توضیحات

ویرایش
دوهزار نام منطقه ای از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن درشمال ایران است. دوهزار مشتمل بر31 روستا با وسعت5 / 268 کیلومتر می‌باشد آب و هوای آن معتدل کوهستانی با تابستان‏های مطبوع و زمستان‏‌های نسبتاً سرد است.
دره سرسبز دو هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، شرایط طبیعی ویژه ‏ای را پدید آورده است. این منطقه فوق ‏العاده زیبا است و چشم ‏اندازه‌ای بدیع کوهستانی، چمن‏زار و جنگل ‏های مرتفع جلگه ‏ای دارد.
دره دوهزار یک مقصد طبیعت‏ گردی با جاذبه ‏های متنوع است . دره سرسبز و زیبای دو هزار در ضلع شمالی ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، به علت شرایط طبیعی و اقلیمی ویژه، مجموعه زیستی و طبیعی کم‏نظیری است که قله‏ها، چمنزارها، جنگل ‏ها، مرتع ‏ها و یخچال‏های طبیعی را در خود جای داده است.
یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران جاده دوهزار است که از شهسوار شروع شده و با گذشتن از جنگل‌های سبز و زیبای البرز در کنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه ای توریستی و خیره کننده شده است.
تماشای ...مشاهده کامل متن دریای خزر از ارتفاعات کوه‌های سرسبز البرز لذتی است که در این جاده میتوانید به آن دست یابید.تنکابن(شهسوار) یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است.شهر "خرم آباد" در جنوب تنکابن محل شروع جاده ای است که تا ارتفاعات البرز تا حوالی استان قزوین ادامه دارد .جالب است بدانید که نام اصلی شهر خرم آباد قبلا تنکابن بوده است.
رودخانه دو هزار، که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می‏ گیرد، از حاشیه روستا عبور می‏کند و حواشی بسیار زیبایی دارد. این حواشی زیبا، در فصل تابستان محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب می‏شود.
ارتفاعات دو هزار از مناظر زیبای این منطقه است که قله سیالان و ارتفاعات گردکوه از مهم‏تر ین جاذبه‏‌های آن است. قله سیالان مرتفع‏‌ترین قله شهرستان تنکابن است.
این قله با ارتفاع 4250 متر یکی از جاذبه‏‌های مهم ورزشی است، که در مسیر صعود، مناظر کم نظیر آن بسیار جالب توجه است. این مسیر از میان جنگل ‏های سرسبز و کوه‏‌های مرتفعی زیبا می‏گذرد.
برای دست‌یابی به قله سیالان، که با شکوهی وصف ‏ناپذیر جلوه ‏گری می‏ کند 5 ساعت پیاده ‏روی لازم است.
وجه تسمیه
برای واژه‌های دو هزار و سه هزار وجه تسمیه‌های مختلفی را بیان می‌کنند، مانند داشتن 2000 و 3000 متر فرازای دره ها، یا برگرفته از نام هَزار به معنای بلبل که در این صورت مفهوم دو یا سه هزار بلبل مورد نظر بوده است.
آن چه می‌تواند در این باره درست‌تر باشد دو و سه " ازار" است. ازار در زبان پارسی باستان به معنی رود است که در طول سالیان به هراز تبدیل شد ( مانند رود هراز ) وحال چرا "دو ازار" و "سه ازار" درست‌تر است.
یکی از نزدیکترین نظریه‌ها به وجه تسمیه نامگذاری این جاده این است که به محل هایی با ارتفاع 2000 متر از سطح دریا میرسد.اگر خروجی شهر خرم آباد رو شروع جاده دو هزار در نظر بگیریم مسیر‌های دیدنی زیر را در مسیر خواهیم دید.
کیلومتر4،چشم انداز سواحل شهسوار:
یکی از زیباترین مناظری که در ابتدای مسیر با اون مواجه خواهید شد چشم اندازیست که از شهسوار و ساحل دریای مازندران میبینید.دیدن خانه‌های شیروانی در دامنه دید وسیعی در میان طبیعت سبز شهسوار منظره ای دیدنی را برایتان خلق میکند و زیبایی آن زمانی دو چندان میشود که در تمامی دامنه دید شما مناظر به ساحل زیباش شهسوار ختم میشود.
ارتفاعات گردکوه، که 1300 متر ارتفاع دارد، با شیب ملایم، از فضاهای مستعد و زیبای گردشگری دره دوهزار است. دشت دریاسر در مسیر صعود به قله سیالان قرار دارد.
این منطقه 20 هکتار مساحت دارد و در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع شده است. این دشت زیبا با آب و هوای بسیار مطبوع و پوشیده از گل‏ها و گیاهان متنوع و چشم ‏اندازه‌ای کوه‏های زیبای هر تنگ لات ،خان بن، سیاه کل و کل لات و چشمه‏ سارهای پرآب، یکی از جاذبه ‏های منحصر به فرد طبیعی ایران به شمار می‏رود.
پارک جنگلی چال دره در مسیر تنکابن به دو هزار، با مساحت 94 هکتار، در میان دلتای دو رود سه هزار و دو هزار قرار دارد. این پارک، از امکانات رفاهی و تسهیلات بهداشتی نیز برخوردار است.
جنگل‏‌های متراکم منطقه دوهزار، با انواع درختان راش، ون، چنار و هیرکانی، درفصول بهار،تابستان و پاییز، سرشار از رنگ‏های الوان می‏ شوند و چشم ‏اندازهای زیبا و سحرانگیزی پدید می‏ آورند.
آبشار ماهی ورزان در سرچشمه رود دو هزار، مزارع گل گاوزبان و چشمه‌های گرخانی، ولگ توک، وینی، بقعه عون بن علی در پایین اشتوج ، بقعه امام‌زاده قاسم در جزما، بقعه آقاسید علی در قاشق تراش، بقعه امام‌زاده حسن در نرس، بقعه سید یحیی و زکریا در عسل محله،از دیگر جاذبه‏‌های طبیعی و تاریخی و زیارتی پیرامون دره دوهزار می‌‏باشند.
کیلومتر 10،آغاز جاده سه هزار:
حدودا در کیلومتر 10 جاده سه هزار از این جاده منشعب میشود، دقیقا جایی که دو رودخانه دوهزار و سه هزار(چشمه کیله) به هم میرسند.جاده سه هزار هم جاده بسیار زیبایی است و به نظر من از جاده دوهزار بکر‌تر است.این جاده پس از گذشتن از جنگل‌های زیبای مسیر وارد منطقه کوهستانی ارتفاعات البرز شده و در این منطقه با گذشتن از مسیر صعب العبور کوهستانی به روستای پیچ بن و گرمارود در استان قزوین میرسد که انشاالله قصد دارم در اولین فرصت این مسیر را تا قزوین و یا بالعکس طی کنم.
کیلومتر 13،پارک جنگلی چالدره:
در دلتای محل تلاقی رودخانه‌های دوهزار و سه هزار پارک جنگلی چالدره قرار گرفته.این پارک دارای امکاناتی نظیر پارکینگ،آلاچیق،سرویس‌های بهداشتی و طبیعت زیبا محل خوبی برای گذران وقت است.بقایای چند قلعه قدیمی هم در این پارک دیده میشود.
این دو رود خروشان (دو هزار و سه هزار در منطقه "چالدره" که به هم پیوسته )رود "چشمه کیله" را تشکیل می‌دهند. این رود از مرکز شهر تنکابن (شهسوار) گذر کرده و به دریای کاسپین می‌ریزد.
دبی آب این رود 380 تا 400 میلیون متر مکعب در سال و در برخی منابع تا 450 میلیون متر مکعب هم نگاشته شده است. این رود از شهرستان چالوس تا کلاچای پرآب‌ترین رود منطقه است و جالب آن که با وجود وسعت زیاد حوضه آبگیر رود چالوس و کلاچای، این دو رودخانه کم آب‌تر از چشمه کیله هستند.
کیلومتر 17،پرورش ماهی قزل آلا:
سرتاسر جاده دوهزار میتونید حوضچه‌های پرورش ماهی قزل رو ببینید که با استفاده از آب رودخانه دوهزار پر میشوند.ماهی قزل آلای زنده رو میتونید از این مراکز خریداری کنید و بعضی‌ها هم ماهی تازه کبابی میفروشند.بزرگترین مرکز فروش ماهی قزل آلا رو تو کیلومتر 17 میتونید ببینید.
کیلومتر 24،دوراهی امامزاده قاسم:
جاده دوهزار بعد از روستای امامزاده قاسم به یک دوراهی میرسد،مسیر سمت چپ به دشت دریاسر و مسیر سمت راست به روستای شانه تراش منتهی میشود.
دشت دریاسر:
در مسیر سمت چپ بعد از طی 7 کیلومتر در جاده ای پرشیب و زیبا به روستای سرسبز"عسل محله" میرسد.این مسیر نهایتا به دشت سرسبز و زیبای "دریاسر" ختم میشود.
روستای شانه تراش:
اگر مسیر سمت راست دوراهی را حدود 3 کیلومتر ادامه دهیم به مجموعه روستاهای منطقه دوهزار میرسیم.
روستاهای زیبای میانکوه،برسه،گلستان،باغدشت،بالاس،چارسر، اشکور محله و شانه تراش به فاصله کمی در دامنه ای پرشیب قرار دارند.تا این لحظه مجالی برای ادامه این مسیر برایم میسر نبوده .این مسیر نهایتا به روستای پیشکوه در دشت سرسبزی میرسد.
اهالی روستاهای منطقه دوهزار عموما به دامداری و باغداری فندق،گردو و سیب امرار معاش میکنند.در دهه اخیر حجم ساخت و ساز ویلا توسط اهالی غیر بومی (عموما تهرانی ها) افزایش خیره کننده ای داشته است به طوری که دیگر صاحبان این ویلاها به گونه ای بومی منطقه شده اند.پوشش گیاهی منطقه دوهزار عموما شامل درختان توسکا،شمشاد،بلوط،راش و افرا میباشد.اکثر ویلاهای منطقه به نحوی ساخته شده اند که چشم اندازی به طبیعت بکر جنگل‌ها داشته باشند.نگاه کردن به جنگل‌های سرسبز البرز،صدای گوش نواز رودخانه،هوای تمیز و خنک در تابستان،بوی دود هیزم ،صدای گوش نواز حیوانات و سکوت جنگل چیزهایی است که گردشگران را به این منطقه دلبسته میکند.
یکی از خصوصیات بارز دوهزار ارتفاع زیاد منطقه است که باعث شده در تابستان نیز هوای خنک و مطبوعی داشته باشد.علی رقم رفت و آمد مسافران بسیار به این منطقه اما نسبت به مناطق توریستی دیگر شمال کشور تمیز‌تر بوده و کمتر زباله و آشغال در مسیر و رودخانه‌ها میبینیم .

منبع :
http://jaddeh.persianblog.ir/post/59/
http://www.dohezar.blogfa.com/
http://www.irandeserts.com/content/article
http://fa.wikipedia.
منطقه دو هزار

منطقه دو هزار

دوهزار نام منطقه ای از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن درشمال ایران است. دوهزار مشتمل بر31 روستا با وسعت5 / 268 کیلومتر می‌باشد آب و هوای آن معتدل کوهستانی با تابستان‏های مطبوع و زمستان‏‌های نسبتاً سرد است. دره سرسبز دو هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، شرایط طبیعی ویژه ...

اطلاعات | نقشه
دشت دریاسر

دشت دریاسر

دشت "دریاسر" که از زیباترین مناطق استان سرسبز مازندران است و در جنوب شهرستان زیبای تنکابن قرار دارد. این دشت که با ارتفاعی 2 هزار متری از سطح دریا قرار گرفته ما بین 4 کوه بلند محصور مانده است و از جمله ویژگی‌های این دشت در فصل بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه پر از گلهای زرد رنگی می‌شود که در...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چال...

در 18 کیلومتری مسیر تنکابن به دو هزار و درکنار جاده قرار دارد و مسیر آسفالت بوده و پارک زیبای چالدره با 94 هکتار مساحت در میان دلتای دو رود سه هزار و دو هزار و محل اتصال آنها قرار دارد.ارتفاع از سطح دریا این پارک ۴۰۰ متر می‌باشد.پارک جنگلی چالدره جزء جنگل‌های جلگه‌ای محسوب می‌شود. چالد...

اطلاعات | نقشه
قله سیالان

قله سیالان

شهرستان تنکابن واقع در غرب مازندران با ترکیبی متنوع از جاذبه‌هایی مانند دریا، دشت ، جنگل وکوهستان مکان بسیار زیبایی برای گردشگری است. قله سیالان از سلسله جبال البرز غربی با ارتفاع ۴۱۳۱ متر در جنوب تنکابن قرار دارد.سیالان مرتفع‌ترین قله تنکابن است که در مسیر صعود داراى مناظرى بکر و کم نظ...

اطلاعات | نقشه
آبشار فرهادجوی

آبشار فرهادجوی

دره سه هزار منطقه ای بکر و زیبا با چشم اندازهای بدیع و آب و هوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه‌های آب گوارا، آرامش شگرفی را برای گروههای گردشگری فراهم می‌آورد. یکی از این آبشار‌ها که چشم انداز قابل توجهی را به بار آورده است، آبشار فرهاد جوی می‌باشد. سیاحت به هدف دیدن این آبشار شما ...

اطلاعات | نقشه
آبگرم فلکده

آبگرم فلکده

" فلکده " به منطقه ای در دل جنگلهای دوهزار تنکابین اطلاق میشود که که شهرتش بخاطرآبگرمیست که در دل جنگل و در زیر کلاهک صخره ای است که با توجه به کوچکی آن جاذبه خاص این منطقه بوده که بعلت پرت بودن از مسیر اصلی افراد کمی از آن خبر دارند (عمدتا محلی‌های آن منطقه ) آب گرم معدنی است که آب ...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی خشکه داران

پارک جنگلی خشک...

اگر عاشق طبیعت شمال کشور هستید، در سفر بعدی تان حتما سری به جنگل خشکه داران بزنید. منطقه وسیعی که برای لذت بردن گردشگران از طبیعت، چیزی کم ندارد. طبیعت سر سبز، هوای معتدل، نزدیکی به دریا، حیات وحش خاص و گونه‌های جانوری کمیاب! درکیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس به بعد از شهر عباس آباد و ...

اطلاعات | نقشه
موزه حیات وحش خشکه داران

موزه حیات وحش ...

درحاشیه منطقه خشکه داران یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقابل محققان و دانش پژوهان است. این موزه در سال 1362 در قسمت غربی به محور شمال احداث و روز به روز بر تعداد گونه‌های تاکسیدرمی نیز افزوده شده است. ا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
جومه

جومه

جومه jume یا پیراهن، جزئی دیگر از لباس زنان با الگوی ساده بوده آن را از پارچه‌های کتانی و چیت‌تهیه می‌کردند. زنان اعیان آن‌را از تافته‌های گرانبهاء فراهم می‌کردند. پارچه‌پیراهن به تناسب آب و هوا گاه از «قناویز» پارچه‌های لطیف نخی ـ و یا از «کرباس» پارچه‌های نسبتا خشن از الیاف ضخیم ...

اطلاعات
آق ننه

آق ننه

آق ننه آوازیست در شرح حال مردی که عاشق آق ننه دختر شخص متمول و نامداری می‌شود و چون مرد عاشق متاهل بود جرات خواستگاری نداشت و دختر یعنی آق ننه را اغفال کرده و به یکی از روستاهای قائمشهر فعلی و یا ( شاهی ) سابق می‌آورد و مدتی را در منزل یکی از دوستان خود در آن روستا بسر می‌برد.کسان دختر ...

اطلاعات

عادت ها را عوض کنید، این بار پاییز را فصلی برای سفر بدانید

پاییز و زیبایی‌های شگفت انگیزاش به همراه رنگین کمان هفت رنگش، فصل خوبی برای سفر و گردشگری زوج‌های عاشق و شروع هوای دو نفره است. عکاسی در میان طبیعت زیبای پاییزی نگاه هر تماشاگری را خیره می‌نماید. اگر چه عده ای تابستان را فصل سفر و گردش می‌دانند اما این بیشتر مخصوص خانواده هایی است که فرزندان مدرسه ای ... ادامه مطلب
عادت ها را عوض کنید، این بار پاییز را فصلی برای سفر بدانید

موزه مردم شناسی
تنکابن، دوهزار روستای برسه
دره سرسبز دو هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، شرایط طبیعی ویژه ‏ای را پدید آورده است. این منطقه فوق العاده زیبا است و چشم اندازهای بدیع کوهستانی، چمنزار و جنگلهای مرتفع جلگه‏ای دارد. دره دو هزار یک مقصد طبیعت گردی با جاذبه‌های متنوع است که ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب