1

توضیحات

ویرایش
آدرس : کنار جاده گناوه- دیلم - تل امامزاده، مرقد امامزاده سلیمان ابن‌علی
در کنار جاده گناوه- دیلم در محل تل امامزاده، مرقد امامزاده سلیمان ابن‌علی واقع شده است. این امامزاده گنبد عظیم کاشیکاری با قاعده بزرگ و سطح پلکانی و کاشیکاری به رنگ آبی تیره دارد که در بعضی نقاط آن کاشی‌های زرد و سفید نیز به کار رفته است.
این امامزاده یک عمارت مستطیل شکل است. گنبد امامزاده و محل مقبره و رواق‌های متصل به آن در ضلع شرقی عمارت بنا شده‌اند. به سبک معمول در طرفین گنبد و محل مقبره یک اتاق بزرگ شبستان مانند و چند اتاق دیگر واقع شده است که کلاً جدید و فاقد تزئینات هستند.داخل حیاط، پلکانی به پای قاعده گنبد منتهی می‌شود.
گنبد دارای قاعده مدور به شعاع دو متر است. از اولین پله تا آخرین پله چهار متر و هفتاد و پنج سانتی‌متر است که به تناسب و به ترتیب از ارتفاع پلکان‌ها کاسته می‌شود.
این گنبد دوازده ترکی است و سبک معماری آن جلوه‌ای از معماری قدیم سواحل خلیج‌فارس و مشابه گنبد دانیال نبی در شوش و گنبد امامزاده میرمحمد در خارک است و تا حدودی از سبک معماری معبدسازی هند تأثیر گرفته است.
تاریخ بنای این گنبد جدید است و حدود هفتاد سال ...مشاهده کامل متن برآورد می‌شود، ولی چهار تاقی‌های متصل به در ورودی ظاهراً مدخل معبدی است که پس از احداث شبستان به عنوان سایبان در ورودی حیاط غربی از آن استفاده می‌شده است.
مردم بر این اعتقادند صاحب مقبره یعنی سلیمان‌بن علی از اولاد حضرت زین‌العابدین است. عظمت گنبد در افق نیلگون بندر گناوه چشمگیر است و جلوه خاصی دارد.
از قدیم الایام امامزاده سلیمان ابن علی (ع) مرکز تجمع هیئت‌های مختلف عزادار در روز عاشورا بوده است و این مراسم هرسال با شکوه خاصی در این مکان مقدس برگزار می‌شود.

منابع:
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://4mohal.ir/details.ph
http://www.gashtaniha.com/fa
http://www.boushehrkhabar.com/55553
http://emamzadegan.irangateportal.net/0
زیارتگاه امامزاده سلیمان

زیارتگاه امامز...

در کنار جاده گناوه- دیلم در محل تل امامزاده، مرقد امامزاده سلیمان ابن‌علی واقع شده است. این امامزاده گنبد عظیم کاشیکاری با قاعده بزرگ و سطح پلکانی و کاشیکاری به رنگ آبی تیره دارد که در بعضی نقاط آن کاشی‌های زرد و سفید نیز به کار رفته است. این امامزاده یک عمارت مستطیل شکل است. گنبد اما...

اطلاعات | نقشه
تالاب حله

تالاب حله

تالاب و منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر سالانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر و بومی است که زمستان خود را در این تالاب می‌گذرانند. گونه‌های کمیابی از درنا، غاز خاکستری، فلامینگو، پلیکان پاخاکستری، چوب پا، نوک خنجری، اردک کله سبز، خوتکا، پرندگان‌نادری که درتالاب حله به وفور یافت می‌شوند....

اطلاعات | نقشه
دهکده توریستی مال قائد گناوه

دهکده توریستی ...

دهکده زیبای مال قائد در فاصله کمتر از پانصد متری شمال شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه قرار دارد. این روستای توریستی بیش از چهار هزار نفر جمعیت دارد و دارای چشم اندازی دلپذیر و زیبا از چهار جهت است. دهکده توریستی مال قائد در حال تبدیل شدن به شهر و پرجمعیت‌ترین روستای بخش مرکزی و شهرستان ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب