توضیحات

ویرایش
دریاچه سیاه گاو به عنوان تنها دریاچه دوقلوی کشور واقع در استان ایلام از نادرترین آثار طبیعی دنیا به شمار می‌رود ولی متاسفانه این دریاچه بسیار زیبا از چشم گردشگران به دلایل مختلف پنهان مانده است.
خداوند زیبایی‌های زیادی در استان کوچک ایلام خلق کرده است و در این استان و هر نقطه آن آثاری طبیعی و خدادادی یافت می‌شود که هر ببینده ای را سر ذوق می‌آورد.
"سیاه گاو" یکی از دریاچه‌های نادر دنیا در روستایی به همین نام در شهرستان آبدانان واقع شده است و دریاچه ای زیباست که به طور کاملا اتفاقی به شکلی خاص به دو قسمت شبیه به هم که به دوقلو تعبیر می‌شود، تبدیل شده است.
برای رسیدن به این دریاچه باید راه زیادی را طی کرد و از طریق جاده ایلام وارد شهرستان دره شهر و بعد وارد شهرستان آبدانان شد.
بعد از رسیدن به این شهرستان از طریق جاده اصلی آبدانان به شهرستان دهلران و در بین جاده روستاهای شوشه گل به سیاه گاو به دریاچه دوقلوی سیاه گاو می‌توان رسید تا این اثر طبیعی زیبا به وسعت ...مشاهده کامل متن سه هکتار را مشاهده کرد.
نام اصلی این دریاچه به دلیل سیاهی آب، سیاه آب است ولی آب این دریاچه حتی قابل شرب است البته شاید به دلیل هلالی شکل بودن (شاخ گاوی) بودن شکل دریاچه، از آن به عنوان دریاچه سیاه گاو نیز یاد کرده اند.
اطراف این دریاچه بسیار زیبا را دشتها و کوه‌های نسبتا مرتفع فرا گرفته است و جلوه هایی زیبا در بهار و پاییز در اطراف این دریاچه موج می‌زند.
گلزارهای حاشیه دریاچه و و وجود حیوانات آبی در این دریاچه بر جذابیت و زیبایی این دریاچه افزوده است.
دریاچه دوقلوی سیاه گاو شامل دو دریاچه است که بر اثر به وجود آمدن یک راه باریکه به دوقلو تبدیل شده اند و اثری دیدنی برای گردشگران به وجود آورده است.
رودخانه سیاه گاو پس از عبور از میان صخره‌ها و دره‌ها و ارتفاعات کبیرکوه واقع در شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می‌شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است.
آب این دریاچه از زیر زمین تامین می‌شود و طبق گفته مردم این دریاچه همیشه دارای آب است هر چند در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی آب دریاچه کم شده است.
قسمت اول دریاچه به شکل بیضی است که آب زلال در دریاچه چنان به چشم می‌خورد که می‌توان عمق آب را که شبیه آکواریم است مشاهده کرد.
در این بین، فرسایش باعث شده است روز به روز مساحت دریاچه سیاه گاو کم شود و دلیل اصلی زلالی بودن آب دریاچه قرار داشتن مواد جیوه در آب است.
همانطور که در قسمت بالا هم گفته شد این دریاچه از دو قسمت تشکیل شده که به وسیله کانالی طبیعی به عرض هشت متر و عمق چهار متر و به طول 70 متر به هم متصل شده اند.
دو دریاچه توسط کانال بهم متصلند که آب از این کانال به دریاچه پایین می‌ریزد و این کانال کاملا طبیعی شکل گرفته و انسانها در ایجاد این کانال نقش نداشته اند.
آب زلال و پاک از دریاچه اول به دریاچه دوم می‌ریزد تا اثری را شکل دهد که در دنیا بی نظیر است هرچند در کشور ما این پدیده هنوز ناشناخته مانده است.
در قسمت دوم دریاچه زلالی و گلزارهای حاشیه دریاچه بیش از پیش خودنمایی کنند.
قسمت دوم دریاچه از قسمت اول بزرگ‌تر است و دسترسی گردشگران به این قسمت بیشتر است و آب که از دریاچه اول به قسمت دوم رسیده از این قسمت نیز راه خود را به کانال ادمه می‌دهد و به حالت رودخانه ای کوچک به روستاهای پایین دست می‌رود.
هر ساله تعداد زیادی از پرندگان نیز وارد این دریاچه می‌شوند که جلوه‌های زیبای این اثر نادر را بیشتر کرده است در این بین گردشگران نیز در ایام مختلف سال به خصوص فصل بهار از این دریاچه دوقلو بازدید می‌کنند.
این دریاچه در فصل بهار و اواخر زمستان از تفرجگاه‌های اهالی مردم استان ایلام و شهرستان آبدانان است، اما آب و هوای منطقه شرایطی فراهم آورده است که این دریاچه در هر فصلی گردشگران را به زیبایی‌های طبیعی خود فراخواند.
از دیگر ویژگیهای این پدیده نادر، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه‌های جوشان شیرین داخل دریاچه است اما جدا از زیبایی‌های این پدیده، کارشناسان جغرافیایی و زمین‌شناسی معتقد هستند در حال حاضر فرسایش، این دریاچه را تهدید می‌کند و مساحت دریاچه به همین دلیل در حال کم شدن است.
شهرستان آبدانان در دامنه جنوبی کبیرکوه قرار دارد و به خاطر آب فراوان و وجود جنگل و مراتع دارای سرزمین مستعد کشاورزی است.
این شهرستان دارای آثار تاریخی و گردشگری متنوعی است که ذوق را برای گردشگران ایجاد می‌کند که در گزارشهای بعدی خبرگزاری مهر آثار شهرستان مورد بازدید و معرفی قرار می‌گیرد.
مسیر دسترسی
برای رسیدن به دریاچه سیاه گاو باید از درون شهر آبدانان ۸ کیلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذارید و با عبور از پل و ۵۰۰ متر پیاده روی به دریاچه می‌رسید.

منبع :www.mehrnews.com
www.zistnews.com
www1.jamejamonline.ir
شهر باستانی جولیان

شهر باستانی جو...

شهر تاریخی جولیان که نمادی از معماری ایران باستان است، در در 15 کیلومتری شهرستان آبدانان استان ایلام قرار دارد. شهرستان آبدانان یکی از شهرستان‌های جنوبی استان ایلام به شمار می‌آید که این شهرستان در دامنه رشته کوه کبیرکوه قرار دارد. جولیان با نام محلی "ژیلیو" در دامنه کبیرکوه و روستای ...

اطلاعات | نقشه
امامزاده جابر بن انصاری

امامزاده جابر ...

یکی از امامزاده‌های معرف استان ایلام "امامزاده جابر بن انصاری" در 70 کیلومتری شهر ایلام واقع در روستای جابر قرار گرفته است. این مقبره دارای گنبد بسیار جالبی شبیه به گنبد دانیال نبی در شهر شوش است. در مورد مقبره جابر مردم محل اعتقاد دارند مربوط به جابربن عبدالله انصاریاست و عده ای آن...

اطلاعات | نقشه
پشت قلعه آبدانان

پشت قلعه آبدان...

دژ پشت قلا (کردی) یا به فارسی پشت قلعه در فاصله پنج کیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان در شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه‌ای بلند آثار دژ دیده می‌شود که رودخانه دویرج از پای آن می‌گذرد. مصالحی که در ساخت این بنا به کار رفته بارت است از سنگ و گچ. دور تپه را برج و باروی آن مح...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سید صلاح الدین محمد

امامزاده سید ص...

امامزاده سید صلاح الدین محمد در جنوب شهر آبدانان،بر روی تپه‌ای مشرف بر قلعه باستانی پشت قلعه - از آثار باستانی دورة ساسانی - و بین دو رودخانه شور آب که از رشته کوه کبیر کوه سرچشمه می‌گیرد، واقع شده است. ساخت بنای اصلی این بقعه مربوط به قرون هفتم یا هشتم هجری در زمان سلجوقیان است و ...

اطلاعات | نقشه
دریاچه سیاه گاو

دریاچه سیاه گا...

دریاچه سیاه گاو به عنوان تنها دریاچه دوقلوی کشور واقع در استان ایلام از نادرترین آثار طبیعی دنیا به شمار می‌رود ولی متاسفانه این دریاچه بسیار زیبا از چشم گردشگران به دلایل مختلف پنهان مانده است. خداوند زیبایی‌های زیادی در استان کوچک ایلام خلق کرده است و در این استان و هر نقطه آن آثاری ...

اطلاعات | نقشه
قلعه هزار در

قلعه هزار در

در غرب شهرستان آبدانان قلعه ای به نام قلعه هزار در قرار دارد که قدمتش به دوره ساسانی می‌رسد. نمای اصلی این اثر دارای طاق‌های هلالی شکل است. با توجه به ساختار معماری قلعه هزار در، این اثر به احتمال زیاد قلعه یا پادگان نظامی بوده است. پلان اصلی بنا مستطیل شکل است. راهروهای طولانی در چ...

اطلاعات | نقشه
آبشار ماهوته

آبشار ماهوته

شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام از آب و هوای نسبتا گرمی برخوردار بوده ولی به واسطه وجود کوه‌ها و رودخانه‌های پر آب،دارای زیبایی‌های طبیعی بسیاری است. آبشار ماهوته از جاذبه هاب طبیعی آبدانان است که نزدیک روستایی به همین نام در 18 کیلومتری جنوب آبدانان واقع شده است. رودخانه کوچک این...

اطلاعات | نقشه
آبشار تختان

آبشار تختان

تختان نام روستایی است واقع در دامنه جنوبی کبیرکوه که در۴۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان آبدانان واقع شده است. یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین آبشارهای استان ایلام در روستای تختان قرار دارد. برای رسیدن به آبشار تختان ولذت بردن از تماشای زیبایی آن و مناظر اطراف آن نیازمند صرف حدود یک ساعت پیاد...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران

تصور ذهنی بیشتر ما از دریاچه، حوضچه ای پر آب با طبیعت سرسبز هست که اطراف اون رو دلپذیر کرده و با شنیدن اسم تالاب هم، تالاب انزلی به خاطرمون میاد. اما گاهی دریاچه‌ها ترسناک هستند و گاهی صورتی رنگ، ممکنه پر از گل‌های نیلوفر باشن یا پر از تنه خشک شده‌ی درخت ها، گاهی خشک و نمکی هستند و گاهی آینه ای، حتی تالابی دیده شده که جزیره ای در اون جا به جا میشه!
یا ممکنه مثلا یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های دنیا باشن! تمام اینهایی که گفتیم تو ایران زیبای ما وجود داره. طبیعت ایران هر قدر که چشم نواز و روح نوازه، همون قدر هم پر از عجایب و ناشناخته هاست. ناشناخته هایی که آدم تا اسمشون رو می‌شنوه باید کوله رو ببنده و برای از نزدیک دیدنشون سفر کنه.
در اینجا با 5 تا از عجیب‌ترین دریاچه‌های ایران آشنا بشید:

1. اولین در لیست ما، دریاچه صورتی رنگ مهارلو هست. این دریاچه در شهرستان سروستان، از دریاچه‌های استان فارس ایران هست
این دریاچه‌ی دلپذیر و صورتی رنگ در شیراز قرار داره اما همیشه هم به این رنگ نبوده. روزگاری پناهگاه پرنده‌ها بود، فلامینگو، تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک و … اما این روزها که صورتی رنگ شده، همون قدر که برای بسیاری از ما و عکاس‌ها جالبه، برای پرنده‌ها خطرناکه.
این دریاچه آبی بسیار شوری داره و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار میاد. یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز هست که پایین آمدن سطح آب دریاچه و افزایش شوری آب باعث میشه که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شه، مهیا بشه.
این جلبک‌ها نسبت به شوری آب مقاوم هستند و هر قدر که شوری آب افزایش پیدا کنه، رشد این جلبک‌ها بیشتر می‌شه.

2. دومین دریاچه عجیب ایران، دریاچه ارواح در نوشهر هست:
تالاب فراخین که به تالاب ارواح هم شهرت داره در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع شده. دریاچه ای مه گرفته که در بین جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته و راه دسترسی به اون هم سخته و هم خطرناک. هرچند که تو مسیر رسیدن به دریاچه خطر گذر از جنگل و احتمال مواجه با حیوانات وحشی وجود داره، اما افراد بسیاری به اینجا اومدن. در درون دریاچه درختان خشک شده ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کردند. این دریاچه در مکان بسیار بکری واقع شده که در عبور از آن امکان مواجهه با انواع حیوانات وحشی، وجود داره.
ترکیب درختان مرده و مه ای که بیشتر اوقات روی دریاچه رو گرفته با صدای حیوانات وحشی منطقه، همگی باعث شده تا لقب دریاچه ارواح رو به اینجا بدن. تا به امروز داستانی در مورد وضعیت ظاهری دریاچه و یا دیده شدن ارواح در منطقه گفته نشده، البته تا به امروز، بنابراین موقع بازدید از اینجا مراقب باشین!

3. دریاچه حوض سلطان، قم ؛به دریاچه حوض سلطان میریم به بزرگترین آینه طبیعی ایران. سطح نمکی و مسطح دریاچه نمک با بارش کمی باران تبدیل به آینه ای بزرگ میشه، طوری که می‌تونین نقطه رسیدن زمین به آسمان رو در اون نگاه کنید و بر روی ابرها قدم بزنید. دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران قرار گفته و وسعت اون در طول سال متغیره. نکته جالب اینه که حوض سلطان در سال ۱۲۶۱ و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شده و از دو چاله جدا از هم بوجود اومده. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز هست.

4. تالاب نیلوفر آبی ، ساری هم یکی دیگر از جلوه‌های طبیعت شگفت انگیز ایران زیباست، نیلوفر‌های صورتی رنگ با برگ‌های پهن، سرزنده و سبزرنگ، سر از آب کدر مرداب بیرون آوردند تا بوستان «نیلوفر آبی» در جاده ساری به نکا را رویایی کنند.
قایق سواری در این تالاب زیبا و عکاسی بین گل‌های نیلوفر می‌تونه خاطره ای فراموش نشدنی باشد آن هم در زمانی که دیگر در تالاب انزلی تعداد گل‌های نیلوفر مثل قبل زیاد نیست. دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی، بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است و در تابستان، یکی از رویایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هست.

5. دریاچه سیاه گاو ، ایلام
سیاه گاو تنها دریاچه دوقلوی کشور، متشکل از دو دریاچه زیبا و عمیق با دو رنگ متفاوت که توسط یک کانال آبی به هم متصل شدند. اسم اصلی دریاچه‌ها «سیاه آب» هست که به علت هلالی بودن و شاخ گاوی شکل بودن آن، اسم «سیاه گاو» را هم برایش انتخاب کرده اند. البته محلی‌ها افسانه ای هم دارند که در گذشته توی آب، اسب آبی سیاه رنگی زندگی می‌کرده و به این دلیل اسم «سیاه گاو» را روی دریاچه محل زندگی اش گذاشتند. دریاچه اول که حکم سرچشمه را داره با اختلاف سطح کمی، بالاتر قرار داره و آب آن زلال و شفافه.

گاهی برای سفر خیلی نباید هزینه کرد فقط باید ساده گرفت و اراده کنید که لذت ببرید، اون موقع است که از لحظه شروع تا پایانشو با هر شرایطی میتونید زیبا کنید.
... ادامه مطلب
دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران

دریاچه دوقلوی سیاه گاو

شهرستان آبدانان دارای آثار تاریخی و گردشگری متنوعی است. مهمترین پدیده گردشگری این شهرستان که در کشور نادر است دریاچه دوقلوی سیاه گاو است.
این دریاچه از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور است و همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است. اطراف آن را دشتها و کوههای نسبتاً مرتفع فراگرفته و دارای جلوه‌های ... ادامه مطلب
دریاچه دوقلوی سیاه گاو

تنها دریاچه دو قلوی کشور

دریاچه دو قلوی سیاه گاو از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور است و همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است. جلوه‌‌هاى بهارى و پاییزى این دریاچه جذاب و دیدنى است و همچنین گلزارهاى حاشیه دریاچه و پرندگان وحشى آن، گردشگاه جالب توجهى را به وجود آورده‌اند. برای رسیدن به این دریاچه باید راه زیادی را طی کرد ... ادامه مطلب
تنها دریاچه دو قلوی کشور

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب