1 1

توضیحات

ویرایش

شهرستان خوانسار دارای طبیعت زیبایی است که به دلیل بارش نعمت الهی و حضور در دامنه زاگرس انسان را مجذوب خود می‌کند. گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متر، منطقه ای است در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان خوانسار و 150 کیلومتری شمال غرب اصفهان، منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا که سراسر کوه‌های سر به فلک کشیده آن پوشیده از گون‌های گزنگبین، پیاز وحشی (موسیر) و انواع گلهای زیبا که از آن جمله می‌توان گلهای لاله اشک مژگان، انواع لاله‌های سرنگون نظیر سرنگون ایرانی، سرنگون حنایی، لاله پیشه زار، لاله آتشی و لاله کوهی را نام برد.
گلستانکوه منطقه‌ای خوش آب و هوا و زیباست که گویی خداوند در آن قطعه‌ای از بهشت را در منظر دید بندگان خود قرار داده است و از نظر پوشش گیاهی دارای 70 گونه گیاهی می‌باشد.
این منطقه سرسبز و بسیارخوش آب و هوا و دارای شرایط ییلاقی مناسب می‌باشد که درفصل بهار پر از گلهای اشک مژگان و لاله سرنگون می‌شود. این گلها درمیان بوته‌های گزانگبین و حتی به روی صخره‌ها می‌رویند و خاصیت داروئی نیز دارند و با زیبائی خود هر بیننده ای را مجذوب و مسحور خود می‌کند.
مسافران خسته و مشتاق طبیعت بـرای ساعتی هم کـه شده خودرا به آغوش گرم و با صفای گـلستانکـوه می‌سپارند و از زیبائی‌های آن لذت می‌برند. اوج زیبائی این منطقه باصفا از فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه می‌باشد.
طرح ساماندهی این گردشگاه طبیعی توسط فرمانداری خوانسار و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی از سال 1391 آغاز شد. در فاز اول ساماندهی منطقه گلستان کوه اقداماتی چون ساخت و تجهیز نمازخانه، سرویس بهداشتی ، پارکینگ اتومبیل، سکوهای محل استقرار گردشگران برای دیدن گلها صورت گرفت.
همچنین ایجاد سر در ورودی محوطه عظیم گلستان کوه، جاده سازی در دامنه گلستان کوه و تپه‌های اطراف و محصور نمودن جاده‌های محل تردد بازدید کنندگان با میله‌های فلزی و طناب کشی از دیگر اقدامات زیر ساختی برای گردشگران می‌باشدکه این اقدامات در بهار1392به پایان رسید .
دشت لاله‌های گلستانکوه خوانسار هر ساله در اردیبهشت ماه، میزبان شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. لاله‌های واژگون منطقه گلستان کوه یکی از زیباترین انواع گل‌های لاله در ایران است که این منطقه را به یک تفرجگاه طبیعی و منحصر به فرد تبدیل کرده است .
لاله واژگون گلستان کوه سازگاری زیادی با دامنه‌های سنگلاخی و صخره ای دارد و بزرگترین دشمن آنها دام و بازدید‌های کنترل نشده گردشگران می‌باشد.
مشخصات گل‌های این منطقه به شرح زیر است:
گل واژگون "گل سرنگون": پیاز مشخص این جنس شامل چند برگ فلسی ضخیم بوده و با هیچ پوشینه ای مستور نیست. برگ‌های آن متناوب، متقابل یا بعضی فراهم در روی بنفش مایل به قهوه ای می‌باشد.
یکی از گونه‌های گل واژگون، گل سرنگون اشک مژگان می‌باشد که با ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر گل‌های زنگوله ای درشت به رنگ‌های نارنجی مایل به قرمز که به طور زیبایی از سمت داخل با نوشگاه‌های سیاه رنگ یک زمینه سفید آرایش یافته اند.این گل از شناخته‌ترین گیاهان پیازدار ایران به حساب می‌آید.
گل سرنگون ایرانی: ارتفاع این گل تا ۷۵ سانتیمتر می‌رسد. گل‌های آن متنوع است که ۵٫۱ سانتیمتر اندازه آن و به رنگ ارغوانی می‌باشد که در میان عوام به گل‌های صندوقی معروفند.
گل سرنگون حنایی: ارتفاع این گل ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است. ترکیب گل‌ها به رنگ‌های قهوه ای مایل به زرد و در بعضی مواقع گل‌ها رنگ قهوه ای قرمز خود را از دست داده و به زرد متمایل به سبز در می‌آید.
فصل رویش و گل دادن آن‌ها در اردیبهشت و خرداد است.
لاله بیشه زار: ارتفاع این گل ۲۵ سانتیمتر است. گل‌های زرد همراه با خطوط سبز متمایل به بنفش دارای سه قطعه خارجی گل پوش و همچنین غنچه ای واژگون واقع بر یک دم گل بلند در اغلب ارتفاعات شرقی و غربی شهرستان دیده شده است.
لاله آتشی: این گیاه شبیه گونه قبلی اما بدون خط و عاری از پرز است. پیاز آن پوشیده از پوشینه‌های بسیار و نمدی است و در عمق زیاد خاک قرار دارد. این گیاه به لاله اراکی نیز معروف است.
فصل گل دهی آن بهار و در اغلب ارتفاعات خوانسار، گلپایگان و فریدن می‌روید.
لاله کوهی: ارتفاع آن ۱۵ سانتیمتر و دارای دو رنگ قرمز یا زرد می‌باشد. پیاز آن در داخل پوشینه نمدی است. گلدهی آن در اردیبهشت و خرداد در ارتفاع ۳۰۰۰ متر در منطقه است.
گزنگبین (گز علفی): شیره سفید رنگی است که در فصل تابستان از گون استراگالوس ترشح می‌شود. گز خوانسار نوعی مان است. مان‌ها موادی با طعم کمی شیرین و ملایمند که به طور طبیعی یا بر اثر گزش حشرات و یا ایجاد شکاف در تنه درختان و یا برگ گیاهان مختلف به خارج ترشح می‌گردد که صفات درمانی دارد.


منابع:
http://cheshmehsar.ir/10023
http://www.isfahancht.ir/Fa.aspx
http://ww2.mehr.ir/
http://anjoman.tebyan.net/newindex.aspx
http://www.shahrdari.khansar.ir/post.aspx

دشت لاله‌های واژگون گلستان کوه خوانسار

دشت لاله‌های و...

دامنه‌های گلستان کوه خوانسار صاحب یکی از دشت‌های زیبا و منحصر بفرد پوشیده از لاله‌های واژگون است. این منطقه طبیعی حدود ده کیلومتر مربع وسعت دارد و در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و از روز چهلم تا شصتم بعد از عید شکفته می‌شوند و د...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه بابا پیر یا شیخ اباعدنان

آرامگاه بابا پ...

شیخ اباعدنان قریشی معروف به بابا پیر یکی از عرفای به نام اهل شهر خوانسار بود. گفته می‌شود، شیخ اباعدنان قریشی (باباپیر) پایه گذار مذهب شیعه جعفری در شهرهای اصفهان ، بروجرود ، لرستان ، نهاوند و خوزستان می‌باشد. منقول است شیخ صفی الدین اردبیلی به محضر شیخ بابا عدنان رسیده و از محضر او ب...

اطلاعات | نقشه
گلستان کوه

گلستان کوه

شهرستان خوانسار دارای طبیعت زیبایی است که به دلیل بارش نعمت الهی و حضور در دامنه زاگرس انسان را مجذوب خود می‌کند. گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متر، منطقه ای است در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان خوانسار و 150 کیلومتری شمال غرب اصفهان، منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا که سراسر کوه‌های سر به فل...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی سرچشمه

پارک ملی سرچشم...

یکی از مراکز تفرجگاهی و گردشگری خوانسار سرچشمه خوانسار یا پارک سرچشمه خوانسار می‌باشد این پارک با وسعتی حدود 15 هکتار در جنوب شهر خوانسار و در دامنه کوه خوانسار قرار دارد پارک زیبا که در طول سال و در فصول مختلف پذیرایی میهمانان و گردشگران زیادی از شهرهای استان و دیگر نقاط کشور می‌باشد و...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سید صالح قیصر

امامزاده سید ص...

امامزاده سید صالح قصیر در بیدهند خوانسار قرار دارد که با هفت واسطه به امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی بن جعفر (ع) نسبت دارد و از آن جهت ملقب به قصیر بوده اند که خود و فرزندانش کوتاه قد بوده اند . سید صالح قصیر در بیدهند خوانسار به خاک سپرده شده است. سید صالح قصیر اول و سید صالح قصیر مد...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشل...

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در فاصله چهل و پنج کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد. وسعت پارک ملی قمیشلو بیست و نه هزار و هشتصد و هشتاد و شش هکتار و وسعت پناهگاه حیات وحش قمیشلو هشتاد و سه هزار و هشتصد و هشتاد و هشت هکتار می‌باشد. گفته می‌شود پارک ملی قمیشلو قدیمی منطقه حفاظت شده...

اطلاعات | نقشه

سفری به گلستان کوه...

گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متردر مسیر خوانسار به اصفهان و در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار و در استان اصفهان قرار دارد.جهت این کوه جنوب غربی ،شمال شرقی است. شهر خوانسار در دامنه جنوب غربی این کوه قرار دارد. این منطقه در شمال غرب استان اصفهان واقع و از سمت شمال به شهرستان گلپایگان از سمت شرق به شهرستانهای تیران ... ادامه مطلب
سفری به گلستان کوه...

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب