌کند باقی می‌گذارد.
اگر لمور دیگری از آنجا عبور کند با استشمام آن رایحه متوجه می‌شود که لمور دیگری قبلا آنجا بوده است.
لمورها دم پر پشت و بلندی دارند که آن را در هوا نگاه می‌دارند و به آن موج می‌دهند که این کار به نوبهٔ خود روش دیگری برای برقراری ارتباط به شمار می‌رود.
این دم بزرگ همچنین به لمور این امکان را می‌دهد که در هنگام پرش از درختی به درخت دیگر بتواند تعادل خود را حفظ کند.
اکثر لمورها درختزی هستند و بیشتر وقت خود را بر روی درختان و بوته‌ها سپری می‌کنند. آن‌ها قدرت زیادی برای آویزان شدن از شاخه‌ها دارند. فقط لمور دم حلقه‌ای بیشتر وقت خود را بر روی زمین می‌گذراند.
معمولا لمورهایی که در روز بیدار و فعال هستند به صورت گروهی زندگی می‌کنند. آن‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر علاوه بر رایحه و دم از ایجاد سر و صدا نیز بهره می‌برند.
لمورهای شب زی که در شب فعال هستند. میل دارند تنها زندگی کنند.
همهٔ لمورها تنها در ماداگاسکار (جزیره‌ای در کرانهٔ آفریقا) و جزایر کومورو یافت می‌شوند. اما لمورها در این جزایر در مناطق مختلفی زندگی می‌کنند. برخی از آن‌ها در جنگل‌های بارانی مرطوب زندگی می‌کنند در حالی که برخی دیگر در مناطق بیابانی و خشک به سر می‌برند.
وقتی یک لمور متولد می‌شود تا زمانی که بتواند روی پای خود بایستد توسط مادرش حمل می‌شود. اکثر لمورها به مدت ۱۸ سال عمر می‌کنند.
عادت غذایی لمورها معمولا گیاهخواری است. غذای آن‌ها شامل برگ‌ها و میوه‌ها می‌شود با این حال گاه گاهی از حشرات و حیوانات کوچکتر نیز تغذیه می‌کنند.
در بین ۵۰ گونهٔ متفاوت لمورها، ۱۰ گونه از آن‌ها به طور بحرانی در خطر هستند، ۷ گونه در خطر و ۱۹ گونه آسیب پذیر تشخیص داده شده‌اند.
لمورها نقش مهمی را در اکولوژی ماداگاسکار و جزایر کومورو بازی می‌کنند زیرا آن‌ها با خوردن میوه‌ها موجب پراکنده شدن دانه‌ها می‌شوند. این دانه‌ها می‌توانند به شکل گیاهان جدید رشد کنند و این بسیار مهم است زیرا جنگل‌های ماداگاسکار در سطح وسیعی نابود شده است.
لمورها به شدت در خطر هستند زیرا محل سکونت آن‌ها در حال نابودی است. مردم ماداگاسکار درختان جنگل را برای تهیهٔ هیزم و افزایش محصولات کشاورزی در آن محل قطع می‌کنند.
در واقع ۸۰ در صد از زیستگاه‌های طبیعی لمورها نابود شده است. لمورها اگرچه خودشان به پراکنده شدن دانه‌ها ورشد گیاهان جدید کمک می‌کنند اما انسان‌هایی که جنگل‌ها را قطع می‌کنند نمی‌توانند آن‌ها را تحمل کنند.
جمعیت لمورها همچنین از طریق شکار آسیب دیده است. خوشبختانه همهٔ انواع لمورها به وسیلهٔ CITES محافطت شده‌اند. این سازمان شکار لمورها را جز برای تحقیقات علمی و نگهداری در باغ وحش غیر قانونی اعلام کرده است.
این قوانین به خوبی اجرا شده‌اند و لمورها برای مدت زیادی در مرکز تلاش‌های حفاظتی قرار داشته‌اند.
اگرچه لمورها در گذشته برای مدت زیادی شکار نشده‌اند ولی هنوز بقای آن‌ها در خطر است.

منبع:fa.wikipedia.org
پارک ملی آنداسیب مانتادیا

پارک ملی آنداس...

پارک ملی آنداسیب-مانتادیا (Andasibe-Mantadia National Park) حدود 100 مایل از زمین‌های شرق ماداگاسکار را در بر گرفته است و زیستگاه حدود 11 گونه لمور از جمله بزرگترین لمور کشور یعنی ایندری است. این پارک در نزدیکی پایتخت ماداگاسکار، آنتاناناریوو واقع شده است و بازدید از آن از بقیه پارک‌ه...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی رانومافانا

پارک ملی رانوم...

پارک ملی رانومافانا در قسمت جنوب شرقی ماداگاسکار در نزدیکی دهکده رانومافانا واقع شده است، یکی از محبوب‌ترین پارک‌های این کشور است. بخش شرقی پارک خوش منظره‌ترین قسمت آن است که نهرهای متعدد دارد که از تپه‌های جنگلی جاری می‌شوند. این پارک زیستگاه لمور بامبوی طلایی است که در خطر انقراض ...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی ایسالو

پارک ملی ایسال...

پارک ملی ایسالو بخاطر زمین‌های متنوعش مشهور است و در نزدیکی منطقه جنوبی ماداگاسکار قرار گرفته است. این پارک علفزارها، تنگدره‌های عمیق و ماسه سنگ‌های مختلف دارد که همه آنها در کنار درختان نخل قرار گرفته اند. مانند پارک‌های دیگر، برای تماشای این پارک نیز باید راهنمای تور داشته باشید. هر...

اطلاعات | نقشه

نظر شما درباره لمور

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب