توضیحات

ویرایش

موزه مردم شناسی جنوب سهند ˈ بناب ˈ با نشان دادن آثار تاریخی و فرهنگ عمومی در حمام قدیمی شهر بناب واقع در منطقه آقاجری این شهر است.
این حمام قدیمی به جای مانده از دوره صفویه با معماری ارزشمند کامل حمام‌های قدیمی آذربایجان است و در زمینی به مساحت 342 متر مربع ساخته شده و رو به روی آن هم بنای مسجد تاریخی مهرآباد قرار دارد و این بناها مجموعه شهری کاملی را تشکیل داده اند.
مجموعه مسجد و حمام مهرآباد بناب با داشتن تاریخ غنی دوره صفویه، از جمله ابنیه ارزشمند و زیبای استان آذربایجان شرقی هستند.
حمام مهرآباد یکی از معروف‌ترین گرمابه‌های آذربایجان شرقی است که تاریخ بنای آن به دوره قاجار می‌رسد و از پنج بخش تالار رخت رکن، محل نظافت، تالار شستشو، گرم خانه، خزینه آب تشکیل شده است.
تالار بزرگ رخت کن این حمام تاریخی شامل یک گنبد بزرگ و چهار گنبد کوچک و چهارطاق در چهارطرف آن است و یک حوض بزرگ سنگی نیز در زیر گنبد بزرگ قرار دارد.
تالار رخت کن از طریق راهروی باریکی وارد تالار استحمام می‌شود که از نظر طراحی معماری تا حدی شبیه تالار رخت کن است.
در ضلع شرقی تالار استحمام، دو اتاق با سقف گنبدی به عنوان خلوتی یا شاه نشین وجود دارد که ظاهرا در گذشته مخصوص استحمام افراد سرشناس بود.
تالار استحمام با چهارپله، پس از عبور از یک در کوچک وارد خزینه می‌شود که آخرین مرحله استحمام بوده است. پس از بیرون آمدن از خزینه باید از حوضچه‌های کوچک آب سرد عبور کرد.
بنای زیبای حمام مهرآباد شامل 12 بخش مختلف مردم شناسی است و در آن آلات و ادوات موسیقی، صنعت پارچه بافی، روشنایی، زیورآلات، پوشاک، تدفین، طب سنتی، ادعیه و طلسمات، ابزارآلات سنتی کشاورزی، دست بافته‌های سنتی، آهنگری و ظروف مرتبط با آب در فرهنگ مردم جنوب سهند به نمایش عمومی درآمده است.
این حمام تا سال 75 در مالکیت بخش خصوصی بود و در آذر سال 78 توسط شهرداری بناب تملک و جهت مرمت در اختیار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مرمت این بنا تا سال 82 ادامه داشت و پس از مرمت جهت ایجاد موزه مردم شناسی جنوب سهند در نظر گرفته شد.
در این موزه جنبه‌های مردم شناسی مراغه، آغاج، عجب شیر، بناب، ملکان، هشترود، قوری چای، لیلان، و روستاهای تابعه این هشت شهر منطقه جنوب سهند نمایش داده می‌شود.
اشیای موجود در این موزه از منطقه جنوب کوهستان بزرگ و زیبای سهند و از شهرستان‌های هشترود، مراغه، بناب، عجب شیر و ملکان گردآوری شده و در معرض دید علاقه مندان و پژوهشگران تاریخ و مردم شناسی قرار گرفته است.
برخی از این اشیا پوشاک محلی، ابزار و آلات موسیقی آذربایجان، ابزار کشاورزی، انواع خیش، بیل و کلنگ، مهرهای خرمن کوب، انواع پیمانه‌های فلزی و چوبی توزین گندم، وسایل مسی قدیمی، انواع دیگ، ظروف، آفتابه، لگن بشقاب، کاسه، وسایل حمام، وسایل حمل آب، انواع روشنایی ها، لامپ‌های قدیمی از پیه سوز تا چراغ زنبوری، داروهای گیاهی منطقه و وسایل طب سنتی، ادعیه و طلسمات، چشم نظر جهت رفع بیماری، دخانیات سنتی و انواع چپق می‌باشد.
این اشیا مورد استفاده مردم از قدیم تا امروز بوده اند و همه اشیا ویژه و منحصر به فرد هستند. مثلا مهرهای خرمن که دارای تنوع زیادی هستند و برخی اشیا هم قدمت چند هزار ساله دارند.
همچنین لباس‌های قدیمی و سنتی، ظروف مسین مخصوص آب، دستگاه بافندگی سنتی، وسایل کشاورزی، دست بافته‌های موجود و غرفه‌های آهنگری سنتی در موزه مردم شناسی جنوب سهند و بناب، در معرض دید عموم و علاقمندان به آداب و رسوم و زندگی جنوب سهند آذربایجان شرقی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
ولی در کنار این‌ها موزه مردم شناسی بناب یک بخش جالب دیگر هم دارد. به طوری که در کنار تمام این اشیاء در این موزه یک بخش اکوموزه نیز تعیین شده که یکی از قسمت‌های آن استحصال نمک از دریاچه ارومیه است.
در بخشی دیگر از این حمام موزه هم یک کارگاه پارچه‌بافی سنتی تعبیه شده که در این کارگاه انواع پارچه‌بافی‌های سنتی در آذربایجان به نمایش درآمده است.

منبع :
http://tabriz.irib.ir/
http://www.farsnews.com/

مسجد جامع مهر آباد

مسجد جامع مهر ...

مسجد مهرآباد بناب که به شماره 780 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است، یکی از با ارزش‌ترین بناهای تاریخی منطقه است. این مسجد به دلیل داشتن کتبه تاریخدار و سرستون‌های منقش و مناره بلند زیبا به ارتفاع 25 متر از اهمیت خاص و استثنائی برخوردار است. این مسجد در سال 951 هجری - قمری با هزینه...

اطلاعات | نقشه
مسجد اسماعیل بیگ

مسجد اسماعیل ب...

مسجد اسماعیل بیگ در استان آذر بایجان شرقی در بناب خیابان باهند واقع شده است. این بنا از لحاظ معماری به دوره صفوی تعلق دارد، اما در این اثر نوشته یا لوحی که نام بانی و تاریخ ساخت آن بوده باشد، به چشم نمی‌خورد. حدس زده می‌شود که این نوشته‌ها در جریان تعمیرات و نقاشی‌های بنا مخدوش شده ...

اطلاعات | نقشه
روستای تاریخی صور

روستای تاریخی ...

بُناب یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان بناب است، روستای تاریخی صور یکی از روستاهای بناب است این روستا در 24 کیلومتری شهر بناب قرار گرفته و علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و طبیعت منحصر به خود، اکثریت اهالی آن از ایثارگران دوران دفاع مقدس هستند. روستای تاریخی صور با ق...

اطلاعات | نقشه
تالاب قره قشلاق

تالاب قره قشلا...

تالاب قره قشلاق از تالابهای چسبیده به دریاچه ارومیه است که محل زیست پرندگان مختلفی به شمار می‌رود و ۲۲ هزار هکتار مساحت دارد و به دلیل زیبائی و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی به عروس تالابهای شمالغرب کشور شهرت یافته است. در این تالاب ۱۵۳ گونه پرنده شناسائی شده است و از گونه‌های شاخص این ...

اطلاعات
موزه مردم‌شناسی بناب

موزه مردم‌شناس...

موزه مردم شناسی جنوب سهند ˈ بناب ˈ با نشان دادن آثار تاریخی و فرهنگ عمومی در حمام قدیمی شهر بناب واقع در منطقه آقاجری این شهر است. این حمام قدیمی به جای مانده از دوره صفویه با معماری ارزشمند کامل حمام‌های قدیمی آذربایجان است و در زمینی به مساحت 342 متر مربع ساخته شده و رو به روی آن هم ...

اطلاعات | نقشه
موزه صفوی بناب ( خانه سیف العلما )

موزه صفوی بناب...

موزه صفوی بناب در سال ۱۳۹۰ و در محل خانه تاریخی سیف العلماء بناب تاسیس شده است . این خانه در محله گزاوشت که از محلات قدیمی شهر بناب است و در خیابان شهید بهشتی (خیابان دریا ) قرار دارد. فاصله این خانه از میدان اصلی شهر در حدود ۵۰۰ متر به سمت غرب میباشد، این بنا مربوط به اوایل دوره قاجار...

اطلاعات | نقشه
مسجد کبود بناب

مسجد کبود بناب

این مسجد در محله گزاوشت و در کوچه سیف العلماء قرار دارد. با اینکه نامی از کبود (گوی) گرفته و بدان مشهور شده است، ولی به رغم ابنیه منسوب بدین نام (مسجد کبود تبریز و گنبد مراغه) که اغلب از پوشش و تزئینات کاشی‌های فیروزه ای و مینایی برخوردار هستند، این بنا فاقد چنین بنا و تزئینات است. این...

اطلاعات | نقشه
برنج کاسه‌ای آذری

برنج کاسه‌ای آ...

برنج کاسه ای آذری یکی از غذاهای محلی آذربایجان شرقی و شاید اکثر آذری زبان‌ها باشد. روش تهیه مواد لازم: برنج۳ پیمانه، ذرت ۱ پیمانه، نخودفرنگی ۱پیمانه، هویج خردشده ۲ عدد، گوشت مرغ ۲۵۰ گرم، زرشک ۲ قاشق غذاخوری، خلال بادام (یا پسته شامی) ۲ قاشق غذاخوری، پیاز خرد شده ۲ عدد، نمک وفلفل واود...

اطلاعات
کباب بناب

کباب بناب

نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهر بناب که از گوشت تازه و چربیدار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. هر پرس این نوع کباب بر خلاف کباب کوبیده معمولاً یک سیخ است. کباب بناب در واقع بدلیل کیفیت گوشت مصرفی ونحوه فراوری آن معروف است وآن بدین صورت است که:گوشت...

اطلاعات

حمام مهرآباد بناب

حمام مهرآباد شهرستان بناب که به موزه مردم شناسی جنوب سهند تبدیل شده، تا سال 75 در مالکیت بخش خصوصی بود.
این بنا توسط شهرداری بناب تملک و جهت مرمت در اختیار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت و در آذر سال 78، با شماره 2514 توسط سازمان میراث فرهنگی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مرمت این بنا ... ادامه مطلب
حمام مهرآباد بناب

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب