توضیحات

ویرایش
چراغیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی و یکی از روستاهای قدیمی آذرشهر به‌شمار می‌آید. این روستا از شمال شرقی به کوه بوستان، از جنوب به دره یوشانه و از جنوب شرقی به کوه سویوخ بلاغ مـحدود مـی‌شود.
ارتـفاع این روستا از سطح دریا 1900 متر است و دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل است و زمستان پربرف، طولانی و بسیار سرد دارد.
عمده فعالیت‌های اقتصادی مردم روستای چراغیل زراعت و دامداری می‌باشد.و محصولات زراعی در این روستا شامل گندم، جو، نخود و سیب‌زمینی است.
به دلیل وجود خاک مرغوب و آب کافی باغداری نیز رونق دارد.
گردو، بادام، زردآلو، آلو و آلبالو در زمرۀ مهم‌ترین محصولات سردرختی این روستا به‌شمار می‌آیند.
پرورش زنبور عسل و تولید عسل نیز یکی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی مردم روستای چراغیل است.دامداری یکی دیگر از فعالیت‌های عمدۀ مردم این روستا است و انواع محصولات لبنی نیز فرآوری می‌شود.
روستای چراغیل به لحاظ استقرار در محدوده‌ای کوهستانی و برخورداری ...مشاهده کامل متن از چشم‌اندازهای طبیعی و مناظر بکر، یکی از روستاهای زیبای آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.
استقرار روستا در دره‌ای خوش آب و هوا که پوشیده از درختان بلندقامت و باغات سرسبز است، موقعیت مطلوبی به آن داده است.
مسجد سنگی و تاریخی روستای جراغیل آذرشهر از اماکن مذهبی و دینی با قدمت ۵۰۰ ساله در دل صخره‌های کوه بزرگ اثری بی بدیل برای گردشگران و چشم به راه آنان است.
این بنای تاریخی بدون استفاده از هرگونه وسایل و مصالح ساختمانی احداث و حتی درب ورودی و محل نورگیر آن با کنده کاری صخره‌های سخت ایجاد شده است. این مسجد دارای دو ستون بزرگ سنگی هر کدام به قطر دو متر بوده و ارتفاع آن دو و نیم متر است که کنده کاری آن حکایت از اراده آهنین مردان روزگار خویش است.
آثار به جا مانده از کنده کاری مسجد سنگی روستای جراغیل بیانگر آن است که تمام فضای داخلی این مسجد با ابزار و آلات دستی و سنتی آن زمان کنده شده است. در جنب درب ورودی مسجد، چایخانه کوچکی از صخره کنده شده و در قسمت انتهایی این مکان فضایی به عرض دو متر و طول هشت متر به عنوان شبستان ایجاد شده است.
مسن‌ترین افراد اهالی روستای جراغیل هم از قدمت تاریخی احداث این مکان مقدس اطلاع دقیقی نداشته و آنچه که از قول اجداد خود سینه به سینه نقل شده، عمر بنای این مسجد را بیش از 500 سال تخمین می‌زنند.
با وجود این که در این روستا مسجد جدیدی احداث شده، ولی مردم این روستا و گردشکران منطقه علاقه و اعتقاد خاصی به عبادت در این مسجد سنگی دارند.
مسجد سنگی روستای جراغیل با گذشت حدود پنج قرن از زمان احداث همچنان در زیر کوه بزرگ استوار و مقاوم ایستاده و سجده گاه مومنان و خداپرستان آن دیار است. در فصل بهار و تابستان خیلی از گردشگران منطقه از این مکان مقدس بازدید کرده و با اقامه نماز در آن از طبیعت اطراف این مسجد نیز لذت می‌برند.
رودخانه فصلی آذرشهر که از کنار درب ورودی این مسجد جاری است در فصل بهار منظره زیبای این عبادتگاه بسیار قدیمی را دو چندان می‌کند.
عبور این رودخانه پر آب و خروشان و صدای دلنشین آواز پرندگان جلوه ویژه‌ای به روستا بخشیده و هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. کوه‌های اطراف روستا به‌ویژه در بهار و تابستان هنگامی که سرشار از انواع گیاهان دارویی همچون آویشن، توکلیجه، شیرین‌بیان، مرزۀ کوهی، جوزان و گون و گل‌های رنگارنگ خودرو می‌شوند، مناظر و چشم‌اندازهای دلفریبی به وجود می‌آوند.
چشمۀ مهر،خانه‌های سنگی و مسجد سنگی روستا از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای چراغیل به حساب می‌آیند.
مهم‌ترین صنایع دستی روستای چراغیل بافت انواع قالی و جوراب‌های پشمی است. سوغات این روستا شامل خشکبار بخصوص گردو و آلوی خشک و جوراب پشمی دستبافت می‌باشد.

منبع :
vista.ir
http://tabriz.irib.ir/
چشمه معدنی تاپ تاپان

چشمه معدنی تاپ...

چشمه آب معدنی تاپ تاپان در س‍ه ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی ج‍ن‍وب غ‍رب‍‍ی شهر آذرش‍‍ه‍ر قرار دارد. این چشمه در ب‍‍الا‌ی ت‍پ‍ه ای ن‍س‍ب‍ت‍‍ا ه‍م‍و‌ار م‍ش‍رف ب‍ه ار‌اض‍‍ی و طب‍ی‍‍ع‍ت ب‍ک‍ر با فشار گاز از دل زمین به حالت جوشان بیرون می‌آید که منظزه زیبایی ایجاد کرده و خاصیت شگفت انگیز درمانی آن گردشگ...

اطلاعات | نقشه
غار قدمگاه ( مسجد قدمگاه )

غار قدمگاه ( م...

مسجد قدمگاه(غار قدمگاه) نزدیک روستای بادامیار در هفت کیلومتری جنوب شرقی آذرشهر قرار دارد این مسجد مثل غاری در دل کوه کنده شده است. این مکان در قرون شش و هشت هجری قمری به عنوان تکیه عرفا و درویش‌ها و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت این مسجد در دوره‌های قبل از اسلام به عنوان ...

اطلاعات | نقشه
تپه مصلی آذرشهر

تپه مصلی آذرشه...

مصلی آذر شهر در انتهای خیابان امام آذرشهر در ساحل شمالی رودخانه دهخوارقان در تپه بلند و همواری واقع است , مردم محل آن را (یوواداغی) یا (دوواداغی) و (مصلی داغی) می‌نامند. اطراف تپه مصلا الواح و سنگ نوشته‌های قبور موجود است و درمیان آن فقط کتیبه‌ها نیستند بلکه سنگ نبشته‌ها و قطعه سنگ‌ه...

اطلاعات | نقشه
روستای چراغیل

روستای چراغیل

چراغیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی و یکی از روستاهای قدیمی آذرشهر به‌شمار می‌آید. این روستا از شمال شرقی به کوه بوستان، از جنوب به دره یوشانه و از جنوب شرقی به کوه سویوخ بلاغ مـحدود مـی‌شود. ارتـفاع این روستا از سطح دریا 1900 متر است و دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. آب و ...

اطلاعات | نقشه
درخت چنار آذرشهر

درخت چنار آذرش...

درخت کهنسال چنار آذرشهر از دیدنی‌ها و مناظر این شهرستان است . درخت چنار کهن سال آذرشهر با قدمت بسیار دیرینه و بی بدیل همچنان توجه هر بیننده را به خود جلب و جذب می‌کند. این درخت تنومد و قدیمی با ویژگی‌های منحصر بفرد و ﺑﺎ 15 ﻣﺘﺮ ارتفاع دارای ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻋﺮﺻﻪ 750 ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ و ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺗﺎج 176 ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ...

اطلاعات

چراغیل روستایی برخاسته از عمق تاریخ

چراغیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ینگجه بخش مرکزی شهرستان آذرشهر واقع شده‌است. این روستا در غرب روستای تاریخی مجارشین قرار گرفته است.
روستای چراغیل در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی آذرشهر قرار دارد که از طریق این شهر می‌توانید به این روستا بروید
با سفر به روستای چراغیل و گشت ... ادامه مطلب
چراغیل روستایی برخاسته از عمق تاریخ

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب