شهر خرو پایتخت آلوی ایران

شهر خرو پایتخت آلوی ایران

شهر خرو یکی دیگر از شهر‌های بهشتی ایران است.شهر خرو در ۱۸کیلومتری نیشابور با بیش از ۴۰۰هکتار باغ آلو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده آلو در کشور است که به همین دلیل به«پایتخت آلوی ایران» معروف است. شهر خرو دومین مراکز جمعیتی و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی دشت نیشابور است. خرو، با پیشینه تاریخی غنی، یکی از کانون‌های عمده فرهنگی و انسانی دشت نیشابور محسوب می‌شود. معماری بافت سنتی شهر خرو، پلکانی است که به همین علت این شهر را «ماسوله‌ی خراسان» نامیده‌اند.

خرو، همچنین، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات باغی در سطح کشور می‌باشد. آلو بخارای خرو، دارای شهرتی جهانی است و به همین علت، خرو با لقب «پایتخت آلو بخارای ایران» شناخته می‌شود. منطقه‌ی خرو، دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی زیادی است که از میان آن‌ها می‌توان به بقعه چشمه‌علی، آبشار شش‌آب، بوستان کوهستانی حاج قره، رودمیان، رباط قلعه، گذرگاه تاریخی خرو-زُشک و … اشاره نمود.


خرو، یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین آبادی‌های خراسان است که با بیش از ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین نواحی، در محدوده‌ی دشت نیشابور است. مردم منطقه‌ی خرو، به دو زبان ترکی خراسانی و فارسی -گویش نیشابوری- صحبت می‌کنند و شغل بیشتر ساکنان این منطقه کشاورزی، باغداری و دامپروری است. از سایر فعالیت‌های منطقه خرو، می‌توان به صنایع دستی سنتی همچون قالی‌بافی، چاقوسازی و سله‌بافی اشاره نمود.


باغداری مهم‌ترین و رایج‌ترین فعالیت اهالی منطقه خرو است. باغ‌های فراوان آلو، سیب، گیلاس، گردو و همچنین تاکستان‌های فراوان، از جلوه‌های کم‌نظیر این منطقه می‌باشند و شهر خرو با تولید سالانه، چندصد تُن انواع آلو و به وِیژه آلو بخارا، مهمترین و بزرگترین مرکز تولید آلو در ایران است. گفتنی است که آلو بخارای خرو، دارای شهرتی جهانی و این منطقه، بزرگترین صادر کننده‌ی آلوی ایران، به کشورهای همسایه است. یکی از جاذبه‌های چشم‌نواز خرو، در فصل برداشت آلو از باغ‌ها است .


ساختار پلکانی بافت سنتی شهر خرو، یکی از نماهای زیبای این منطقه است. خانه‌ها بر روی دامنه‌ها و تپه‌ها بنا گردیده‌اند و بافتی زیبا و دیدنی شکل گرفته، به گونه‌ای که پشت بام خانه‌ی پایینی، صحن حیاط خانه‌ی بالایی است و این شیوه‌ی ساختمان، تا بالای تپه یا دامنه‌ی کوه ادامه پیدا می‌کند. این نوع معماری را در ماسوله‌ی گیلان می‌توان مشاهده نمود.
شهر خرو پایتخت آلوی ایران
شهر خرو پایتخت آلوی ایران
شهر خرو پایتخت آلوی ایران
شهر خرو پایتخت آلوی ایران
شهر خرو پایتخت آلوی ایران

پدرام مهماندوست

پدرام مهماندوست پنجشنبه 23 مهر 94 - 12:51

واییی دلم خواست

احمد مروت

احمد مروت پنجشنبه 23 مهر 94 - 12:53

آخخخخخ این واقعا لواشکه؟ من بچه بودم هر موقع ایزوگام لوله شده میدیدم دلم میخواست بخورشم از بس شبیه لواشکه

مهدیه جمالی

مهدیه جمالی پنجشنبه 23 مهر 94 - 13:36

وای خدایا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]