توضیحات

ویرایش

ارگ باشکوه انار که که مردم بومی به آن قلعه می‌گویند، در واقع شناسنامه و هویت شهر انار میباشد و در مرکز شهر و بر فراز تپه‌ای قرار گرفته است. این ارگ متعلق به دوره ساسانیان است و نشانگر این است که یک مرکز حکومتی محلی در زمان ساسانیان و حتی پیش از آن بوده است.
ارگ انار از ساختمان‌های یک طبقه و دو طبقه تشکیل شده است. فضاهای یک طبقه که عمدتاً در حاشیه قرار گرفته‌اند، دارای کاربری خدماتی و مسکونی بوده‌اند.
این ساختمان‌ها که در واقع بخش عامه‌نشین ارگ محسوب می‌شوند شامل فضاهای خدماتی نظیر اصطبل‌ها، طویله‌ها و … و همچنین محل سکونت طبقات خاص اجتماعی و خدم و حشم بوده است.
بناهای دو طبقه نیز در مرکز ارگ قرار گرفته‌اند که مقر حکومتی و مرکز سیاسی بوده و کاوش‌های باستان‌شناسی می‌تواند به شناخت جزییات این ارگ کمک کند.
ارگ انار در دوره‌های پس از ساسانیان نیز مورد بازسازی و استفاده قرار گرفته است از جمله در زمان صفویان. این قلعه ساسانی و ارزشمند نیازمند توجه بیشتر همگان برای حفظ شکوه و بقا خویش است.
ارگ انار با مساحت 11 هزار متر مربع، در ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ با شماره ۳۰۳۴۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع :
www.chn.ir
www.tebyan.net
http://anarpress.ir/
63nar.blogfa.com

ارگ انار

ارگ انار

ارگ باشکوه انار که که مردم بومی به آن قلعه می‌گویند، در واقع شناسنامه و هویت شهر انار میباشد و در مرکز شهر و بر فراز تپه‌ای قرار گرفته است. این ارگ متعلق به دوره ساسانیان است و نشانگر این است که یک مرکز حکومتی محلی در زمان ساسانیان و حتی پیش از آن بوده است. ارگ انار از ساختمان‌های یک ط...

اطلاعات | نقشه
زیارتگاه امامزاده محمد صالح

زیارتگاه امامز...

وجود زیارتگاه امامزاده محمد صالح (ع ) در شهرستان انار صفا جلوه روحانی به این شهرستان بخشیده است . تاریخ روی سنگ قبر امامزاده محمد صالح انار، سال ۷۵۷ هجری قمری را نشان می‌دهد که همزمان با حکومت آخرین ایلخان ایران یعنی انوشیروان عادل میباشد. (این انوشیروان با انوشیروان عادل، پادشاه ساس...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب