کویرهای دوست داشتنی ایران

کویرهای دوست داشتنی ایران

چکیده : کویرهای دوست داشتنی ایران در محدوده مرکزی و جنوب شرقی کشور پراکنده شده‌اند و روزانه میزبان گردشگران و کویرشناسان داخلی و خارجی بسیاری هستند.

کویرهای دوست داشتنی ایران

ایران سرزمینی چهار فصل است؛ اما بیشتر مساحت آن در مناطق گرم و خشک قرار دارد. کویرهای زیبا و جذاب محدوده مرکز و جنوب شرق ایران همچون مصر، کاراکال، مرنجاب، درک، ریگ زرین و حلوان از مقاصد گردشگری پررونق در نیمه دوم سال هستند. گسترش و بهبود زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد اقلیمی و توپوگرافی سبب شده است تا بسیاری از علاقه‌مندان در قالب تورهای تفریحی و آموزشی راهی زیباترین کویرهای ایران شوند.

کویر مصر

روستای مصر از مقاصد گردشگری و بومگردی در شمال شرق استان اصفهان است. این روستا در شهرستان خور و بیابانک و بخش جندق قرار دارد و به‌عنوان مبدا کویرنوردی، برای بازدید از کویر مصر انتخاب می‌شود. روستای زیبا و کویری مصر در ارتفاع حدود ۸۵۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. 

کویر مصر با فضایی وهم‌آلود و مرموز، گسترده، بکر و بی‌بدیل، رمل‌هایی روان از شن‌های طلایی و آسمان پرستاره شبانگاه، میزبان کویردوستان در فصول پاییز و زمستان است. برای دسترسی به این کویر وارد جاده ۸۱ (جاده جندق) شوید و سپس مسیر جندق به مصر را در پیش بگیرید تا به امیرآباد برسید. جاده فرعی مصر شما را به روستای خشتی مصر در جنوب کویر می‌رساند.

چندین اقامتگاه سنتی و غذاخوری باکیفیت در روستای مصر فعال هستند. گردشگران ضمن اقامت در این اقامتگاه‌‌ها با اهالی بومی و خون‌گرم روستا معاشرت می‌کنند و طعم زندگی در مناطق کویری را می‌چشند. آفرودسواری، شترسواری و رصد ستارگان از تفریحات محبوب در کویر مصر هستند.

کویر کاراکال

کویر کاراکال یا کویر صادق آباد در استان یزد و محدوده شمالی شهر بافق قرار دارد. برای دسترسی به این منطقه، در شهر بافق وارد بلوار باقر آباد شوید و در ادامه جاده روستای صادق آباد را در پیش بگیرید. این روستا در جنوب کویر کاراکال قرار دارد. 

کویرهای دوست داشتنی ایران

سیاه گوش کاراکال نام نوعی از گربه‌سانان بومی منطقه شمال بافق است. این‌گونه به‌عنوان یک شکارچی سریع و باهوش شناخته می‌شود. کویر کاراکال یزد نام خود را از این حیوان وام گرفته است.

تماشای مناظر بی‌بدیل طلوع و غروب خورشید، پیاده‌ریو با پاهای برهنه روی شن‌های طلایی، روان و گرم و تماشای آسمان پرستاره در شب‌های بدون آلودگی نوری از تفریحات محبوب و آرامش‌بخش کویر کاراکال هستند. گردشگران این مقصد زیبا معمولا شب را در اقامتگاه‌های سنتی روستاهای اطراف یا در چادر می‌گذرانند. موتورسواری، شترسواری و سافاری در کویر کاراکال رونق دارد. 

کویر ریگ زرین

اگر به‌دنبال مقصدی گرم، بکر، آرام و بسیار زیبا برای سفر در فصل زمستان هستید، به کویر ریگ زرین در شمال شرقی استان یزد بروید. اگرچه این کویر مسیر دسترسی با آسفالت مناسب و مجتمع گردشگری فعال ندارد، بی‌شک یکی از کویرهای دوست‌ داشتنی ایران است. جاده ۶۸ دسترسی به شرق و جاده معدن طلای زرین دسترسی به غرب کویر ریگ زرین را میسر می‌کنند. با توجه به وسعت کویر و احتمال گم شدن، همراهی فرد آشنا به منطقه و استفاده از وسایل و تجهیزات مسیریابی در این سفر بسیار مهم است.  

کویر ریگ زرین از زیباترین ریگزارهای کشور محسوب می‌شود. گردشگران، این کویر را را با تپه‌های بلند شنی آن توصیف می‌کنند؛ تپه‌هایی به بلندای ۱۶۰ متر که از دور همچون کوه می‌مانند. در زمان بازدید از رمل‌های بزرگ بالا بروید تا به چشم‌اندازهای بی‌نظیر کویر دسترسی پیدا کنید.

کویر حلوان

کویر حلوان در محدوده فلات مرکزی ایران، استان خراسان جنوبی و ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر طبس قرار دارد. دسترسی به روستا و کویر حلوان از طریق جاده ۶۲ (جاده طبس - اصفهان - تهران) امکان‌پذیر است. حلوان یکی از بکرترین کویرهای ایران است. با حضور در این مقصد گردشگری می‌توانید رصد آسمان و ستاره‌ها را در شب‌های بدون آلودگی نوری کویر تجربه کنید. 

کویر بزرگ ماسه بادی حلوان از نظر شکل و پستی و بلندی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. در نیمه شمالی، تپه‌های بلند و در نیمه جنوبی، تپه‌های کوچک و کم‌ارتفاع وجود دارند. دسترسی به نیمه جنوبی کویر حلوان سخت است و مسیر مشخصی ندارد. درختچه‌های کویری پراکنده در نیمه شمالی حلوان پویایی طبیعی منطقه، جذابیت عکاسی و شکوه مناظر طبیعی آن را دو چندان می‌کنند. 

کویر درک

کویر درک منطقه‌ای ساحلی و متفاوت در استان سیستان بلوچستان و جنوب روستای درک است. دسترسی به این منطقه به‌راحتی و از طریق جاده ساحلی ۹۸ (بندرعباس- چابهار - جاسک) و سپس خروجی روستای زرآباد امکان‌پذیر است. در نهایت جاده زرآباد به درک شما را به مقصد می‌رساند.

کویرهای دوست داشتنی ایران

زیبایی‌های کویر درک (ساحل درک) و تلاقی کویر و ساحل در کمتر جایی از جهان دیده می‌شود. شما در یک‌سو خلیج نیلگون عمان و در سوی دیگر رمل‌های گسترده شنی کویر را می‌بینید. درختان پراکنده نخل و شترهایی که گاه و بیگاه از ساحل عبور می‌کنند حس حضور در کویر را قوت می‌بخشند. چندین اقامتگاه بومگردی در روستاهای درک و زرآباد برای اقامت گردشگران وجود دارند. بسیاری از مسافران نیز در ساحل زیبا و امن درک کمپ می‌زنند. 

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب از مهم‌ترین قطب‌های کویرنوردی ایران است که در ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهر کاشان و جنوب غرب استان تهران قرار دارد. شهر آران و بیدگل در جنوب این منطقه کویری واقع شده است. کویر مرنجاب از شمال به «دریاچه نمک مسیله»، از شرق به پارک ملی کویر و از غرب به بیابان مسیله ختم می‌شود. 

برای دسترسی به کویر مرنجاب خود را به میدان مرنجاب در انتهای بلوار ارتش (در شمال آران و بیدگل) برسانید. جاده‌ای با تابلوی «به طرف منطقه گردشگری مرنجاب» شما را به مقصد می‌رساند. نزدیکی مرنجاب به تهران (حدود ۲۷۰ کیلومتر؛ سه ساعت رانندگی) سبب شده است تا بسیاری از پایتخت‌نشینان در نیمه دوم سال و در قالب جمع‌های دوستانه، خانوادگی یا تورهای کویرنوردی به سوی این مقصد زیبا و آرام رهسپار شوند. 

تپه‌های شنی بلند، بوته‌های تاغ، دریاچه نمک مسیله (منطقه‌ای گود و وسیع پوشیده از نمک که در سال‌های پربارش آبگیری می‌شود)، جزیره سرگردان (در میان دریاچه نمک مسیله)، کاروانسرای مرنجاب و قنات دستکند مرنجاب (کویر مرنجاب نام خود را از نام این کاروانسرا و قنات متعلق به دوران صفویه وام گرفته است) از دیدنی‌های کویر مرنجاب اصفهان هستند. اتاق‌های کاروانسرای مرنجاب برای اقامت گردشگران آماده شده‌اند؛ همچنین چندین اقامتگاه بومگردی در اطراف و طول مسیر دسترسی به کویر فعال هستند. 

کویرهای دوست داشتنی ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]