قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

حتما هنگام جستجوی پرواز برای مقاصد مختلف با قیمت های متفاوتی در یک تاریخ روبه رو شده اید و شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا قیمت بلیط هواپیما در یک مسیر خاص یا مسیرهای متفاوت، با یکدیگر اختلاف دارند. در حقیقت قیمت بلیط هواپیما توسط عوامل ثابت و متغیر تعیین می شوند. آشنایی با این عوامل می تواند به شما در رزرو بلیط هواپیما با قیمت پایین تر کمک کند. این عوامل در ادامه بررسی شده است.

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل متغیر در تعیین قیمت بلیط هواپیما

عوامل متغیر زیادی در تعیین قیمت بلیط هواپیما موثر است. این عوامل با توجه به انتخاب مسافر می تواند حذف و یا تاثیر آن کمتر شود. بطور مثال نوع کلاس پروازی در تعیین قیمت بلیط پرواز موثر است که مسافر می تواند کلاس پروازی ارزانتر را رزرو کرده و این عامل را حذف کند. برخی از مهم ترین عوامل متغیر تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما شامل موارد زیر است.

زمان رزرو بلیط هواپیما

نوع کلاس پروازی

نوع بلیط هواپیما

نوع شرکت هواپیمایی

سن مسافر

زمان سفر

نوع مقصد و فاصله هوایی

مسافران خاص

 

 

نقش زمان رزرو بر قیمت بلیط هواپیما

زمان رزرو بلیط هواپیما نیز می‌ تواند بر قیمت بلیط تأثیرگذار باشد. همانطور که در ابتدای پاسخ اشاره شد، بلیط هواپیما به صورت دوره ‌ای قیمت‌ گذاری می‌شود و در هر دوره، قیمت بلیط ممکن است با توجه به تقاضا و عرضه، تغییر کند. بنابراین، زمان رزرو بلیط هواپیما نیز بر تقاضا و عرضه تأثیرگذار است.

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

اگر بلیط پرواز را با مدت زمان کافی قبل از پرواز رزرو کنید، قیمت بلیط ممکن است کمتر باشد زیرا هواپیماها به دنبال پر شدن صندلی ‌های خود هستند و در ابتدای فصل تعطیلات یا در زمان هایی که افراد کمتری به مقصد مورد نظر می‌روند، احتمالاً قیمت بلیط کمتر خواهد بود. به عبارت دیگر، با زمان رزرو زودتر، قیمت بلیط می‌تواند کمتر باشد.

همچنین، اگر زمان رزرو شما به مدت پربازدهی یا دوره پرفروشی (مثلاً در تعطیلات) باشد، قیمت بلیط بیشتر خواهد بود. بنابراین، اگر قصد سفر در تعطیلات را دارید، بهتر است بلیط خود را با مدت زمان کافی از قبل رزرو کنید تا بهترین قیمت را تهیه نمایید.

نوع کلاس پروازی بر قیمت بلیط هواپیما

نوع کلاس پروازی نیز به عنوان یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت بلیط هواپیما مطرح است. هر شرکت هواپیمایی، برای پروازهای خود، انواع مختلفی از کلاس‌های پروازی را ارائه می‌دهد که قیمت هر کدام از این کلاس‌ها با توجه به امکانات و خدماتی که در هر کلاس ارائه می ‌شود، متفاوت است. عموماً شرکت‌ های هواپیمایی برای پروازهای خود، سه نوع کلاس پروازی را ارائه می‌دهند که عبارتند از:

  • کلاس اقتصادی (Economy Class)
  • کلاس بیزینس (Business Class)
  • فرست کلاس (First Class)
قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت بلیط هواپیما برای هر یک از این کلاس‌ها، به ترتیب، از کم به زیاد متفاوت است. در کلاس اقتصادی، خدمات و امکانات کمتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و بلیط آن نسبت به کلاس‌های دیگر ارزان‌تر است. در کلاس بیزینس، خدمات و امکانات بیشتری نسبت به کلاس اقتصادی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و قیمت بلیط آن بیشتر از کلاس اقتصادی است. در فرست کلاس نیز، امکانات و خدمات بسیار بیشتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و قیمت بلیط آن بیشترین میزان را دارد.

تاثیر نوع بلیط بر قیمت بلیط هواپیما

رزرو بلیط هواپیما به دو صورت "سیستمی" و "چارتری" امکان پذیر است که هر کدام تأثیر خود را بر قیمت بلیط دارند. بلیط سیستمی یا همان بلیط خطوط هوایی سیستمی توسط شرکت هواپیمایی به صورت منظم ارائه می‌ شود. در این نوع بلیط، سازمان هواپیمایی کشور یک تعرفه ثابت برای هر پرواز تعیین می‌کند که با توجه به تقاضای مسافران، قیمت آن در طول زمان ممکن است تغییر کند. همچنین، این نوع بلیط اغلب شرایط استرداد و تغییر قابلیت دارد و در صورت لغو یا تغییر برنامه سفر، می‌توان به شرط پرداخت کمیسیون، بلیط را استرداد یا تغییر داد.

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

بلیط چارتری در واقع بلیط هواپیمایی بوده که توسط یک شرکت چارترکننده در دسترس قرار می‌گیرد. در این نوع بلیط، هزینه بلیط مستقیما توسط این شرکت ها تعیین شده که به همین دلیل نوسان قیمت دارند. در برخی از روزها قیمت این نوع بلیط ارزانتر از سیستمی است. با این حال، این نوع بلیط معمولاً شرایط استرداد و تغییر کمتری دارد و در صورت لغو یا تغییر برنامه سفر، ممکن است مبلغ بازگشتی کمتری از بلیط سیستمی باشد.

تاثیر زمان سفر بر قیمت بلیط هواپیما

عواملی مانند فصل، روزهای هفته و ساعت پرواز می‌توانند بر قیمت بلیط تأثیر بگذارند. در ادامه به بررسی تأثیر هرکدام از این عوامل بر قیمت بلیط هواپیما می‌پردازیم:

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟
  • فصل: در فصول گرم سال همچنین در تعطیلات عیدی قیمت بلیط‌ها بیشتر است. همچنین در فصول پرگردشگری نیز بلیط هواپیما گران‌تر می‌شود.
  • روزهای هفته: روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه به دلیل اینکه بیشتر افراد در این روزها تعطیل هستند و این روزها را برای سفر انتخاب می‌کنند، بلیط‌های هواپیما گران‌تر می‌شوند.
  • ساعت پرواز: در ساعاتی که بیشترین تقاضا برای پرواز وجود دارد، بلیط هواپیما گران‌تر است. به طور کلی، ساعاتی که بیشترین تقاضا برای پرواز وجود دارد، شامل ساعات صبح و عصر هستند که زمان مناسبی برای رزرو بلیط هواپیما نیست.

 

عوامل ثابت موثر در تعیین قیمت بلیط هواپیما

در تعیین قیمت بلیط هواپیما، برخی عوامل وجود دارند که تاثیر آن ها به صورت ثابت بوده که البته با توجه به کیفیت و کمیت آن، میزان تاثیر متفاوتی دارد. این عوامل از تحت کنترل مسافر نبوده و هنگام رزرو بلیط هواپیما نمی توان این عوامل را حذف کرد. برخی از این عوامل مهم شامل موارد زیر است:

  • هزینه سوخت
  • حقوق کارکنان پرواز و کارمندان
  • هزینه استهلاک و استفاده از هواپیما
  • تاثیر خدمات مختلف پروازی بر قیمت بلیط پرواز
  • نرخ تعیین شده از سوی ارگان های دولتی در ایران
  • هزینه ناوبری و پشتیبانی از پرواز
  • هزینه تبلیغات

تاثیر سوخت بر قیمت بلیط هواپیما

صنعت هواپیمایی یکی از صنایعی است که به شدت وابسته به قیمت سوخت است. با توجه به اینکه سوخت، هزینه اصلی در سفرهای هوایی محسوب می ‌شود، قیمت بلیط هواپیما نیز مستقیماً به قیمت سوخت وابسته است. بنابراین، در صورتی که قیمت سوخت افزایش یابد، قیمت بلیط هواپیما نیز به همین اندازه افزایش خواهد یافت.

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

همچنین، برخی شرکت‌های هواپیمایی به منظور کاهش هزینه ها به دنبال استفاده از سوخت‌های سبک و کارآمدتر هستند. برخی شرکت ‌های هواپیمایی همچنین از فناوری‌های پیشرفته مانند موتورهای جدید، طراحی بدنه هواپیما و بهینه‌سازی مسیر پرواز استفاده می‌کنند تا کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

هزینه استهلاک در تعیین قیمت بلیط هواپیما

هزینه استهلاک هواپیما یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت بلیط هواپیما است. هنگامی که یک شرکت هواپیمایی یک هواپیما را خریداری می کند، هزینه آن را به چندین سال تقسیم می کند. این هزینه به عنوان هزینه استهلاک هواپیما شناخته می شود. هزینه استهلاک به عنوان یکی از هزینه های اصلی شرکت هواپیمایی در تعیین قیمت بلیط هواپیما ملاحظه شده که البته این هزینه به شکل مستقیم به قیمت بلیط اضافه نمی شود، اما در تعیین هزینه سفر کلی مسافر و هزینه های شرکت هواپیمایی موثر است.

به علاوه، هزینه استهلاک هواپیما نیز بسته به نوع هواپیما و مدت استفاده از آن تعیین می شود. هواپیماهای جدیدتر با تکنولوژی های پیشرفته، هزینه استهلاک کمتری دارند، در حالی که هواپیماهای قدیمی تر و استفاده شده، هزینه استهلاک بیشتری دارند. بنابراین، شرکت هواپیمایی باید با توجه به سن و شرایط هر هواپیما، هزینه استهلاک را برای هر کدام محاسبه کند و در تعیین قیمت بلیط هواپیما در نظر بگیرد.

تاثیر خدمات مختلف پروازی بر قیمت بلیط پرواز

خدمات مختلف پروازی می ‌تواند به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت بلیط پرواز باشد. همانطور که می‌دانید، شرکت‌های هواپیمایی مختلف ممکن است با ارائه خدمات متفاوت، به عنوان یک عامل تمایزی در بازار هواپیمایی نقش بازی کنند. برخی از خدماتی که می‌توانند تأثیرگذار بر قیمت بلیط پرواز باشند عبارتند از:

  • کیفیت و نوع خدمات غذایی
  • انتخاب صندلی و فضای پروازی
  • خدمات پروازی اضافی

عواملی مانند نوع هواپیما، مدل و سازنده آن، تجهیزات و امکانات موجود در داخل هواپیما، نوع صندلی و فضای کابین، خدمات تغذیه و نوشیدنی در پرواز، خدمات رفاهی مانند تلویزیون، فیلم، موسیقی، وای فای و غیره همگی تاثیر بسزایی در تعیین قیمت بلیط هواپیما دارند.

تاثیر  هزینه ناوبری و پشتیبانی از پرواز در تعیین قیمت بلیط هواپیما 

هزینه ناوبری و پشتیبانی از پرواز نیز در تعیین قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار است. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های ناوبری، هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات هواپیما، هزینه‌های پشتیبانی و تأمین قطعات و مواد مصرفی هواپیما و سایر هزینه‌های مرتبط با عملیات پروازی می باشند. برای مثال، هواپیماهایی که از تکنولوژی بالاتری استفاده می‌کنند و دارای تجهیزات پیشرفته برای کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی هستند، اغلب هزینه‌ های پایین‌تری برای ناوبری و پشتیبانی دارند و بلیط هواپیمایی آن‌ها همگی باید به‌صورت یکسان قیمت‌گذاری شود.

همچنین، میزان هزینه نگهداری و تعمیرات هواپیما در طول عمر هواپیما نیز تاثیرگذار است. در صورتی که هزینه ‌های نگهداری و تعمیرات هواپیما بالا باشد، این هزینه‌ها باید در قیمت بلیط هواپیما تعبیه شوند تا کسب سود برای شرکت هواپیمایی ممکن باشد.

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]