توضیحات

ویرایش
کوه بلقیس در جنوب آذربایجان غربی ,در هشت کیلومتری شمال شرقی مجموعه میراث فرهنگی وگردشگری تخت سلیمان تکاب قرار دارد.
این کوه با دو قله بلند با ارتفاع ۳۲۰۰ متر و ۳۶۵۵ متر در ادامه سلسله کوههای شرق دریاچه ارومیه واقع شده است و با جذابیت خاص vشکل خوداز فاصله‌ی دور خودنمایی می‌کند.
در روزهای صاف وآفتابی قلل مرتفع سهند وسبلان از این کوه قابل مشاهده است.
مسیر‌های دسترسی به کوه بلقیس بخاطر نزدیکی دامنه کوه به جاده آسفالته وآبادای‌های اطراف بسیارساده وراحت بوده وصعود به قله آن برخلاف سایرقلل مناطق کوهستانی غرب کشور درفصل صعود زمستانی کم خطراست .
آسانترین مسیر دسترسی باشیب بسیارکم به قله این کوه بلقیس از نزدیکی‌های روستایی به نام امیر آباد واز مسیری زیبا به نام «ایل یولی» شروع می‌شود اما سادگی وراحتی مسیر ،مدت زمان رسیده به قله را یک ساعت طولانی‌تر می‌کند.
کوه بلقیس به نام محلی «بالقز»یا «هاچاداغی» خوانده می‌شود ,این کوه به دژ تخت ...مشاهده کامل متن سلیمان یا " دژ بلقیس " و " دژ بهمن " شهرت یافته و " اسنوند " کهن‌ترین نام این کوه است.
ازلحاظ زمین شناسی این کوه به کهن‌ترین دوره کوه زایی یعنی پرکامبرین در حدود 4 میلیارد سال قبل مربوط است که بصورت یک سپر در منطقه برون زدگی دارد و جنس سنگهای آن «آمسی بولیت » از سنگهای دگرگونی است و از دگرگون شدن سنگهای آذرین بازی مثل بازالت در گرما و فشار زیاد تشکیل شده است.
دریاچه زیبایی بین دو قله کوه قرار دارد که از ذوب شدن برف کوهها بوجود آمده در بیشتر ماههای سال قابل مشاهده است,در سالهای اخیر به دلیل بارندگی کم، تابستانها آب دریاچه خشک می‌شود.
استحکامات و قلعه تخت بلقیس روی قله جنوبی قرار دارد, ساختمان قلعه مدور است و از سنگ ساخته شده است به همین دلیل میتوان حدس زد که از این بنا به عنوان برج دیده بانی استفاده می‌شده است.
به علت وجوداستحکامات وحصارهایی در قله جنوبی این منطقه بنام تخت بلقیس یا بلقیس ملکه صبا مشهور است.
حصار استحکامات قلعه بلقیس حدود ۵۰ در ۶۰ متر است و به صورت پلکانی با ارتفاع زیادی ادامه یافته و در حدود ۹ ارگ مشخص است.
ساختمان تقریبا مربع شکل در درون حصار و ایوانی در جلو قابل مشاهده است,که محور آن در جهت تخت سلیمان قرار دارد, در قسمت جلوی بنا یک تراس چند طبقه قرار دارد که اتاقهای پناهگاه مانندی با سقف گنبدی می‌باشد.
نوع معماری بنا و آجرهای که در ابعادآجرهای ساسانی هستند و قطعات سنگ، ماسه زرد رنگ با علامت‌های حجاری ساسانی تاریخ گذاری بنا را به دوره ساسانیان نزدیکتر می‌کند.
قلعه تخت بلیقیس در سال ۱۹۵۹ توسط فون دراوستن مورد بررسی قرار گرفت ودر سالهای ۱۹۶۶ و ۱۹۶۹ به وسیله دیتریش هوف مورد بررسی قرار گرفت .
درمتن‌های تاریخی از این کوه بعنوان محافظ اصلی ونگهبان دائمی مجموعه تخت سلیمان وآتشکده آذر گشنسب دوره ساسانی و قلعه ییلاقی پادشاهان ادوار مختلف یاد شده که به همین دلیل اهمیت فوق ا لعاده ای پیدا کرده است .
این کوه در سلسله کوههای زاگرس قرار دارد و به دلیل میزان بارندگی زیاد و مستمر,
پوشش گیاهی منحصر به فردی دارد و محل رشد گونه‌های گیاهی کم نظیری است و جزء مناطق ذخیره گیاهی با ارزش ومراتع درجه یک کشور به حساب می‌آید.
در طبیعت کوه بلقیس گونه‌های جانوری کمیاب مثل: آهو ,بز کوهی,خرس سفید,گراز, کبک,شغال،گرگ ،روباه وخرگوش وجود دارند ومهمتراز آن مار سمی خطرناک معروف به «افعی بلقیس» که طول آن حدود بیست الی پنجاه سانتیمتر به رنگ قهوه ای و سبز تیره و همرنگ سنگهای منطقه در حوالی این کوه مشاهده شده است,به همین دلیل این منطقه جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفته و این کوه را در شمار کوههای مهم وجذاب ومورد علاقه کوهنوردان وطبیعت دوستان در ایران قرار داده است.
دامنه این کوه محل رویش گیاهان خودرو خوراکی ودارویی کمیاب ازجمله ریواس، گزنه ،آویشن ، اسطو خودوس ، کشمک ، مرزه، ترشجه،بولاغ اوتی ، شیرین بیان و مرزنجوش است .
هرساله تعداد زیادی از کوهنوردان ونیز گردشگران همزمان با بازدید از مجمو عه تخت سلیمان به کوه بلقیس وطبیعت زیبای آن می‌روند وبرای دیدن جاذبه‌های زیبا ودریاچه وسط دو قله آن مسافت زیادی را طی می‌کنند تا این منطقه زیبا و بی نظیر را ببینند.

منبع:
http://fa.wikipedia.org
http://daglar-takab.blogfa.com
http://vafa-serage.blogfa.com/post-3.aspx
http://khabarfarsi.com/ext/3348168
http://parsinews.ir/news/page
http://www.ghatreh.com
تخت سلیمان

تخت سلیمان

یکی دیگر از آثار باستانی استان آذربایجان غربی، تخت سلیمان است که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان ( در گذشته نصرت‌آباد )، واقع شده است. تخت سلیمان محوطه ای باستانی است که مهم‌ترین آثار بجا مانده آن، آتشکده آذرگشنسب و تالارهای دوره ساسانی است. برخی آ...

اطلاعات | نقشه
زندان سلیمان

زندان سلیمان

کوه زندان سلیمان یا دیو سلیمان، کوه مخروطی شکلی است که درون آن خالی است این کوه در 3 کیلومتری غرب محوطه باستانی تخت سلیمان ,نزدیک شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این بنا چهارگوش و برج مانند بوده که اکنون فقط یک دیواره آن باقی مانده است و احتمالا آرامگاه کمبوجیه بوده اس...

اطلاعات | نقشه
آتشکده آذرگشنسب ( تخت سلیمان )

آتشکده آذرگشنس...

آتشکده آذرگشسب یکی از معروفترین و بزرگ‌ترین آتشکده‌های فلات ایران است که در آذربایجان غربی در 49 کیلومتری شمال شرق شهر تکاب قرار دارد. آذرگشسب در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد و در گذشته کاخ‌‌های بسیار باشکوهی اطراف آن بوده است. این آتشکده در قرن‌های قبل از فتح اعراب مهمترین مرکز م...

اطلاعات | نقشه
کوه بلقیس

کوه بلقیس

کوه بلقیس در جنوب آذربایجان غربی ,در هشت کیلومتری شمال شرقی مجموعه میراث فرهنگی وگردشگری تخت سلیمان تکاب قرار دارد. این کوه با دو قله بلند با ارتفاع ۳۲۰۰ متر و ۳۶۵۵ متر در ادامه سلسله کوههای شرق دریاچه ارومیه واقع شده است و با جذابیت خاص vشکل خوداز فاصله‌ی دور خودنمایی می‌کند. در روزه...

اطلاعات | نقشه
زندان برنجه

زندان برنجه

در روستای برنجه تکاب و در 28 کیلومتری شمال شهرستان تکاب پدیده زیبای طبیعی موسوم به زندان برنجه قرار دارد. این چشمه آهک از دهستان چمن بخش تخت سلیمان و در دامنه کوه معروف به کوه طویله سلیمان واقع شده است که تشکیلات زمین شناسی متعددی در آن قرار دارد. در جنوب روستای برنجه و در کنار رودخان...

اطلاعات | نقشه
جزیره متحرک چملی

جزیره متحرک چم...

" چملی گول " یا " چمن متحرک " ، نام یکی از دیدنی‌ترین و یکی از شگفتی‌های ایران در نزدیکی روستای بدرلو تکاب می‌باشد. این جزیره ای متحرک بر روی تالاب چملی قرار دارد. " چملی " در زبان محلی منطقه ، به معنای " جزیره ای از چمن بر روی برکه " می‌باشد. جزیره متحرک چملی از قطعه بزرگی " نی " با...

اطلاعات | نقشه
آبشار قینرجه

آبشار قینرجه

آبشار قینرجه تکاب شهرستان تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی، دارای منابع طبیعی و معدنی بسیاری بوده و اقتصاد این منطقه وابسته به کشاورزی و دامداری اغلب سنتی می‌باشد. منطقه تازه کند در شمال تکاب، همه ساله پذیرای هزاران نفر از نقاط مختلف دنیا است که از آثار باستانی و طبیعی این شهر ب...

اطلاعات | نقشه
قلعه ساری قورخان

قلعه ساری قورخ...

این بنا از دوران پیشاز تاریخ، مرکز تمدنهای هزاره اول بوده و از عصر مادها تا دوره ساسانی اقوام متعددی در آنجا سکونت داشتهاند. دژ به صورت پشته عظیم سنگی در حاشیه شرقی رودخانه سارق در 600 متری از دره سر بر آورده که از همه طرف محفوظ و مجزاست و دستیابی به آن مشکل و به این لحاظ جایگاه امنی بر...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
گلیم بافی استان آذربایجان غربی

گلیم بافی استا...

گلیم بافی دیگر هنر دستی مردمان این دیار است. فرش و گلیم این استان به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه اى برخوردار است. وجود اقوام مختلف باعث گردیده که گلیم‌های بافته شده این استان از تنوع خاصی برخوردار باشد بطوریکه بافت گلیم در هر ایل و طایفه ای متفاوت‌تر از دیگری می‌باشد. شاخص...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب