توضیحات

ویرایش
دهکده زیبای مال قائد در فاصله کمتر از پانصد متری شمال شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه قرار دارد.
این روستای توریستی بیش از چهار هزار نفر جمعیت دارد و دارای چشم اندازی دلپذیر و زیبا از چهار جهت است.
دهکده توریستی مال قائد در حال تبدیل شدن به شهر و پرجمعیت‌ترین روستای بخش مرکزی و شهرستان گناوه است و باید پیشینه این روستا را به بلندای پیشینه بندر گناوه دانست.
البته گناوه قدیم که از گدار خرگوشی شروع می‌شده به شمال قلعه قائد حیدر محدود می‌شده و هنوز مردم قدیم روستاهای اطراف اسم روستا را گناوه مال قائد (گناوه) می‌گویند؛ احتمالا مال قائد یکی از محلات گناوه قدیم بوده و مرکز آن به نام محال قائد که بعد تبدیل به مال قائد شده است.
این روستا از شمال به باغ‌های سرسبز و خرم مرکبات و نخلستان و روستای قلعه حیدر و از جنوب به روستای مال خلیفه، سربست و شهر گناوه منتهی می‌شود و چون بر بلندی واقع شده دارای چشم کاملا به شهر ...مشاهده کامل متن href="/tourstate/198/گناوه">گناوه مشرف است.
این روستا از شرق به کوه و دشت هوش ربای گل‌های نرگس و مزارع گندم و جو و از سمت مغرب نیز به آبی آرام خلیج همیشه فارس منتهی است.
سال‌ها قبل مردم روستا و اهالی محله سرخور گناوه آب آشامیدنی خود را از چاه‌های روستای مال قائد تامین می‌کردند,آب این روستا آبی خوش و گوارا بود.
آب این روستا در قدیم به سایر روستاها و حتی شهر دیلم برای فروش حمل می‌شده است؛ محلی را که آب آشامیدنی از آنجا تامین می‌شد چاه بارانی می‌گفتند که آبی بسیار گوارا، شیرین و خنک داشته است.
زکی خان زند که برای محاصره میرمهنا بندر ریگی مدتی در این منطقه بوده و در چاه بارانی چاهی حفر کرده که لشکریانش از آب آن استفاده کنند و هنوز به چاه زکی خانی معروف است.
شش حلقه چاه دیگر در این محوطه وجود دارد که به وسیله کانال هایی به هم مرتبط هستند و دیواره آن‌ها از آجر و توسط انگلیسی‌ها حفر شده که احمدخان حیاتداودی چاه‌ها را به شرکت نفت اجاره می‌داده است.
روستای مال قائد دارای آثار باستانی و اماکن دیدنی زیادی دارد
ساحل صخره ای یکی از این آثار است زیباترین ساحل صخره ای در تمام جنوب کشور در مال قائد دیده می‌شود.
موج‌های ساحل حفرهها و غارهایی در ساحل ایجاد کرده اند که هر کدام از آنها چندین تن را در خود جای می‌دهد و نظر هر بیننده ای را جلب میکنند
در شمال روستا بر روی صخره ای بلند پناهگاه صخره ای مال قائد قرار دارد که در آن دو دهنه غار مانند به موازات همدیگر وجود دارد که در انتهای یکی از غارها حفره ای وجود دارد که به صورت مورب رو به پایین رفته و به غاری دیگر وصل می‌شود و هنوز هدف از ساختن این غارکه توسط انسان ساخته شده ، مشخص نشده است.
توی دیو نام غاری است که در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای مال قائد قرار دارد و وقتی از جاده گناوه به دیلم بگذری در سمت راست و در محدوده یاد شده به خوبی نمایان است, بومیان به آن توی دیو یعنی خانه دیو می‌گویند.
این غار احتمال دارد که دخمه ای بوده که از زرتشتیان به یادگار مانده است؛ زیرا که آنها مردگان خود را در معرض باد، باران و پرندگان قرار می‌دادند که گوشت آنها بعد از مدتی تکیده می‌شد و استخوان‌ها را در چاهی می‌انداختند و گویا اهالی روستا نیز در این محوطه خرده استخوان‌های زیادی دیده اند.
در وسط روستا قلعه ای است که به دست مراد خان حیات داوودی ساخته شده و قسمتی از آن به دست پسرش حسین خان حیات داوودی بنا شده است که دارای حیاط اندرونی، بیرونی و اصطبل بوده است که فعلا قسمتی از آن مسکونی است و سقف اتاق‌ها از چوب مخصوص بوده که به آن چندن یا چندل می‌گفتند.
آتشکده باباکلو از مکان‌های تاریخی این منطقه توریستی است که در گذشته‌های دور و قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان بوده و امروزه در کنار آن مسجدی بنا شده که گنبد آن از دور پیداست؛ در قدیم درخت لیل (انجیر معابد) بزرگی در این محل وجود داشته که نقل شده لطفعلی خان زند زیر این لیل اتراق کرده است.
این روستا با دارا بودن اماکن تارخی بسیار، ساحل صخره ای و ماسه ای و مردمانی مهمان نواز و خونگرم هرسال پذیرای گردشگران بسیاری است.
همچنین در ایام نوروز جشنواره باشکوه مجسمه‌های شنی و مسابقات قویترین مردان شهرستان گناوه در این دهکده توریستی برگزار شد.

منبع:
http://www.mehrnews.com/detail/News/2260564
http://peigham.ir/shownews.aspx?id=10541
http://shebcheh.ir
http://www.bbcfars.ir/getlink/925878
http://toodiv.blogfa.com
http://www.khabaraneh.com
زیارتگاه امامزاده سلیمان

زیارتگاه امامز...

در کنار جاده گناوه- دیلم در محل تل امامزاده، مرقد امامزاده سلیمان ابن‌علی واقع شده است. این امامزاده گنبد عظیم کاشیکاری با قاعده بزرگ و سطح پلکانی و کاشیکاری به رنگ آبی تیره دارد که در بعضی نقاط آن کاشی‌های زرد و سفید نیز به کار رفته است. این امامزاده یک عمارت مستطیل شکل است. گنبد اما...

اطلاعات | نقشه
تالاب حله

تالاب حله

تالاب و منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر سالانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر و بومی است که زمستان خود را در این تالاب می‌گذرانند. گونه‌های کمیابی از درنا، غاز خاکستری، فلامینگو، پلیکان پاخاکستری، چوب پا، نوک خنجری، اردک کله سبز، خوتکا، پرندگان‌نادری که درتالاب حله به وفور یافت می‌شوند....

اطلاعات | نقشه
دهکده توریستی مال قائد گناوه

دهکده توریستی ...

دهکده زیبای مال قائد در فاصله کمتر از پانصد متری شمال شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه قرار دارد. این روستای توریستی بیش از چهار هزار نفر جمعیت دارد و دارای چشم اندازی دلپذیر و زیبا از چهار جهت است. دهکده توریستی مال قائد در حال تبدیل شدن به شهر و پرجمعیت‌ترین روستای بخش مرکزی و شهرستان ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب