توضیحات

ویرایش
رودخانه قره آغاج از مهمترین رودخانه‌ها ی استان فارس است، آب این رودخانه دائمی است و عرض آن در نواحی کوهستانی ۲۰ متر و در جلگه به ۴۰۰ متر می‌رسد.
این رود خانه با طول 700 کیلومتر از محل سرچشمه تا ریختن به خلیج فارس نقش مهمی از اکوسیستم و محیط زیست را در فارس ایفا می‌کند.
رودخانه قره آغاج از ارتفاعات بن رود دامنه کوه تاسک از روستای زنگنه بن رود در دهستان دشت ارژن در بخش ارژن شیراز سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان دره‌ای در ناحیۀ شمال غربی شیراز، از کنار روستای چهل چشمه کرونی می‌گذرد و پس از گذر از کنار شهر خان زنیان وارد دهستان کوهمره سرخی می‌شود و سپس از بخش ارژن شیراز خارح و وارد شهرستان کوار می‌شود.
رودخانه قره آغاج پس از عبور از اراضی زراعی خفر، کوار، جهرم، قیر و کارزین در مسیر ...مشاهده کامل متن خود همراه چند رود و چشمه از طریق استان بوشهر به نام رود مند وارد خلیج فارس می‌شود.
اکنون از آب آن جهت مصارف شرب و کشاورزی استفاده می‌شود. احداث سد سلمان فارسی در حد فاصل شهرستانهای جهرم و قیر و کارزین و مطالعات جهت احداث سد کوار بر روی این رودخانه نشانه اهمیت این رودخانه در استان فارس می‌باشد.
دبی متوسط سالیانه این رودخانه 18 متر مکعب در ثانیه در ایستگاه تنگ کارزین می‌باشد. حداقل دبی در این ایستگاه 3.5 متر مکعب در ثانیه و حداکثر 43 متر مکعب در ثانیه می‌باشد.
در حالت سیلابی آمار ثبت شده نشان دهند دبی 6000 متر مکعب در ثانیه است

منبع:
http://www.kuhmareshekaft.blogfa.com/post-5.aspx
http://www.mehrnews.com/detail/News/1796912
http://www.civilica.com/
http://www7.shiraz.irna.ir
http://www.mojeeb.ir/index.php
http://www.khonjtoday.com/1392/09/10872
http://forum.ghoghnous.ir/showthread.php?t=272
بند بهمن

بند بهمن

بند بهمن به دوران ساسانی تعلق دارد و در 58 کیلومتری شیراز در منطقه کوار روی رودخانه قره آغاج واقع شده است و از جاذبه‌های طبیعی – تاریخی شهرستان شیراز به حساب میآید . این بند به بهمن پسراسفندیار منسوب است, بهمن بن اسفندیار همان اردشیر درازدست و یا به عبارت دیگر اردشیر اول ، پسر خشایار ...

اطلاعات | نقشه
رودخانه قره آغاج

رودخانه قره آغ...

رودخانه قره آغاج از مهمترین رودخانه‌ها ی استان فارس است، آب این رودخانه دائمی است و عرض آن در نواحی کوهستانی ۲۰ متر و در جلگه به ۴۰۰ متر می‌رسد. این رود خانه با طول 700 کیلومتر از محل سرچشمه تا ریختن به خلیج فارس نقش مهمی از اکوسیستم و محیط زیست را در فارس ایفا می‌کند. رودخانه قره آغا...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب