توضیحات

ویرایش
هوشی‌مین ،انقلابی ویتنامی رهبر کمونیست این کشور از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹ و اولین رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک ویتنام بود.هوشی‌مین با نام اصلی نگوین تات تان در ۱۹ مهٔ ۱۸۹۰ برابر با ۲۹ اردیبهشت ۱۲۲۹، در قصبه هوانگ ترو در ایالت به دنیا آمد.
او سومین فرزند خانواده اش بود.
در سال ۱۹۶۰ قیام‌های هماهنگ در ویتنام جنوبی آغاز شد که منجر به تشکیل «جبهه ملی ویتنام جنوبی برای آزادی» در روز دسامبر ۱۹۶۰ گشت. فراخوان هوشی‌مین درباره تجاوزکاران آمریکایی چنین بود: «ممکن است جنگ پنج، ده بیست سال و یا بیشتر به طول انجامد.
ممکن است هانوی و هانفونگ و بسیاری ار شهرها و کارخانه‌ها نابود گردد، ولی خلق ویتنام هیچگاه مقهور نخواهد شد . . .» حماسه جنگ ویتنام علیه امپریالیسم آمریکا از اینجا آغاز شد.
سرانجام نیز ماشین عظیم جنگی آمریکا در مقابل اراده خلقی کوچک، که به کمک بی شائبه مادی و معنوی کشورهای سوسیالیستی و قبل از همه و بیش از همه اتحاد شوروی تکیه داشت به زانو درآمد و در اول نوامبر ۱۹۶۸ ...مشاهده کامل متن دولت آمریکا، مجبور به پایان دادن بدون قید و شرط به بمباران و گلوله باران تمام خاک جمهوری دمکراتیک ویتنام شمالی و مذاکره با نمایندگان جمهوری دمکراتیک ویتنام شمالی و جبهه ملی ویتنام جنوبی برای آزادی در کنفرانس چهارجانبه پاریس گشت.
در بحبوبه جنگ خبر هولناکی به گوش جهانیان رسید.
ساعت ۹ و ۴۷ دقیقه صبح روز ۳ سپتامبر ۱۹۶۹، هوشی مین در سن ۷۹ سالگی درگذشت. بیش از ۲۲۰۰۰ پیام و نامه تسلیت از ۱۲۱ کشور جهان و شخصیت‌های مهم به ویتنام ارسال شد.
کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام در طی فراخوانی چنین گفت: «رفیق هوشی‌مین، میهن دوست بزرگ، درگذشت. زندگی وی نمونه درخشان قهرمانی انقلابی، همبستگی رزمنده، سادگی، فروتنی، کوشایی، صرفه جویی، راستی ، درستی بود.
نام وی مظهر درخشان‌ترین تاریخ ملت ویتنام است.» گرچه هوشی‌مین نماند تا وحدت شمال و جنوب کشورش را به چشمان خود ببیند، ولی برای همیشه در قلب خلق‌های سراسر ویتنام خواهد زیست.
مقبره هوچی مین به سمت میدان تاریخی بادین قرار دارد. این مقبره در سه لایه ساخته شده و ارتفاع ترکیبی آن ۲۱.۶ متر میباشد که از قسمت پایینی این مقبره برای برگزاری کنفرانس‌های بزرگ استفاده میشود.
در قسمت دوم این بنا، در پس راهروها و راه پله مرمری مقبره رئیس جمهور قرار دارد. قسمت بالایی این بنا سنگ نبشته ای از جنس سنگ قیمتی بنفش تیره قرار دارد که به رئیس جمهور هوچی مین تقدیم شده است.

منبع:fa.wikipedia.org
http://www.tebyan-zn.ir/

[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب