توضیحات

ویرایش
امام زاده علی صالح (ع) در شهرستان مهران بخش صالح آباد در 40 کیلومتری جنوب شهر ایلام و 45کیلومتری غرب شهرستان مهران قرار دارد.
امام‌زاده صالح (ع) فرزند عبیداللّه الاعرج فرزند حسین فرزند امام چهارم حضرت سجاد است.
وی از معاصرین حضرت امام موسى کاظم (ع) بوده است که همزمان با طغیان خلفاى عباسى به ایران هجرت نموده و در زمان امام رضا (ع) در محل صالح‌آباد به شهادت رسیده است.
امام‌زاده علی صالح از مشهورترین امام‌زاده‌های استان ایلام و غرب کشور است،
همسرش ام سلمه دختر عبدالله بن حسین الاصغر بن امام سجاد (ع) یعنی دختر عموی وی بوده است، ایشان مستجاب الدعوه بوده و صاحب کرامات است.
خادمین بقعه در گذشته از یک طایفه معین به نام باوه بوده اند اما به تدریج تعداد ساکنین آنجا زیاد شده و اکنون بخشی به نام صالح آباد در اطراف زیارتگاه قرار دارد .
معماری این امامزاده از عصر صفویه شروع و تا عصر قاجاریه ادامه داشته است
بــــنای قدیمی آن در زمان قاجار ساخته شده بود زیر بنایی حدود 240 متر مربع با دو گلدسته و یک گنبد شلغمی دارد که از بهترین تزئینات زمان خود به شمار می‌رود ...مشاهده کامل متن .
بنای جدید هزار متر مربع مساحت دارد .
بنا دو پوش می‌باشد و حدود 18 متر ارتفاع دارد .
گنبد روی یک چهار طاقی ساخته شده و شبستانی با هشت گنبد کوچکتر اطراف آن را احاطه کرده است .
زیر گنبد‌ها با آیینه کاری تزیین شده است, مقبره در مرکز بنا و در زیر گنبد دو پــــوش قرار گرفته است و ضریح آهنی بر روی آن نصب شده است .
امامزاده علی صالح در گویش کردی خاصِه‌علی نامیده می‌شود
در زمان هلاکوخان مغول ساختمانى کوچک بر روى مقبره آن احداث گردیده بود ولى این ساختمان در زمان قاجار به دستور والى ابوقداره تجدید بنا شده و پس از پیروزى انقلاب اسلامى به طور کلى تجدید بنا گردیده است.
طبق سنگ نوشته‌ای که در دیوارهای بنای قدیمی امام‌زاده قرار داشته این بنا در سال 1308 هـجری قمری در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به توفیق و اهتمام غلامرضا خان والی زاده، والی لرستان و پشتکوه و به معماری استاد حسین دزفولی تجدید بنا شده است.
این مقبره از اماکن متبرکه بسیار زیبا و مورد احترام است و هر ساله در ایام تعطیلات نوروز و سایر مناسبت‌های دینی و مذهبی پذیرای میهمانان و زوار فراوانی از سراسر استان و کشور است.
امامزاده علی صالح دارای امکانات رفاهی از قبیل زائرسرا، پارک، سرویس بهداشتی، مغازه، آب، برق، تلفن و غیره جهت رفاه حال زائرین می‌باشد.
این زیارتگاه به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد کاروان‌های راهیان نور و همچنین داشتن کرامات فراوان با مراجعه هزاران مسافر مواجه شده است.
در جوار این بقعه متبرکه زایرسرا، باغ موقوفه و پارک تفریحی قرار داشته که برای رفاه زایران از اهمیت خاصی برخوردار است.
در کنار امامزاده علی صالح باغ خرمایی وجود دارد که از طرف فردی برای امامزاده وقف شده و این خرما یکی از نذورات این امامزاده است که بین مردم توزیع می‌شود.
با وجود گذشت چندین سال از احداث وادی "بهشت رضا" شهر ایلام هنوز مردم استان طبق اعتقاد ویژه‌ای که به این امامزاده دارند متوفیان خود را در این مکان به خاک می‌سپارند.
به اعتقاد آنان این افراد که در جوار امامزاده به خاک می‌روند مورد شفاعت امامزاده "علی صالح"(ع) قرار می‌گیرند.

منبع:
http://www.artakava.com
http://ilam-my-city.blogfa.com/post-14.aspx
http://www.mehrnews.com/detail/News/2139320
http://fichn.blogfa.com/post-505.aspx
http://www.ilamzagros.blogfa.com/post-17.aspx
http://ilam-miras.ir/index.aspx?siteid=71&pageid=480
http://boro.niazerooz.com
سنگ نوشته تخت خان

سنگ نوشته تخت ...

سنگ نوشته تخت خان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ایلام، بخش صالح آباد، روستای بانروشان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مکان علاوه بر داشتن چشمه‌ی آب سرد و زلال به علت قرار داشتن در دامنه‌ی غربی کوه ...

اطلاعات | نقشه
غار زینه گان ( زینگان )

غار زینه گان (...

غار طبیعی زینه گان شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران وجود دارد که همه ساله به ویژه در فصل تابستان میهمانان زیادی را به آنجا می‌کشاند. اگر چه غار طبیعی زینه گان برای بیشتر مردم کشور ناشناخته مانده است اما زیبایی منحصر به فرد و شکل گیری این...

اطلاعات | نقشه
قلعه و کاروانسرای قالوه گلان

قلعه و کاروانس...

این اثر در محلی به نام قالوه در حاشیه شرقی رودخانه کنجان چم و در مقابل تپه باستانی گلان I واقع شده است. مساحت محدوده باستانی 2000 متر و دارای ابعادی به طول 40 متر و عرض 34 متر می‌باشد. فاصله تا مرکز بخش 20 کیلومتر می‌باشد. نزدیکترین محل تامین آب مورد نظر رودخانه کنجان چم است. پوشش گیاه...

اطلاعات | نقشه
زیارتگاه امامزاده علی صالح

زیارتگاه امامز...

امام زاده علی صالح (ع) در شهرستان مهران بخش صالح آباد در 40 کیلومتری جنوب شهر ایلام و 45کیلومتری غرب شهرستان مهران قرار دارد. امام‌زاده صالح (ع) فرزند عبیداللّه الاعرج فرزند حسین فرزند امام چهارم حضرت سجاد است. وی از معاصرین حضرت امام موسى کاظم (ع) بوده است که همزمان با طغیان خلفاى ع...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب