راهنمای کامل بازدید از جاهای دیدنی شهر قزوین

راهنمای کامل بازدید از جاهای دیدنی شهر قزوین

قزوین شهری تاریخی در شمال غربی ایران است که تاریخ و تمدن بسیار غنی و پرباری دارد. این شهر در دوره ساسانیان تأسیس شده و در زمان صفویان، نزدیک به 60 سال پایتخت کشور بود؛ از این رو مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. بازار، کاروانسراها، باغ ها و بناهای تاریخی بسیاری در شهر تاریخی قزوین وجود داشته که هر ساله گردشگران بسیاری را به این خطه از ایران می کشاند.

به همین دلیل ما در این متن تصمیم داریم شما را با جاذبه های دیدنی قزوین آشنا کنیم، تا در سفر خود به این شهر از آن ها بازدید کنید.

خیابان سپه؛ قدیمی ترین خیابان ایران

زمانی که قزوین به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد؛ شاه طهماسب، از پادشاهان صفوی، دستور ساخت خیابانی مدرن را در این شهر صادر کرد. نام خیابان نیز از نام محله ای در هرات که شاه در زمان ولیعهدی خود در آن زندگی می کرد، گرفته شد.

سپه، نخستین خیابان ایران، با نام های عالی قاپو یا دولتی نیز معروف شد؛ اما در حال حاضر با نام خیابان شهدا شناخته می شود. در ضلع شمالی خیابان، عمارت عالی قاپو و کاخ چهلستون قرار گرفته و مسجد جامع عتیق نیز در بخش جنوبی آن قرار دارد. در ابتدای خیابان، یک سردر قدیمی قرار داشته که یکی از هفت ورودی اصلی ارگ سلطنتی صفویه بوده و به آن سردر عالی قاپو می گویند.

راهنمای کامل بازدید از جاهای دیدنی شهر قزوین

آب انبار سردار بزرگ

آب انبارهای زیادی در قزوین وجود داشته که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه می رسد. در این بین یکی از جاهای دیدنی قزوین و بزرگ ترین آب انبار تک گنبدی ایران و جهان، آب انبار سردار بزرگ است. این بنای تاریخی شگفت انگیز در محله راه ری قزوین و در سال ۱۱۹۱ هجری شمسی ساخته شد. معماری بی نظیر این جاذبه شامل یک گنبد بلند آجری و نورگیرهای مهندسی شده است.

در واقع به همت دو تن از سرداران زمان فتحعلی شاه، محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار به نام های محمدحسن خان و محمدحسین خان، آب انبار ساخته شد. ظرفیت مخزن آب انبار بیش از 3000 متر مکعب است و در آن زمان یک سیستم بزرگ آبرسانی شهری به شمار می رفت. برای بازدید از این مکان باید در حدود 50 پله سنگی را به پایین رفته تا به کانالی پر از آب برسید.

راهنمای کامل بازدید از جاهای دیدنی شهر قزوین

کاخ چهل ستون قزوین

شاید با شنیدن نام این جاذبه تاریخی به یاد عمارت چهلستون اصفهان افتاده باشید؛ اما در مرکز شهر قزوین و در محله ای به نام سبزه میدان، کاخی هشت ضلعی با همین نام قرار دارد. این بنای بی نظیر در دوره شاه طهماسب صفوی ساخته شده و در دوره های مختلف تاریخی دست خوش تغییراتی شده است.

طبقه دوم این کاخ که به عمارت کلاه فرنگی نیز مشهور شده، به موزه خوشنویسی اختصاص دارد. چهل ستون یکی از جاهای دیدنی قزوین و از مشهورترین بناهای این شهر است که مانند گنجینه ای برای هنر و معماری به شمار می رود.

حمام قاجار

حمام قاجار با قدمتی نزدیک به 3 قرن به همت امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی در سال ۱۰۵۷ هجری قمری ساخته شد. این مکان که به حمام شاهی نیز معروف شده، یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین گرمابه های شهر قزوین محسوب می شود.

اگر نگاهی به معماری حمام قاجار بیندازید، متوجه خواهید شد که در پلانی هشت ضلعی، قسمت زنانه و مردانه آن به صورت مجزا بوده و از ورودی اصلی حمام توسط راه پله های مارپیچ به بخش سربینه می رسید. حوضی بزرگ در وسط، 6 شاه نشین، طاق نما و گنبدهای تزئین شده با کاشی های آبی از ویژگی های معماری این بنا محسوب می شوند. حمام قاجار پس از بازسازی به موزه مردم شناسی قزوین در سه بخش اقوام، مشاغل، آداب و رسوم تبدیل شد.

راهنمای کامل بازدید از جاهای دیدنی شهر قزوین

پارک جنگلی باراجین

دهکده حیاط طبیعت باراجین یا فدک، به عنوان بزرگ ترین پارک جنگی کشور، در نزدیکی روستای باراجین شمال شهر قزوین قرار گرفته است. این پارک جنگلی با مساحت حدود 1500 هکتار، زیستگاه انواع گونه های جانوری در حال انقراض مانند یوزپلنگ و شیر است.

در کنار این دهکده، مجموعه تفریحی بی نظیری با امکانات مختلفی مانند شهربازی، استخر، سایت پاراگلایدر، بانجی جامپینگ، سورتمه و تله کابین وجود داشته که می توانید از تعطیلات خود در این منطقه نهایت لذت را ببرید؛ البته یک پل معلق زیبا در مجاورت جاده سلامت باراجین افتتاح شده که در سفر خود به قزوین حتما آن را امتحان کنید.

مسجد جامع قزوین

این مسجد که به مسجد عتیق نیز معروف است در خیابان سپه یا همان خیابان شهدای فعلی قرار دارد. در دوران پیش از اسلام، این بنا آتشکده ای بوده که بعدها در زمان هارون الرشید، پنجمین خلیفه عباسی بازسازی شد. بنای مسجد جامع قزوین، مجموعه ای از سبک های معماری دوره های مختلف تاریخی مانند سلجوقی، صفوی و تا حدودی قاجار را به نمایش می گذارد.

سخن پایانی

قزوین یکی از شهرهای قدیمی ایران است که بر اساس اکتشافات باستان شناسی قدمت آن به حدود هفت هزار سال قبل از میلاد می رسد. این شهر به عنوان پایتخت ایران در دوران صفویه، بیش از 40 سال شاهراه جاده ابریشم به شمار می رفت؛ از این رو رکورد بیشترین ثبت میراث ملی مختلف را به خود اختصاص داده است.

در این متن با برخی از جاهای دیدنی و آثار باستانی قزوین آشنا شدید. اگر تصمیم دارید به گشت و گذار در این شهر بپردازید، کافی است به سایت فلای تودی مراجعه کرده و در سریع ترین زمان هتل های قزوین را با بهترین قیمت رزرو کنید.

راهنمای کامل بازدید از جاهای دیدنی شهر قزوین

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]