آب و هوا

توضیحات

ویرایش
اقلیم : سرد
بوئین و میاندشت نام یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که در غرب استان واقع شده و همجوار با رشته کوههای زاگرس مرکزی می‌باشد.
هستهٔ اولیه شهر از دو مکان جغرافیای بویین و میاندشت تشکیل شده که بنیادگذاران هر دو،از گرجی‌های زمان شاه عباس اول هستند که توسط خود او از گرجستان به ایران تبعید ...مشاهده کامل متن شدند و به دستور او عده‌ای از جنگاوران آن‌ها جهت حفظ منطقهٔ فریدن و همچنین پایتخت (اصفهان) از حملات اقوام لر و کرد در فریدن ساکن شدند.
بویین و میاندشت در گذشته‌ای نه چندان دور با فاصله، و در دو سوی رودخانه قرار داشتند. احداث شاهراه اصفهانلرستان (در سال‌های قبل از ۱۳۵۰) و عبور آن از این دو روستا، رشد و توسعهٔ این دو را فراهم نمود.
ایجاد تاسیسات خدماتی، بازرگانی، ساختمان‌ها و اماکن، فاصلهٔ این دو مرکز را برداشت و به هم پیوستن این دو مکان، هستهٔ اولیهٔ شهر بویین و میاندشت را ایجاد نمود.
در سال ۱۳۷۷ یک محله دیگر به نام «ششجوان» به آن افزوده شد که همان روستای ششجوان سابق است که در غرب بویین و میاندشت قرار داشت.
این شهرستان دارای زمستانهای پر برف و سرد می‌باشد،فصل بهار زیبائی دارد که در اواخر فروردین زیبائی منحصر به فردی در این منطقه به چشم می‌خورد
به علت بارش کافی در این منطقه و خصوصیات کوهستانی بودنش و نوع بافت زمین(شنی،آهکی و رسی) دارای چشمه سارهای بسیار زیبا و مناظر طبیعی بدیع و دلنوازی می‌باشد و از لحاظ گردشگری پتانسیل بالائی دارد
میانگین بارندگی در این منطقه در سال 740 میلیمتر بوده و در سالهای اخیر به حدود 230 میلیمتر تقلیل یافته است.
رودهای کوچک و فصلی این منطقه سرچشمه‌های اصلی رودهای زاینده رود و گلپایگان و جزء حوضه آبریز رودها می‌باشد.
صاحب نظران بوئین را به معنای «انبار» دانسته‌اند. مولف سیمای شهر اراک به نقل از استاد دهگان گوید: نام اولیه شهر آستانه، بویین کرج بوده که به آن بویین کره نیز می‌گفتند، بویین به معنای انبار و کره به معنای محصول می‌باشد.
میاندشت که به دلیل واقع شدن در میان دشت نسبتاً وسیعی به این نام موسوم شده است در میان گرجی‌ها به نام «تورلی» موسوم است که یک کلمهٔ گرجی و به معنای ماه می‌باشد.
احتمالی دیگر در مورد نام میاندشت اتخاذ آن از نام تلاوی مرکز استان کاختی در شرق گرجستان است.
همهٔ ساکنین منطقه فارسی را در حد تسلط بلدند و هرکس بیشتر به زبان مادری خود صحبت می‌کند. یعنی همه فقط به فارسی صحبت می‌کنند به جز عدهٔ کمی از مردم محلهٔ بویین و اکثر مردم محلهٔ میاندشت که علاوه بر زبان گرجی به فارسی نیز صحبت می‌کنند.
تمامی مردم این شهر مسلمان و از مذهب شیعه هستند و به همه دوازده امام اعتقاد دارند.
منبع:
http://bmonline.blogfa.com
http://fa.wikipedia.org
http://bmcity.blogfa.com
آبشار نوغان

آبشار نوغان

در مسیر رودخانه قم رود یا انار بار در تقاطع با جاده ترانزیتی اصفهان خوزستان در بخش بوئین میاندشت , در فاصله ۴۸ کیلومتری غرب از مرکز شهرستان بوئین و میاندشت پل تاریخی معروف به پل نوغان وجود دارد, در امتداد این رودخانه به سمت شمال آبشاری بسیار زیبا وجود دارد که به همراه بیشه زارهای وسیع و...

اطلاعات | نقشه