درخت جم

درخت جم

درخت جم درختی نسبتاً سریع الرشد است که می‌تواند تا بیش از صدسال عمر کند،نام این درخت در ایران برگرفته از نام هندی آن است.
«جم» یا همان < جمبو > نام درخت میوه دار و همیشه سبزی است که در شهر‌ها و مناطق ساحلی جنوب ایران می‌‌روید. این درخت گرمسیری با نام علمی Syzygium cumini گیاهی از خانواده موردیان (Myrtaceae) و بومی کشورهای هند، سریلانکا، بنگلادش و اندونزی است؛ نام این درخت در ایران برگرفته از نام هندی آن است.این درخت شاخ و برگ‌های متراکمی دارد که سایه‌ای دلنشین در محل کاشت خود ایجاد می‌کند و ارزش زینتی بالایی دارد.
جم یا جمبولان یکی از میوه‌های گرمسیری است که سطح زیر کشت آن در شهرستان نیکشهر حدود چهار هکتار به صورت پراکنده در روستاهای کشیک، جلایی کلگ، پیتاپ جم، بلپیر ، هیچان، شگیم و شهر نیکشهر کشت شده است.
این گونه گیاهی یکی از درختان نادر و کمتر شناخته شده در کشور است که شاید یکی از دلایل زیست زنبورهای وحشی عسل در نیکشهر وجود همین درخت باشد زیرا گلهای این درخت دارای شهد فراوانی است و از همین رو باعث جذب زنبورهای عسل می‌شود.
این میوه شبیه و هم اندازه زغال اخته و یا گیلاس است و بر خلاف زغال اخته دارای هسته ای نرم و قسمت خوراکی آن پوست و گوشت است.
کلیه قسمت‌های درخت جم دارای خواص دارویی است و این درخت نسبتاً سریع الرشد است که می‌تواند تا بیش از صدسال عمر کند.
درخت جم
درخت جم
درخت جم

راحله هاشمی

راحله هاشمی یکشنبه 29 شهریور 94 - 10:18

خوشمزه به نظر میرسه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]