موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان در خیابان روستاولی و نزدیک میدان آزادی تفلیس قرار دارد، که هر سال پذیرای تعداد زیادی بازدیدکننده از کشورهای مختلف جهان است.
پیشینه تشکیل نخستین گنجینه گرجستان به ۱۹۰ سال پیش بر می‌گردد، ولی موزه ملی گرجستان در سال ۲۰۰۴ میلادی و از ادغام، ۱۰ موزه مختلف ، موزه گالری ملی ، چهار موزه خانه سنتی و دو مرکز تحقیقاتی در این زمینه تشکیل شد که در حال حاضر بزرگترین موزه گرجستان محسوب می‌شود.
در موزه ملی گرجستان ، بیش از ۳۰۰۰ شیء مربوط به ایران از دوره هخامنشیان تا دوره معاصر وجود دارد که زینت بخش این موزه است.
در طبقه دوم موزه، سالن بزرگی وجود دارد که فقط مختص به نقاشی‌های زیبایی از هنرمندان ایرانی دوره قاجاریه است که بسیار زیبا و جالب توجه می‌باشد و یکی از مهمترین دلایل وجود این همه آثار ایرانی مربوط به دوره قاجاریه ، این است که بخش وسیعی از کشور گرجستان و شهر تفلیس در این دوران از نواحی شمالی ایران محسوب می‌شد که طی عهدنامه ننگین گلستان، منطقه قفقاز که شامل بخش وسیعی از گرجستان هم بود از
بسیاری از آثار کشف شده مربوط به ایران، در حفاری‌های نواحی شرقی و غربی گرجستان شامل :
یادگارهای معماری ایرانی ، ظروف و کوزه‌های سفالی منقوش به خطاطی‌های زیبای فارسی ، اشعار شاهنامه و همچنین کتیبه‌های مختلف مساجد است.
تابلوهای نقاشی دوره قاجار، قرآن‌‌های قدیمی، نقاشی روی شیشه، ظروف فلزی با سبک‌‌های مختلف، آثار چوبی، فرش و پارچه‌‌های دستباف و نفیس، کاشی‌‌های دارای طرح‌‌های اسلامی، شمشیر، سپر، کلاهخود و ظروف شیشه ای و سنگی از جمله آثار هنری تاریخ و تمدن ایران زمین در قسمت موزه هنر‌های شرقی گرجستان است.
موزه ملی گرجستان شامل مجموعه‌های نفیسی از آثار هنر قرون وسطی مسیحی ، مجموعه طلا و نقره و جواهرات با ارزش مربوط به سرزمین باستانی کولخیس و همچنین آثار مختلف و گرانبهایی از هنرمندان اروپای شرقی و غربی ، روسیه و گرجستان است.
علاوه بر موزه ملی گرجستان ، گنجینه‌های با ارزش و دیدنی ، موزه پول تفلیس ، موزه عروسک‌های تفلیس در پایتخت گرجستان و موزه استالین در شهر گوری گرجستان هم وجود دارند که بسیار جذاب و دیدنی هستند.
موزه ملی گرجستان
موزه ملی گرجستان
موزه ملی گرجستان
موزه ملی گرجستان
موزه ملی گرجستان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]