1

توضیحات

ویرایش
تنگه زیبای رغز در شمال روستای حسن آباد همچنین شمال شرقی داراب و فاصله 30 کیلومتری مرکز این شهر در منطقه حسن آباد داراب از جمله زیباترین و بکرترین مناطق کوهنوردی استان فارس می‌باشد ،دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب 64 آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها 12 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع 35 متر دره جنوبی به بن بست
میرسد .
طبیعت زیبای ایران ، هنوز هم در خود و در هر جا مناطق بکر و شگفتی را دارد که کوهنوردان کمتری بدان روی آورده اند اما وقتی در شهر تاریخی و کهن داراب با آب و هوای گرم و ارتفاع 1100 متر از دریا صحبت از کوه و دره و آب می‌شود موضوع جذاب‌تر خواهد شد .
منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌گردد ، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است رسیدن به این منطقه نیز با 2 ساعت کوهپیمایی امکان پذیر است .
تک درختان بید، خزه‌های چمنی رنگ و پرسیاوشان که ژاله بر چهره دارند زیبایی‌های وصف نشدنی مسیرند حجم ...مشاهده کامل متن و عمق آب، نور پردازی خورشید سایه سار کوه تصویر سبز گیاهان در آب و بلندی کوه در آب مجموعه ای از زیباترین رنگها را پدید می‌آورد اینجا آبگاهی سبز است و گاهی رنگی که نمی‌دانیم گاه سفید است و گاه آسمانی.
آب رغز که از این منطقه آغاز می‌گردد با ایجاد حوضچه‌ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی امتداد و نهایتاً در آبگیرهای انتهایی به زمین باز می‌گردد.
حرارت و گرمی این منطقه یکسان نیست. بعضی جاها به شدت سرد است مانند آبشار نگین و بعضی جاها آفتاب سوزان دارد.
زیبایی جام‌های پنج گانه و حرکت آرام آب و سر ریز شدن از آنها وصف ناشدنی است. این جا ماهی‌ها از آدم فراری نیستند و آدم را در حین عبور از حوضچه همراهی می‌کنند.
از منطقه سرچشمه نیز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار مسیر است و نهایتاً با رسیدن به آبشار بلندی به طول 16 متر کوهپیمایان متوقف می‌شوند در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز 12 آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می‌یابد .
منطقه ای که با آبشارهای کوچک و بزرگ در شکل‌های مختلف و آبگیرهای با عمق بیش از 20متر یا طول 50 متر در شکل‌های مختلف نمایشگر زیبایی از شاهکار طبیعت است در این منطقه بکر که امیدواریم همچنان بماند خبری از آلودگی محیط زیست نیست .
کبوترها در طول مسیر عبور در گوشه و کنار لانه دارند و در طول حرکت باید مواظب بود لانه کبوتری را تخریب نکنیم .
درتنگه رغز آب و سنگ در برخوردی هزاران ساله انواع جلوه‌های زیبای معماری طبیعت را ایجاد کرده اند ، هر آبشار یا آبگیر با دیگری متفاوت است و هرکدام زیبایی خاصی دارد دیوارهای بزرگ و عظیم رغز در طول مسیر گاه سر به هم آورده اند و یک غار را تداعی می‌کنند و گاه از هم فاصله می‌گیرند .
گروه کوهنوردی آذرخش داراب آبشارهای مهم مسیر را نام گذاری و ارتفاع، عمق آب و طول حوضچه‌ها را با GPS محاسبه کرده که به ترتیب فرود عبارتند از:

1 – آبشار نگین: ارتفاع 16 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 41 متر
2 – آبشار بوم رنگ:ارتفاع 7 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 31 متر
3 – آبشار مسعود: ارتفاع 8 متر، عمق آب 12 متر و طول حوضچه 15 متر
4 – آبشار گلاب حوضچه: ارتفاع 11 متر، عمق آب 7 متر و طول حوضچه 12 متر
5 – آبشار فتح:ارتفاع 8 متر، عمق آب 1/5 متر و طول حوضچه 6 متر
6 – آبشار حکمت: ارتفاع 11 متر، عمق آب 15 متر و طول حوضچه 32 متر
7 – آبشار کبوتر:ارتفاع 25 متر، عمق آب 20 متر و طول حوضچه 6 متر
8 – آبشار جام:ارتفاع 9 متر، عمق آب 6 متر و طول حوضچه 36 متر
9 – آبشار دماغه(فراز): ارتفاع 12 متر، عمق آب 2 متر و طول حوضچه 4 متر
10- آبشار آذرخش:ارتفاع 65 متر، عمق آب 6 متر و طول حوضچه 11 متر
11- آبشار یادگار:ارتفاع 4 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 11 متر
12- آبشار وداع:ارتفاع 46 متر، عمق آب 10 متر و طول حوضچه 7 متر

منابع :
http://www.tabnak.ir/fa/news/175050
karen1215.blogfa.com/post-386.aspx
www.yjc.ir/.
آتشکده آذرخش ( مسجد سنگی )

آتشکده آذرخش (...

آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی داراب،در جنوب کوه پهنا و در 6 کیلومتری شهرستان داراب، در 111 کیلومتری جنوب شرقی فسا واقع شده و کاملا در دل صخره کوه، کنده شده است,این آتشکده یکی از آتشکده‌های خاموش ایران است. شهرستان داراب که نام قدیم آن دارابگرد بوده‌است در فاصله ۲۷۵ کیلومتری خاوری شیراز است...

اطلاعات | نقشه
تنگه رغز

تنگه رغز

تنگه زیبای رغز در شمال روستای حسن آباد همچنین شمال شرقی داراب و فاصله 30 کیلومتری مرکز این شهر در منطقه حسن آباد داراب از جمله زیباترین و بکرترین مناطق کوهنوردی استان فارس می‌باشد ،دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب 64 آبشار و حوضچه طبیعی را...

اطلاعات | نقشه
آبشار فدامی

آبشار فدامی

آبشار زیبای فدامی در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرق شهرستان داراب قرار دارد. این آبشار در ارتفاع 800 متری از سطح دریا و در دل گرمای سوزان چشمه ای از دل کوه می‌جوشد , چشمه ای که حدود یک متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد . این آبشار در بخش فورگ داراب از چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم برخوردا...

اطلاعات | نقشه
روستای لایزنگان

روستای لایزنگا...

روستای لایزنگان از توابع بخش رستاق-شهرستان داراب است که بین رشته کوههای جنوب زاگرس قرار دارد. این روستا از شمال به شهرستان نی ریز و از جنوب به روستای نوایگان وقلعه بیابان-از شرق به کوهستان بخش رستاق واز شمال غرببه روستای شکرویه و مروارید متصل می‌شود. روستای لایزنگان از نقاط سردسیر شهر...

اطلاعات | نقشه
چشمه گلابی

چشمه گلابی

در 15 کیلومتری جاده قدیم داراب به شیراز چشمه‌ی زیبایی به نام چشمه گلابی قرار دارد که چون شکل چشمه شبیه میوه گلابی است به چشمه گلابی معروف است. آب آن از تشکیلات آهکی شمال دشت داراب که کوه نمک در وسط آن قرار دارد، سر چشمه می‌گیرد. چشمه گلابی از مکانهای گردشگری قابل توجه استان فارس می‌ب...

اطلاعات | نقشه
آبشار کاسه رود ( فورگ )

آبشار کاسه رود...

آب شیرین و گوارا و خنک چشمه‌ی کاسه رود در دره ای به نام دره فورگ جریان دارد و در مسیر خود آبشار‌های متعددی پدید آورده و خزه‌های سبز رنگ و چسبیده به سنگ را سیراب می‌کند ,کاسه رود چشمه ای روان است که نیزار‌های پر پشت و درختان بید زیادی در عمق خود دارد. این چشمه در فاصله 80 کیلومتری جنوب...

اطلاعات | نقشه
غار مظفر سهلک

غار مظفر سهلک

غار مظفر سهلک ، از جمله زیباترین غارهای آبی استان فارس در 180کیلومتری شرق داراب و در منطقه تنگه سهلک از توابع کوهستانی داراب واقع گردیده است . در سال 1372 توسط یک تیم 33 نفره از کوهنوردان گروه کوهنوردی فتح داراب این غار که دهانه آن برای اهالی منطقه شناخته شده بود و حرف و حدیث هایی پیرا...

اطلاعات | نقشه
شهر باستانی دارابگرد

شهر باستانی دا...

از جمله قدیمی‌ترین شهرهای ایران باستان ، که نخستین پایتخت سلسله ساسانیان نیز بوده است ، در ۶کیلومتری شهرفعلی داراب ، با نام " شهر باستانی دارابگرد " می‌باشد. قدمت این شهر را مربوط به دوره هخامنشیان می‌دانند ( بیش از 2500 سال ) . شهر داربگرد که درمیان دشت وسیع و حاصلخیز هشیوار بنا گذا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

تنگه رغز کجاست؟

تنگه رغز در استان فارس، 30 کیلومتری شهرستان داراب قرار دارد. این تنگه سر جمع دارای 64 آبشار است که از این 64 آبشار 14 آبشار مورد استفاده مردم است. تنگه رغز در دل کوه و میان صخره‌ها محصور شده است.
رغز در لغت به معنای راه بکر و لغزنده است. آبشار‌های رغز دارای ارتفاعات متفاوتی هستند که بلندترین آن 65 متر و کوتاهترین آن 6 متر است و مابقی آبشارها با پرش از روی آن و افتادن در آب قابل گذر است.
حوضچه‌های رغز نیز دارای عمق‌های متفاوتی است. عمیق‌ترین حوضچه عمقی در حدود 20 متر دارد و کم عمق‌ترین حوضچه عمقی در حدود 6 متر دارد. با رسیدن به آخرین آبشار جنوبی به ارتفاع 35 متر تنگه رغز به انتها می‌رسد.
از سرچشمه نیز بدون استفاده از وسایل مخصوص امکان بازدید از چند حوضچه و آبشار وجود دارد و در نهایت با رسیدن به آبشاری به ارتفاع 23 متر کوه پیمایی بدون وسایل مخصوص پایان می‌یابد و برای دیدن بقیه حوضچه‌ها و آبشار‌ها نیاز به تور لیدر و وسایل مخصوص کوهنوردی است.
مهم‌ترین آبشار تنگه رغز وداع نام دارد. آبشاری با ارتفاع 46متر و عمق حوضچه زیر آن 10متر است برای فرود از این آبشار به طناب مخصوص کوهنوردی نیاز است.
برای رفتن به تنگه رغز ابتدا خود را باید به شهر داراب استان فارس برسانید، بعد از طی کردن مسافتی، در حدود 35 کیلومتری جاده داراب-شیراز به گردنه دراکویه می‌رسید. مسیر خاکی از اینجا شروع می‌شود. سوار نیسان می‌شوید و پس از گذشتن از منطقه کوه درختی در سمت چپ و مسیری در حدود 2 ساعت مسیر خاکی به اتمام می‌رسد و پیمودن ادامه مسیر با پای پیاده آغاز میشود. از سمت راست جاده که شروع به پیاده روی کنید به چشمه بیدک می‌رسید. ادامه مسیر پاکوب بدون شیب است. رفته رفته شیب بیشتر می‌شود و سپس سراشیبی است و با عبور از روی سنگ‌های بزرگ در نهایت در مسیری بدون شیب به چشمه می‌رسید.


... ادامه مطلب
تنگه رغز کجاست؟

تنگ رغز داراب

تنگ رغز داراب نام تنگه یا دره‌ای است در بخش فسارود، در 25 کیلومتری شمال غربی شهر داراب در منطقه ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی #استان_فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می‌شود.
رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب ، 64 آبشار و یکصدحوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها 14 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع 35 متر دره جنوبی به بن بست می‌رسد. منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌گردد، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است.
... ادامه مطلب
تنگ رغز داراب

به نام آنکه زیبایی را آفرید
دست نوشته زیر را یکی از اعضای گروه کوهنوردی تهران نوشته است.
وصف این تنگه را بسیار شنیده بودیم که می‌گفتن بد خفنه! اما خب تقصیر از ما بود که، کم می‌انگاشتیمش! بعد مسافت هم کم نبود 12 ساعت تا شیراز و 4 ساعت تا داراب با اتوبوس به همراه معطلی‌های تعویض ترمینال‌ها و... ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

امیرطاها یوسف زاده

امیرطاها یوسف زاده پنجشنبه 1 مرداد 94 - 19:57

ممنون سفرنامه خوبی بود

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب