1

توضیحات

ویرایش
این منطقه در شمال شهرستان کوهدشت و در محیطی کوهستانی و مرتفع شامل کوه‌های سربه فلک کشیده و دره‌های عمیق واقع شده است.
تنگ شیرز را می‌توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع و نگین اقلیم کوهدشت و به واسطه زیبایی‌های خدادادی آن، نگین سبز لرستان دانست.
منطقه شیرز، با اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و هوای معتدل و مناسب در فصل بهار و تابستان دارای پوشش گیاهی و جنگلی خوبی است که این شرایط موجب شده زیستگاه مناسبی برای جانوران فراهم شود.
موقعیت جالب، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره ای داده است.
فرسایش سنگها و کوهها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است.
ارزش بسیار بالای منطقه و وجود سایت‌های غنی دوره‌های سنگ (عصر حجر) و دوره برتر در این دره موجب شده که سازمان میراث فرهنگی در طرح جامع گردشگری استان لرستان توجه ویژه ای به این منطقه در شهرستان کوهدشت ...مشاهده کامل متن داشته باشد.
محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتا عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.
پوشش گیاهی و جنگلی مطلوب طبیعتا باعث بوجود آمدن پوشش متنوع جانوری شده است،
طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می‌کند. رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می‌رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.
در طول سال و به ویژه فصل بهار آبشار شیرز بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌روند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می‌کنند.
برای معرفی این منطقه زیبا بسیاری از مستندسازان دست به کار شده اند از جمله
بهمن ابراهیمی یکی از آنهاست که مستند "شیرز" را برای پخش در شبکه‌های ملی تولید و پخش کرده است.

منبع :
http://www.lorna.ir/post-75.aspx
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=251125
http://jahannews.com/vgliyyaryt1a3ux..bttc2ckz.html
http://www.shirez.blogfa.com/
امامزاده شاه محمد ( شازده محمد )

امامزاده شاه م...

در انتهای شمالی طرهان، بر دامنه کوههای «تت» و «درامار» کنار رود سیمره گنبد و مقبره شاه محمد واقع شده که زیارتگاه مردم لرستان و کرمانشاه است. سبک ساختمان مقبره شبیه تاق مسجد جامع بروجرد است. اصل بنا چهار گوش است که در بالا به هشت ضلعی تبدیل شده است. دیوار هر ضلع با کاشی‌های مشبک زینت...

اطلاعات | نقشه
تنگ شیرز

تنگ شیرز

این منطقه در شمال شهرستان کوهدشت و در محیطی کوهستانی و مرتفع شامل کوه‌های سربه فلک کشیده و دره‌های عمیق واقع شده است. تنگ شیرز را می‌توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع و نگین اقلیم کوهدشت و به واسطه زیبایی‌های خدادادی آن، نگین سبز لرستان دانست. منطقه شیرز، با اقلیمی سرد و کوه...

اطلاعات | نقشه
سنگ نگاره‌های هومیان

سنگ نگاره‌های ...

کوه هومیان از کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین در رسم نقوش صخره ای را در خود جای داده است. صخره‌های غار هومیان، قدیمی‌ترین سکونتگاههای بشر باستانی در استان لرستان را تشکیل می‌دهند که قدمت سکونت در آنها به 100 هزار سال قبل از میلاد برمیگردد. هم...

اطلاعات | نقشه
معبد باستانی سرخ دم لکی

معبد باستانی س...

معبد باستانی سرخ دم لکی منطقه ای تاریخی در شش کیلومتری شمال غربی کوهدشت است که در دامنه کوه چنگری قرار دارد. از این منطقه تاریخی که یک هکتار وسعت دارد آثار و اشیای تاریخی متعددی از دوره تاریخی نخست هزاره یکم قبل از میلاد به دست آمده است. آثار موجود در آن نشان میدهد که وضعیت کوه در نحو...

اطلاعات | نقشه

زیبایی حیرت انگیز تنگه شیرز دیار دره‌های رویایی

تنگه "شیرز" در شهرستان کوهدشت را می‌توان دیار دره‌های رویایی نام نهاد، جایی که جاذبه ای طبیعی با زیبایی خیره کننده ای طبیعت گردان را به انتظار نشسته است.

دره باستانی "شیرز" در 45 کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است.

این دره حیرت انگیز با جاذبه‌های گردشگری ... ادامه مطلب
زیبایی حیرت انگیز تنگه شیرز دیار دره‌های رویایی

دره شگفت انگیز شیرز لرستان

این دره حیرت انگیز با جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت انگیز و سرچشمه‌ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش آماده است تا به یکی از گردشگاه‌های زیبای غرب کشور تبدیل شود.
این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولاد قباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز ... ادامه مطلب
دره شگفت انگیز شیرز لرستان

نگین لرستان

لرستان کوهدشت دره شیرز. این دره هم کوه‌های فرق العاده زیبا داره هم جنگل و هم رود.روی کوه هاش درخت هی زیبای هم هست. ... ادامه مطلب

سپهر رسایی

سپهر رسایی پنجشنبه 2 اردیبهشت 95 - 19:49

بله این دره واقعا زیباست

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب