آب و هوا

توضیحات

ویرایش
شهرستان سیب و سوران درجنوب شرقی ایران ودراستان سیستان وبلوچستان واقع شده است.
شهرستان سیب و سوران از شمال به خاش و سراوان و از شرق به سراوان از غرب به زابلی و از جنوب به سراوان و سرباز منتهی ...مشاهده کامل متن می‌شود.
این شهرستان دارای ۲ مرکز شهری ، ۲ بخش ، ۴دهستان و ۱۶۹ آبادی است.
آب و هوا شهرستان سیب و سوران گرم و خشک می‌باشد. میانگین بارش سالانه در این شهرستان حدود ۱۰۵٫۷ میلی متر است.
این شهرستان از دوقسمت سیب وسوران تشکیل شده است. سیب (سب) وسوران، سب یکی از قدیمی‌ترین شهر‌ها می‌باشد که طبق تحقیقات در ابتدا این روستا بدلیل وفورچشمه‌های آب که قسمتهای زیادی ازسطح روستا را فرا گرفته بوده است «چب» (Cheb) گفته‌اند ولی به دلیل نفوذ فرهنگ عربی اسم روستا از چب به سب (seb) تغییر پیدا می‌کند و یکی از نامهای قدیمی شهر سوران بوده است.
جغرافی نویسان این دوره دلیل نامگذاری این شهر را که از کلمه «سوور» (soor) بمعنی جشن و شادی و مراسمات است سوران نامیده‌اند.
ولی اهالی قدیمی منطقه سوران را به بدلیل وجود شوره‌زارهای فراوان که در کناررودخانه روتک بوجود آمدند که به آن‌ها سورگ (Sowrag) –در بلوچی به شور سور گفته می‌شود- می‌گفتند نامگذاری کرده‌اند و با آمدن عده‌ای از مردم دزک و آسپیچ نام این منطقه تغییر کرد و دهوار (dehvar) نامیده شد.
اما بعد از گذشت مدت زمانی نام این منطقه تغییر کرد و پوگی (pugi) نام گرفت. دلیل نامگذاری به این اسم هم بخاطر وجود درختچه‌ی بنام (اسکمبل یا نام محلی پوگ) که در کنار قنات‌ها می‌روییده‌اند، بود.
اقتصاد مردم منطقه بر اساس کشاورزی، دامپروری، خدمات و تجارت است
با توجه به وجود امکانات مناسب کشاورزی و مراکز و قطبهای کشاورزی نظیر دشت مرادآباد و منطقه پسکوه بیشتر مردم به کشاورزی مشغول می‌باشند و در تولید بسیاری از محصولات ازجمله: خرما، گندم، ذرت دانه‌ای، پیاز و... به خودکفایی رسیده و به خارج از منطقه و حتی خارج از کشور صادرمی‌کنند.
وجود شهرک صنعتی در سوران با امکانات ویژه وهمچنین کوره‌های آجرپزی و... برای بسیاری ازافراد جویای کار، شغل ایجاد نموده است.
این شهرستان دارای هزاران اصله درخت خرما ازجمله مرغوب‌ترین رقم خرما (مضافتی) را در کشور دارا می‌باشد. از دیگر محصولات این ناحیه گندم، جو، ذرت، انار و می‌باشد.
این شهرستان همیشه مرکز تولید گوشت و شیر دیگر شهرستان‌ها بوده است.
از بازی‌های رایج در میان مردم این شهرستان، می‌توان به کشتی محلی، سوارکاری، الک دولک و هفت سنگ اشاره کرد.
مردم سیب وسوران از پوشاک بومی و محلی استفاده می‌کنند. این لباس‌های سنتی از ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی منطقه تأثیر پذیرفته‌اند.
مردان عموماً از پیراهن یقه‌باز، لباده بلند، دستار سفید، کمربند ضخیم و جوراب دستباف استفاده می‌کنند.
پوشاک زنان منطقه شامل پیراهن بلند با یقه باز و دستار بزرگی است که یقه پیراهن را می‌پوشاند. لباس زنان این روستا به طرز شگفت آورى سوزن دوزى و یا گلدوزى شده ‏اندو روسرى یا سریگ زنان نیز سوزن دوزى و قلاب دوزى می‌شوند.
از مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان می‌توان به گلیم، حصیر، شال و پرده اشاره کرد. بافته‌های حصیری، خرما و لبنیات از جمله سوغات معروف شهرستان سیب وسوران می‌باشند.
از انواع غذاهای رایج این شهرستان می‌توان به انواع آش‌ها، خورشت‌ها، کباب‌ها و نان‌های محلی اشاره کرد.

منبع:
http://www.sibosooran.ir/?p=14057
http://www.islahweb.org/content/2013/2/7879
http://jasemsky.blogfa.com/
http://www.yvatan.ir/
قلعه کنت

قلعه کنت

یکی از مهم‌ترین اثار باستانی روستای کنت قلعه ای می‌باشدکه در ۱۵ کیلومتری بخش هیدوچ و در ۴۵ کیلومتری شهرستان سیب وسوران قرار دارد. قلعه «کنت» متعلق به دوره افشاریه می‌باشد. این قلعه روی صخره‌های طبیعی در سه طبقه ساخته شده و ورودی آن در قسمت جنوبی قلعه حدود ۱۳متر از سطح زمین فاصله دارد. ...

اطلاعات | نقشه