توضیحات

ویرایش
آدرس : 11 کیلومتری شهر دالکی - جاده برازجان به قائمیه
پل مشیر که از پل‌های بزرگ و زیبای ایران به شمار می‌رود، بر روی رودخانهٔ دالَکی در استان بوشهر ساخته شده است. در همه جای ایران و جهان در بارهٔ ساختمان‌های بزرگ و قدیمی حکایاتی نقل می‌شود که معمولاً آمیزه‌ای از حقیقت و افسانه است.
در مورد پل مشیر حکایتی شنیدنی بر سر زبان‌هاست.
اما با توجه به این که فقط حدود یکصد و پنجاه سال از بنای این پل می‌گذرد حکایتی که نقل می‌شود بیشتر حقیقت است تا افسانه و این حکایت بازگو کنندهٔ تجربه‌ای شیرین است که اگر بخواهیم، هم در این روزگار هم در آینده، راهگشای مشکلاتی از جامعهٔ ما خواهد بود.
پل مشیر بر روی رودخانهٔ دالکی قرار دارد. به همین سبب و هم به دلیل این که نزدیک‌‌ترین شهر به آن شهر دالکی است، پل دالکی هم خوانده می‌شود. بنا بر این هم رودخانه، هم این پل، نام خود را از شهر کوچک دالکی برگرفته‌اند.
رودخانهٔ دالکی از رودهای مهم و پر آب استان فارس و بوشهر است. این رودخانه در پایین دست در نزدیکی روستای دورودگاه پس از پیوستن به رودخانهٔ شاهپور تشکیل رودخانهٔ هِلِّه می‌دهد.
رودخانه‌ی هله در نزدیکی خلیج‌فارس در تالاب هله پخش می‌شود و ...مشاهده کامل متن پس از آن در نزدیکی بندر بوشهر به خلیج فارس می‌ریزد.
فاصلهٔ پل مشیر از شهر دالکی به خط مستقیم یک فرسخ (5/6 کیلومتر) و از طریق جاده کنونی دو فرسخ (12 کیلومتر) است. پل مشیر از شهر برازجان (ورازگون) از طریق جاده پنج فرسخ (30 کیلومتر) فاصله دارد.
ارتفاع تقریبی و متوسط روی پل از سطح دریا 132 متر و جهت آسه‌ی آن شمالی- جنوبی است.
سازندهٔ پل مشیر
حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی که در سال‌های 1262 تا 1293 هجری قمری پیشکار و وزیر فارس بوده سازندهٔ این پل است. مشیرالملک متولد سال 1226 در شیراز و در گذشته به سال 1301 یا 1303 هجری قمری در همان جا است.
مشیرالملک در دوران سی ساله‌ی وزارت خود، مسجدها، حسینیه‌ها، کاروانسراها و پل‌های فراوانی را در فارس بنا کرد که بیشتر آن‌ها همچنان پا برجاست و از برخی از آن‌ها هنوز استفاده می‌شود.
پل مشیر در سال 1286 هجری قمری و با معماری حاجی رحیم بارورز ساخته شد.
حکایت پل مشیر
سالخوردگان منطقه از پدران خود شنیده‌اند که کاروانی از مردم شیراز که آهنگ خانهٔ خدا داشت به محل کنونی پل مشیر رسید. در آن هنگام فصل بارندگی و رودخانهٔ دالکی سیلابی بود.
کاروانیان ناچار در کاروانسرایی که خرابه‌های آن در کنار پل مشیر هنوز وجود دارد ماندگار شدند تا سیل فرو نشیند و آن‌ها بتوانند از رودخانه بگذرند و خود را به برازجان برسانند.
اما روزها گذشت و سیل فرو ننشست و کاروان نتوانست خود را به موقع به مکه برساند. زائران به شیراز بازگشتند و شکایت به مشیرالملک بردند و از او خواستند که پلی بر روی رودخانهٔ دالکی بسازد.
او گفت پول‌های مکهٔ خود را بدهید تا چنین کنم. آن‌ها که نیت حج کرده بودند و پای در این راه گذاشته بودند پول آن را هم دادند و پل با هزینه‌ای بین سی هزار تا شصت هزار تومان ساخته شد.
مشخصات معماری و بنایی پل مشیر
پل مشیر دارای شش دهانه یا تاق از نوع جناغی است. یکی از همه بزرگتر و یکی از همه کوچکتر و چهارتای دیگر هم اندازه هستند.
بخش‌های مختلف پل مشیر از سنگ و آژند گچ ساخته شده است. این دو مصالحی است که در آن حوالی فراوان یافت می‌شود. در عین حال در قسمت‌هایی از تاق‌ها آجر و آژند گچ هم به‌کار رفته است.
سنگ‌های به‌کار رفته در پایه‌ها تا ارتفاع سه یا چهار متری بزرگ و چهارگوش و در ارتفاع‌های بالاتر کوچک است. سنگ‌های بزرگ با میخ‌های آهنی بلند به یکدیگر و به تنه‌ی پایه‌ی پل مهار شده است.
تاق‌ها با چوب کلاف‌بندی شده است. خطر عمده‌ای که در کمین پایه‌هاست جنس نامرغوب سنگ‌هاست. این سنگ‌ها از ماسه سنگ است که به شدت فرسایش یافتنی است و فرسوده شده است.
این سنگ‌ها را می‌توان با سنگ‌های مقاوم جایگزین کرد. البته باید این کار به گونه‌ای صورت گیرد که منظر تاریخی پل به هم نخورد. تاق‌ها را هم می‌توان پس از مرمت و سبک‌سازی روی خرپاهای فولادی نشاند تا بر اثر وزن تغییر شکل ندهد.
پل مشیر به ویژه در دو سر خود نیاز به یک سامانه‌ی زهکشی دارد تا دیوارهای حائل دیگر شکم نکند.
درازای پل مشیر حدوداً 130 متر و پهنای آن 10 متر است. ابعاد پایه‌ی بزرگ پل مشیر 10 متر در 13 متر و از نظر سطح مقطع شاید از قطورترین نوع خود در میان پل‌های باستانی ایران باشد.
دیگر پایه‌ها کمی کوچک‌تر است. همه‌ی پایه‌ها در بالا دست دارای دماغه و کلاهک تیز گوشه و در پایین دست دارای دماغه و کلاهک گرد گوشه است. بلندی پل مشیر از بستر رودخانه 10 تا 12 متر است.
به نظر می‌رسد معمار پل مشیر در همان دوره‌ی ساخت و ساز تغییراتی در معماری پل داده باشد. از جمله تنگ‌تر کردن دهانه‌ی اصلی.
پل مشیر در تاریخ
با توجه به این که قدمت پل مشیر نسبت به دیگر آثار باستانی ایران زیاد نیست، منابع زیادی را نمی‌توان یافت که از آن صحبتی کرده باشد. در این میان دو کتاب تاریخی که نویسندگان آن‌ها معاصر مشیرالملک بوده‌اند در بارهٔ مشیرالملک و زندگانی او و نیز آثار به جا مانده از او صحبت کرده‌اند.
این دو کتاب یکی تاریخ فارسنامهٔ ناصری است که نویسندهٔ آن حاج میرزا حسن حسینی فسایی است و در فاصله‌ی سال‌های 1300 تا 1311 هجری قمری تألیف شده و دیگری آثار عجم است که نویسندهٔ آن حاج محمد نصیر میرزا آقا فرصت حسینی شیرازی است و در سال 1313 هجری قمری نوشته شده است.
در آثار عجم درخصوص پل دالکی یا پل مشیر می‌خوانیم:
«قریب یک فرسنگ به دالکی مانده پلی است مسمی به پل دالکی و آن از جمله ابنیه عجیبه در فارس است. مرحوم حاجی مشیرالملک آن را بنیاد نهاده به معماری و سرکاری مرحوم حاجی محمد رحیم شهیر به بارورز که مردی سالخورد و خرد پیشه نیکو اندیشه و از معمرین فارس بود.
سنگ‌های عظیمه در آن پل بکار برده و آن‌ها را به میخ‌های آهنین بسیار بلند بست و بند کرده. گذشته از متانت و استحکام آن چه بسیار خوش وضع ساخته شده که شخص از دیدنش سیر
نمی‌شود.
و پیش از این‌ها مذکور شد که رودخانه شاپور به این رود دالکی متصل شده می‌رود تا به دریای فارس». صاحب فارسنامهٔ ناصری در این باره چنین می‌نویسد:
«در زمستان و اوایل بهار عبور کاروان از این رودخانه [رودخانه‌ی دالکی] دشوار است و مرحوم حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی طاب ثراه که سی سال تمام بی مداخلت غیر وزیر مملکت فارس بود در سال 1286 پل معتبری از گچ خالص و سنگ و آجر که چندین طاق بزرگ و کوچک بر یکدیگر پیوسته بساخت و چندین هزار تومان وجه رواج این زمان که شاید از سی هزار تومان بگذرد خرج این پل نموده خیرات جاریه برای خود به یادگار گذاشت.»

منبع :
نوشته شده توسط دکتر محمد جعفر ملک‌زاده
http://www.iranboom.ir/gardesh-gari/9262-hekayat-pol-moshir.html
پل دالکی ( پل مشیر )

پل دالکی ( پل ...

پل مشیر که از پل‌های بزرگ و زیبای ایران به شمار می‌رود، بر روی رودخانهٔ دالَکی در استان بوشهر ساخته شده است. در همه جای ایران و جهان در بارهٔ ساختمان‌های بزرگ و قدیمی حکایاتی نقل می‌شود که معمولاً آمیزه‌ای از حقیقت و افسانه است. در مورد پل مشیر حکایتی شنیدنی بر سر زبان‌هاست. اما با ...

اطلاعات | نقشه
دریاچه پریشان

دریاچه پریشان

درست در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون ، یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین با مساحتی بالغ بر۴۳۰۰ هکتار و حوزه آبریز ۵/۲۶۶کیلومتر مربع ، به نام " دریاچه پریشان " قرار دارد. این دریاچه که به " دریاچه فامور " نیز مشهور است ، ارتفاع 820 متری از سطح دریا را دارا است. لازم به ...

اطلاعات | نقشه
شهر تاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیش...

در فاصله 23 کیلومتری شمال غربی کازرون ، در مجاورت رودخانه شاپور و در کنار جاده شاهی که پایتخت ساسانیان یعنی تیسفون را به تخت جمشید و تخت جمشید را به شوش متصل می‌ساخت ، شهر تاریخی بیشاپور ساخته شد که به جهت نزدیک بودن به سواحل جنوبی خلیج فارس برای ساسانیان بسیار با اهمیت بوده است . این...

اطلاعات | نقشه
روستای دوان

روستای دوان

روستای دوان از کهن‌ترین دهکده‌های ایران بوده که در جنوب غرب استان فارس و در ۹ کیلومتری شمال کازرون واقع شده‌است. و در دامنهٔ کوهی از رشته کوه‌های زاگرس به نام «کوه دوان» قرار دارد. این روستا یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور است و ساختمان‌ها ، معماری و دیوار چینی باغ‌های این روستا قدمت...

اطلاعات | نقشه
باغ نظر کازرون

باغ نظر کازرون

خواجه علی قلی خان افشار، در سال 1150 هجری قمری، در جنوب غربی شهر کازرون و به فاصله‌ی کمی از شهر، باغی احداث کرد که چون تاریخ آن با کلمه‌ی ((نظر)) مطابقت داشت، به ((باغ نظر)) موسوم و معروف گردید. این باغ یکی از جاذبه‌های دیدنی و نیز آثار تاریخی کازرون بشمار می‌آید . باغ نظر به واسطه‌ی ...

اطلاعات | نقشه
دشت برم کازرون

دشت برم کازرون

دشت برم و جنگل بلوط این دشت در 30کیلومتری شرق کازرون و در مسیر کازرون به شیراز واقع شده است. این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه‌های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است. دشت برم ...

اطلاعات | نقشه
آتشکده کازرون

آتشکده کازرون

آتشکده کازرون نام آتشکده‌ای در شهرستان کازرون است که در حدود ده کیلومتر قبل از ورود به کازرون ، سمت چپ جاده قدیمی شیراز در مدخل دشتی که از کازرون و از طریق جره به فراشبند می‌رود واقع شده است. یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان است. کاربری احتمالی این بنا در زمان سا...

اطلاعات | نقشه
تنگ چوگان

تنگ چوگان

تنگ چوگان در 23 کیلومتری شهر کازرون و روبروی شهر باستانی بیشاپور واقع شده و رودخانه شاپور در جهت شمال شرقی به جنوب غربی از دل این تنگه می‌گذرد و چشمه زیبای ساسان در قسمتی از این تنگه فوران می‌کند. این چشمه در طول سالیان بسیار زیاد استمرار داشته و امروز نیز قسمتی از آب شرب شهرستان کازر...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
دولچه دوزی کازرون فارس

دولچه دوزی کاز...

واژه دلو ، عربی و به معنی آوند آب کشی و ظرفی است که بیشتر از پوست و گاهی فلز می‌سازند و با آن ، آب از چاه می‌کشند . این لغت به طور مقلوب و به صورت دول و به همین معنی استعمال می‌شود . در زبان فارسی ترکیب دولاب در متون نظم و نثر پارسی به کار رفته است . دولچه شکل مصغر همین واژه است که د...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب