آشنایی با انواع بلیط هواپیما

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

شاید برخی از ما که سفرهای هوایی زیادی انجام نمی دهیم، با بسیاری از اصطلاحات یا انواع بلیط های هواپیما ناآشنا باشیم. هنگامی که نیاز به بلیط هواپیما داریم هم به سایت یک شرکت هواپیمایی مانند سایت ایران ایر یا سایت آسمان مراجعه می کنیم تا بلیط مورد نظر خود را پیدا کنیم. با این حال، شاید ندانیم که تفاوت بین انواع بلیط، کلاس های پروازی و ... چیست؟ اگر قصد آشنایی با انواع بلیط هواپیما را دارید، با ما تا انتها همراه باشید.

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

بلیط یکطرفه (One Way)

بلیط های یکطرفه یا One Way همان طور که از نام شان پیدا است، بلیط هایی هستند که به صورت یکطرفه و فقط برای مسیر رفت صادر می شوند. نمونه این بلیط ها را در پروازهای داخلی به وفور می توان یافت. اما خرید بلیط یکطرفه برای مسیرهای خارجی به غیر از شرایط خاص، امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، اگر بخواهید با بلیط یک ایرلاین خارجی سفری به یکی از کشورهای آسیای شرقی داشته باشید، باید حتما بلیط رفت و برگشت را رزرو کنید.  

البته این قانون برای مسافرانی که دارای ویزای کار، ویزای اقامت، ویزای دانشجویی و ویزای مولتی کشور مورد نظر هستند، صدق نمی کند. همچنین صدور بلیط یکطرفه به مقصد کشورهایی که نیازی به دریافت ویزا ندارند، مانند ترکیه و ارمنستان امکان پذیر است.

برای دریافت اطلاعات پروازهای یکطرفه شرکت هواپیمایی آسمان علاوه بر مراجعه به سایت آسمان می توانید از طریق فلای تودی نیز اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید.

بلیط دوطرفه (Return)

در این بخش برای آشنایی با انواع بلیط هواپیما به سراغ بلیط های دوطرفه می رویم. بلیط هواپیما دوطرفه یا Return بلیط هایی هستند که به طور رفت و برگشت صادر می شوند. در صورت اخذ ویزای کشور مقصد، می توان این نوع بلیط های هواپیما را در تمامی مسیرهای پروازی خریداری کرد. البته هنگام خرید بلیط باید دقت داشت که تاریخ برگشت با مدت اعتبار ویزا تطبیق داشته باشد.

اگر می خواهید از زمان و دیگر جزئیات پروازهای دوطرفه ایران ایر مطلع شوید، به سایت ایران ایر یا وب سایت فلای تودی مراجعه کنید.

بلیط چارتر

احتمالا نام بلیط چارتر زیاد به گوش شما خورده باشد. بلیط های چارتر به بلیط هایی گفته می شود که توسط آژانس هواپیمایی از یک ایرلاین مشخص خریداری شده اند. این بلیط ها دارای مقصد و تاریخ مشخصی هستند و آژانس هواپیمایی چارترکننده مسئولیت فروش و قیمت گذاری این بلیط ها را بر عهده دارد. به همین دلیل، بلیط های چارتر، دارای قیمت های متغیری هستند.

از مزایای بلیط های چارتری، می توان به نرخ ارزان آنها نسبت به بلیط های سیستمی اشاره کرد. نکته منفی این بلیط ها هم این است که برخلاف بلیط های سیستمی، عموما غیرقابل کنسل کردن هستند. همچنین اگر بخواهید تاریخ آنها را تغییر دهید، جریمه های بالایی را باید بپردازید. اگر از تاریخ پرواز خود مطمئن هستید، خرید بلیط های چارتری نسبت به بلیط های سیستمی بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.

بلیط سیستمی

بلیط های سیستمی با نرخ مصوب ایرلاین ها و توسط آژانس های هواپیمایی یا سایت های معتبر خرید بلیط به فروش می رسند. بلیط های سیستمی دارای زمان بندی دقیقی هستند و مسافران این امکان را دارند که از مدت ها قبل، آن ها را خریداری کنند.

این بلیط ها عموما گران تر از بلیط های چارتری هستند، اما مزیت های زیادی نسبت به آن ها دارند. بلیط های سیستمی دارای تاریخ های پرواز متنوع تری بوده و با توجه به قوانین ایرلاین، گاهی مواقع با جریمه یا بدون جریمه قابلیت کنسلی و تغییر تاریخ دارند.

مزیت دیگر بلیط های سیستمی این است که در این نوع بلیط ها، کودکان از تخفیف زیادی برخوردار می شوند؛ مزیتی که در بلیط های چارتری وجود ندارد. اگر قصد دارید از زمان و سایر اطلاعات مربوط به بلیط های سیستمی ایران ایر باخبر شوید، می توانید به سایت ایران ایر یا سامانه فلای تودی مراجعه کنید.

بلیط یک توقفه (Stop Over)

برای آشنایی با انواع بلیط هواپیما بد نیست بلیط های یک توقفه را نیز بررسی کنیم. در دو حالت بلیط های یک توقفه صادر می شوند:

  1. پروازهایی که از طریق کشورهای واسطه صورت می گیرند. به عنوان نمونه، چنانچه برای سفر به وین بلیط ترکیش خریداری شود، هواپیما در فرودگاه استانبول یک توقف خواهد داشت و سپس مسیر خود به مقصد وین را ادامه خواهد داد.
  2. پروازهایی که مسیرهای آن ها طولانی است، مانند بلیط پرواز به مقصد تورنتو؛ در این حالت با هر ایرلاینی به تورنتو سفر کنید، در مسیر یک توقف خواهید داشت.

بلیط دو یا چند توقفه

در برخی از مسیرها، هواپیما در یک یا چند فرودگاه توقف دارد. به بلیط های این مسیرها، بلیط دو یا چند توقفه گفته می شود. به عنوان مثال، در پرواز از تهران به مقصد ونکوور با هواپیمایی ترکیش، هواپیما یک توقف در استانبول و یک توقف در تورنتو خواهد داشت. پیش از خرید بلیط پروازهای یک یا چند توقفه، به مدت زمان توقف و زمان پرواز بعدی توجه کنید. در اکثر اوقات بلیط این پروازها را می توان ارزان تر از پروازهای بدون توقف خریداری کرد.

بلیط با چند کلاس پروازی

در این بخش، برای آشنایی با انواع بلیط هواپیما به بلیط های با چند کلاس پروازی می پردازیم. می توان گفت این بلیط ها زیرمجموعه بلیط های یک یا چند توقفه هستند. در پروازهای دارای توقف، مسافر این امکان را دارد که برای پرواز نخست، یکی از کلاس های پروازی اکونومی، پرمیوم اکونومی، بیزینس کلاس و ... را رزرو کند. سپس می‎تواند برای پرواز بعدی، یک صندلی با کلاس پروازی متفاوت انتخاب کند. به این ترتیب، مسافر این امکان را خواهد داشت که کلاس های پروازی متفاوت را امتحان کند.

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

بلیط با توقف اجباری (Lay Over)

در پروازهای طولانی، هواپیما به دلایلی مانند سوختگیری یا مسائل پیش بینی نشده مجبور به توقف خواهد بود. به این نوع بلیط ها، توقف اجباری یا Lay Over گفته می شود.

بلیط رفت و برگشت با مقصد متغیر

بلیط های رفت و برگشت متغیر به آن دسته از بلیط ها گفته می شود که در پرواز رفت، مسافر از مبدأ به مقصد می رود. اما در پرواز برگشت، باید از فرودگاه دیگری به مبدأ بازگردد. به عنوان مثال، در یک پرواز مسافر از تهران به تورنتو می رود؛ اما در برگشت باید به مونترال برود و از آنجا به سمت تهران پرواز کند.

جمع بندی

آشنایی با انواع بلیط هواپیما در هنگام سفرهای هوایی بسیار کمک کننده خواهد بود. شناخت بلیط های سیستمی، چارتر، یکطرفه، دوطرفه، یک یا چند توقفه و ... باعث می شود در زمان رزرو بلیط، آگاهانه تر انتخاب کنیم. برای رزرو بلیط هواپیما می توان به سایت شرکت های هواپیمایی مانند سایت آسمان یا سایت ایران ایر  مراجعه کرد. اما به یاد داشته باشید، می توانید انواع بلیط های هواپیما را از طریق سامانه فلای تودی در کمترین زمان ممکن و با بهترین قیمت خریداری کنید. پشتیبانی 24 ساعته این سامانه نیز آماده پاسخگویی به سؤالات شما در هفت روز هفته است.

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]