توضیحات

ویرایش
شهرستان رباط کریم در جنوب غربی تهران به فاصله ۳۵ کیلومتر از شهر تهران واقع شده است و از شمال به شهریار، از جنوب به ری، از شرق به اسلامشهر و از غرب به شهرستان ساوه محدود می‌شود.
رباط کریم که باغ‌های انگور آن معروف است تا سال ۱۳۷۶ جزو شهرستان شهریار بود اما هم اکنون با وسعتی حدود ۳۰۴ کیلومتر مربع در قامت شهرستانی مستقل است.
این شهرستان به لحاظ اهمیت باستان شناسی و قدمت هفت هزار ساله اش دارای آثارمتعددی است که از آن جمله می‌توان به وجود ۳۲ تپه تاریخی، یک محوطه باستانی و تاریخی، یک باب قلعه تاریخی، هشت امامزاده و بقعه متبرکه، سه باب یخدان و شش قلعه روستایی اشاره کرد.
از این میان تا کنون ۱۶ اثر تاریخی شهرستان رباط کریم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه ده حسن مربوط به دوره قاجار است در شرق روستای ده حسن رباط کریم قرار گرفته است
این تپه از تپه‌های مهم باستانی شهرستان رباط کریم بوده و یکی از شاخص‌های ...مشاهده کامل متن فرهنگی و تمدنی این شهرستان است.
تپه ده حسن در برگیرنده دژ و قلاع دوران تاریخی با مصالح چینه و خشت میباشد.
این تپه به قطر تقریبی 60 و ارتفاع تقریبی 15 متر در ضلع شرقی روستا، همجوار منبع آب و در میان زمین‌های کشاورزی واقع شده و به نظر بقایای یک قلعه و دژ از مصالح خشت و چینه متعلق به دوران اسلامی و پیش از آن است.
قسمت هایی از ضلع شمالی تپه توسط حفاران غیرمجاز حفاری شده که به دنبال آن بخش هایی از دیوارهای خشتی آن نمایان شده است.
در ضلع غربی تپه در امتداد شمال به جنوب ,یک دیوار چینه ای به ارتفاع تقریبی 2 متر همچنان پا برجاست.
آثار دیوارهای عظیم خشتی و چینه ای به شکل منظم و منسجم از دامنه تپه به سوی نقاط مرتفع ,در ضلع شرقی تپه به چشم می‌خورد.
سفال هایی هم از این تپه به دست آمده که شامل سفال‌های بدون لعاب و سفال‌های لعابدار به رنگ‌های سبز، آبی، لاجوردی، آبی سفید و شیری است ,با توجه این سفال ها، قدمت این تپه به دوران اسلامی و قبل از آن باز می‌گردد
این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منبع:
http://hamyaronline.ir/News/print/4331
http://www.mehrnews.com/detail/News/1560863
http://robatnews.ir
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=78309&Serv=0&SGr=0
پل بازارک

پل بازارک

رُباط‌کَریم یکی از شهرستانهای توابع استان تهران است که در فاصله‌ی 35 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد. این شهر مرکز بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم است.این منطقه از هزاران سال قبل نیز از مزاکز تمدن و زندگی بوده و آثار متعدد باستانی که در سال ۶۹ و آواخر ۷۳ در حوالی رباط کریم از شش هزار س...

اطلاعات | نقشه
تپه ده حسن

تپه ده حسن

شهرستان رباط کریم در جنوب غربی تهران به فاصله ۳۵ کیلومتر از شهر تهران واقع شده است و از شمال به شهریار، از جنوب به ری، از شرق به اسلامشهر و از غرب به شهرستان ساوه محدود می‌شود. رباط کریم که باغ‌های انگور آن معروف است تا سال ۱۳۷۶ جزو شهرستان شهریار بود اما هم اکنون با وسعتی حدود ۳۰۴ کیل...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب