توضیحات

ویرایش
شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در شمال غربی استان خراسان شمالی و اولین شهر ورودی استان می‌باشد ، این شهر در شرق دشت وسیع و حاصلخیز سملقان و حاشیه جاده آسیایی واقع است .
آشخانه از جنوب به رشته کوههای آلاداغ و از شمال به کوه دوچنگ واز غرب به کوه قورخود و از شرق به ارتفاعات مانه محدود است .روستای «بیار» در یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه و 52 کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد ، این روستا آبشاری زیبا به همین نام دارد.
این آبشار از ارتفاعات جنوب روستای بیار سرچشمه می‌گیرد و حدود 15 متر ارتفاع دارد،اطراف این آبشار دارای مناظر زیبا ودیدنی است.آبی که از این آبشار می‌ریزد بسیار خنک و دلپذیر است،جاری شدن آب این ابشار باعث به وجود آمدن مناظر زیبای جنگلی در این منطقه شده است.
سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن آبشار زیبای بیار به این روستا سفر می‌کنند و از زیبایی آن لذت میبرند.
وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز جمعیت­های انسانی را به خود جذب نموده و باعث پرورش فرهنگ­های درخشان در منطقه شده است. وجود آثار تاریخی از دوره­های پیش از تاریخ تا دوره ...مشاهده کامل متن معاصر در بخش­های مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه است.
بر اساس پژوهشهای باستان شناسی بخش­هایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود هشت هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را می­توان در تپه قلعه خان در دشت سملقان مشاهده کرد.
این شهرستان طی دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره­های اشکانی و ساسانی نیز بسیار مورد توجه بوده است. پراکندگی محوطه­‌های استقراری، قلعه ­های تدافعی، مراکز مذهبی و نیز کشف سکه­های دورۀ ساسانی در بخش­های مختلف شهرستان گواه این مدعی است.
شهرستان مانه و سملقان از نظر جغرافیایی به دو قسمت کوهستانی و دشتی تقسیم می­شود. بخش کوهستانی عمدتاً در جنوب و جنوب غربی شهرستان قرار گرفته و کوه­های قورخورد و حسن­بگ در این محدوده قرار می­گیرند.
بخش دشتی در غرب شهرستان و محدوده­هایی در شمال و مرکز شهرستان را شامل می­شود که مراکز جمعیتی را در خود جای داده است. جریان دائمی رود اترک از بخش جنوبی این شهرستان می­گذرد.
به طور کلی وجود منابع آب دائمی و خاک حاصلخیز این شهرستان را به یکی از مناطق عمدۀ کشاورزی استان تبدیل کرده است. رطوبت نسبی بالا و چشمه ­های جوشان باعث ایجاد جنگل­های انبوه و مراتع سرسبز در نوار جنوبی شهرستان و دامنه­‌های رشته کوه ­یامان داغی شده است.

منبع:
http://www.ashkhanecity.ir
http://www.dana.ir
http://tnews.ir
معبد اسپاخو

معبد اسپاخو

معبد اسپاخو که گاه کلیسا و گاه آتشکده نیز نامیده می‌شود، منسوب به دوره ساسانی و قدیمی‌ترین بنای ثبت شده این دوره در خراسان شمالی است. این معبد در کیلومتر 115 محور بجنورد به جنگل گلستان و ۶۵ کیلومتری جاده آشخانه به گلستان؛ مرکز شهرستان مانه وسملقان بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل‌ها...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده قرخود

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده قرخود یا قره خود با مساحت ۴۳,۷۷۸ هکتار در حوزه شهرستان مانه و سملقان در شمال غربی استان خراسان شمالی و در حاشیه رشته کوه تکلان معروف به قُرخود قرار گرفته و به علت واقع شدن در شرق پارک ملی گلستان از نظر بوم شناسی گیاهی و جانوری و داشتن شرایط زیستگاهی نادر دارای ارزش فراو...

اطلاعات | نقشه
دریاچه و سد شیرین دره

دریاچه و سد شی...

دریاچه سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. عملیات ساخت این سد در مهر ماه سال 1375 خورشیدی آغاز شد و در فروردین ماه سال 1384 به پایان رسید. سد شیرین دره از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی است و بر روی رودخانه شیرین دره (یکی ...

اطلاعات | نقشه
روستای درکش

روستای درکش

روستای درکش از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان است و در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و 70 کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد,فاصله این روستا از جاده آسیایی (محور آزادشهر- بجنورد) حدود 2 کیلومتر است. این روستا از سطح دریا هزار و 40 متر ارتفاع دارد، از اطراف توسط کوه‌های بلند در بر...

اطلاعات | نقشه
آبشار بیار

آبشار بیار

شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در شمال غربی استان خراسان شمالی و اولین شهر ورودی استان می‌باشد ، این شهر در شرق دشت وسیع و حاصلخیز سملقان و حاشیه جاده آسیایی واقع است . آشخانه از جنوب به رشته کوههای آلاداغ و از شمال به کوه دوچنگ واز غرب به کوه قورخود و از شرق به ارتفاعات مانه ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب