خانه ماپار اهواز کجاست؟

خانه ماپار اهواز کجاست؟

اهواز یکی از کلانشهرهای ایران در قسمت غربی کشورمان و مرکز استان خوزستان شناخته می شود. فرهنگ زیبای مردم این خطه، همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. این موضوع در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی شهر اهواز باعث شده است که افراد مختلفی سالانه با جستجوی سریع پرواز داخلی ارزان از رسپینا به این شهر زیبا سفر کنند. مسافران و گردشگرانی که به شهر اهواز می رسند، اولین هدفشان بازدید از رود بزرگ کارون و پل هایی است که بر روی آن قرار گرفته است. اما گردشگران در ادامه، سایر دیدنی های شهر اهواز را هم از دست نمی دهند. یکی از این دیدنی ها، خانه ماپار اهواز است. اما خانه ماپار اهواز کجاست؟ همراهمان باشید تا به معرفی این خانه تاریخی و دیدنی بپردازیم.

خانه ماپار اهواز کجاست؟

معرفی خانه ماپار اهواز

در ابتدا اگر کلمه ماپار و معنای آن تبدیل به سوالی در ذهن شما شده است، بهتر است بدانید ماپار فامیل قومی در دزفول است. بعضی ها ماپار ها را جزو بختیاری ها و بعضی ها جزو چهارلنگ ها می دانند.

تاریخ ساخت این خانه تاریخی به دوران پهلوی اول برمی گردد. در آخرین روزهای حکومت قاجار و آغاز حکومت پهلوی بود که عبدالمجید ماپار تصمیم به ساخت این خانه گرفت. او معماری خانه را، به یکی از بهترین معماران عصر خود سپرد. خانه ساخته و تبدیل به محل زندگی عبدالمجید و خانواده اش شد. اما دولت پهلوی پس از مرگ عبدالمجید، خانه را مصادره می کند. پس از انقلاب نیز منزل ماپار ثبت ملی شده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داده می شود.

خانه ماپار اهواز کجاست؟

آشنایی با معماری خانه ماپار اهواز

این خانه مساحتی 550 متری دارد. سردر ورودی آن نیز از نوع آجرفرش است. حیاط خانه سبکی سنتی دارد. دیوارهای خانه هم به سبک آجرچینی خفته و راسته ساخته شده است. خانه ماپار دو طبقه است اما مثل بسیاری از خانه های قدیمی، یک طبقه زیر زمین نیز دارد. پنجره ها و درهای چوبی با شیشه هایی رنگی، جلوه خاصی به نمای داخلی داده است. نرده های آجری بام با آجرچینی های مشبک طراحی شده است و در زیر آن نیز طاق نماهای هلالی به زیبایی های حیاط منزل ماپار افزوده است.

دیدنی های خانه ماپار اهواز

امروزه خانه ماپار رسما یک مجموعه و فضای فرهنگی محسوب و مراسم و جشنواره های مختلف فرهنگی در طول سال در آن برگزار می شود. از جمله فعالیت های فرهنگی در این خانه تاریخی می توان به مراسم شعر خوانی، کتاب خوانی و اجرای تئاتر اشاره کرد. بخش های مختلف این خانه عبارتند از: کتابخانه، نگارخانه، صنایع دستی، شربت خانه، رستوران و کافی شاپ. بازدید کنندگان در همان بدو ورود با درخت نخل کجی روبرو می شوند که تبدیل به یکی از دیدنی های این خانه شده است. مردم اهواز به این نوع نخل ها، نخل قهر کرده می گویند.

انجمن دوست داران حافظ در خانه ماپار مشغول به کار است. در قسمت کتابخانه می توانید کتاب هایی در این زمینه را پیدا و مطالعه کنید. گاهی اوقات مراسم شعر خوانی نیز در کتابخانه برگزار می شود. در قسمت نگارخانه، می توانید عکسی به یادگار در داخل مجموعه ثبت کنید. در طبقه اول نیز محلی برای فروش صنایع دستی در نظر گرفته شده است. پس از گشت و گذار در این خانه، نوبت استراحت می رسد. شما می توانید علاوه بر استفاده از شربت های سنتی و مخصوص شهر اهواز (به نام مایلقاح) در بخش شربت خانه، از رستوران و کافی شاپ زیبای مجموعه در طبقه دوم نیز استفاده کنید.

خانه ماپار اهواز کجاست؟

با این خانه تاریخی و زیبا، باید در شهر اهواز ملاقات کنید. به این منظور باید به خیابان شهید خوانساری در نزدیکی رود کارون بروید. خانه ماپار در خیابان شهید خوانساری، حدفاصل خیابان کافی و خیابان شهید قاسم جهانیان، پلاک 55 قرار گرفته است. با توجه به اینکه این خانه در طول سالها کاربرد فرهنگی پیدا کرده است. تمام اهالی منطقه، موقعیت آن را می دانند و شما را به سمت آن راهنمایی خواهند کرد. حالا که متوجه شدید خانه ماپار اهواز کجاست، در خاطر داشته باشید که ساعات بازدید از این مجموعه بین 9 صبح تا 6 عصر است و برای بازدید نیز باید هزینه ای را در ورودی مجموعه پرداخت کنید.

خانه ماپار اهواز کجاست؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]