توضیحات

ویرایش
پل فلاورجان که در گذشته پل ورگان نامیده میشد، تنها پل دو قوسی استان اصفهان است و در 10 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در مسیر زاینده رود قرار دارد که دارای ۱۴۰ متر طول، 7 متر عرض و ۱۸ دهنه بزرگ و کوچک با قوس جناغی می‌باشد که دو دهنه آن مسدود گشته است.
در لغت نامۀ دهخدا آمده است پل فلاورجان در اصفهان است و دو فرسخ با بابا محمود فاصله دارد.
ورگان به معنی کنارگاه است. در کنار زاینده رود روستای کوچک ساخته شد و آرام آرام زندگی بر لب رود جریان گرفت و نامش را از پل گرفته ورگان خوانده شد.
در گذر زمان و طی شدن سالیان ورگان کوچک به شهر تبدیل گشت و پل ورگان به فلاورجان تغییر نام داد .
این پل براساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از 400 سال و بر اساس کتیبه آن متعلق به دوره صفویان است و در اوایل دوره صفویه ساخته شده است. متاسفانه کتیبه بدنه پل در سال 86 به سرقت رفت.
در جلد 10 فرهنگ جغرافیایی ایران درباره ...مشاهده کامل متن پل فلاورجان آمده است: "این پل از زمان شاه عباس صفوی و در محل به پل ورگان معروف است".
دهانه‌های پل ورگان به شیوه جناغی و با آجر ساخته شده اند 8 چشمه طاق کوچک به دل این پل راه باز کرده اند که ضمن کاهش وزن و فشار پایه‌ها ، آبهای طغیانی را از خود عبور میدهند و در زیبایی پل نقش بسزایی دارند.
پایه‌های سنگی نیز زنجیروار به هم متصل شده اند تاموج شکنها به آنها پشت بندد و به نبرد با زاینده رود روند، موج شکنها در هر دو طرف پل بصورت نیم دایره اند.
مصالح این بنا شامل سنگ در پایه‌ها و موج شکن، آجر در بدنه و طاق‌ها با ملات گچ و ساروج است.
پل قدیمی ورگان که در ورودی شهر فلاورجان قرار دارد برای عبور کاروانیان بنا شده بود و عرض آن تا قبل از سال 1342 هجری شمسی، پنج متر بود.
سالها گذشت و روستای ورگان به شهر فلاورجان تغییر نام داد اما آنچه که در این مدت تغییر نکرده بار ارتباطیست که در طول این سالیان بر شانه‌های استوار پل در جریان بوده است.
در ابتدا که پل ورگان ساخته شد پیوندی بود میان کاروانیان اصفهان و چهار محال اما در سال 1342ه.ش این گذرگاه کاروانرو به محل عبور و مرور کامیونهایی تبدیل شد که هر روزه در مسیر ذوب آهن اصفهان در آمد و شد بودند.
عرض دهنه پل به دلیل ساخت تاسیسات ذوب آهن اصفهان و صنایع فولادسازی توسط مهندسان آلمانی از هر سو به اندازه 40 سانتیمتر برای عبور کامیونهای سنگین حامل مصالح ذوب آهن با بتون تقویت شد و افزایش یافت.
پل فلاورجان به شماره 29550 در فهرست ملی آثار ایران به ثبت رسیده است.

منابع:
http://www.momtaznews.com/
http://www.isfahancht.ir/Fa.aspx?p=249
http://memarinews.com/vdcicyap2t1aw.bct.html
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2022970
http://www.negahmedia.ir/media/show_video/32160
http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/News.aspx?NID=62168
سواحل زاینده رود

سواحل زاینده ر...

شهرستان فلاورجان طولانی‌ترین ساحل زاینده رود را در بین شهرستانهای استان اصفهان داراست و سواحل رودخانه زایندرود در شهرستان فلاورجان در غرب استان اصفهان از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌آید. 25 کیلومتر ساحل زایندرود در فلاورجان و ایجاد تفرجگاه‌ها و بیشه‌های زیبا در ساح...

اطلاعات | نقشه
پل تاریخی فلاورجان

پل تاریخی فلاو...

پل فلاورجان که در گذشته پل ورگان نامیده میشد، تنها پل دو قوسی استان اصفهان است و در 10 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در مسیر زاینده رود قرار دارد که دارای ۱۴۰ متر طول، 7 متر عرض و ۱۸ دهنه بزرگ و کوچک با قوس جناغی می‌باشد که دو دهنه آن مسدود گشته است. در لغت نامۀ دهخدا آمده است پل فلاورج...

اطلاعات | نقشه
بقعه پیر بکران

بقعه پیر بکران

یک اثر مذهبی، تاریخی و هنری در 30 کیلومتری جنوب غربی اصفهان در روستای پیربکران، وجود دارد که از نمونه‌های عالی آثار قرن هشتم ایران به شمار می‌رود. بنای مزبور شامل 3 قسمت است. اول، رواق بقعه که از کوچه مجاور آن به صحن بقعه منتهی می‌شود. دوم، صحن بقعه که سقف بلندی دارد و در اطراف آن ا...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب