3 روش اخذ اقامت دائم آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

3 روش اخذ اقامت دائم آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

مهاجرت به کشور آمریکا معمولا یک پروسه ی طولانی و پیچیده ای دارد اما چیزی که اهمیت دارد آن است که روش های مهاجرت به آمریکا وجود دارد. اگر چه در سال های اخیر بنا بر سیاست های دولت این کشور، شرایط اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان بسیار سخت شده است اما گرفتن اقامت آمریکا، از طریق چندین روش، کماکان امکان پذیر می باشد. امروز ما به بررسی مختصر 3 مسیر اصلی که منجر به اخذ اقامت دائم آمریکا می گردد، می پردازیم و هزینه ها، شرایط و مدت زمان این روش ها را بررسی خواهیم کرد. اگر تصمیم جدی برای مهاجرت به کشور آمریکا را دارید، می توانید به وبسایت موسسه مهاجرتی رویال اپلای RoyalApply.com مراجعه کرده تا اطلاعات کاملی را در رابطه با این موضوع و تمامی امور مهاجرتی،  کسب کنید.

چرا کشور آمریکا؟

کشور آمریکا، پر مهاجر ترین کشور دنیا می باشد و  بیش از 50 میلیون نفر مهاجر در این کشور زندگی می کنند. این تعداد، معادل 15% کل جمعیت این کشور می باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بیشترین جمعیت ایرانیان مقیم خارج، در کشور آمریکا زندگی می کنند. جمعیتی در حدود 1.500.000 ایرانی و ایرانی الاصل در این کشور حضور دارند.

بیشترین تعداد ایرانی در ایالت کالیفرنیا و شهر لس آنجلس حضور دارند و جمعیتشان به بیش از 138 هزار نفر می رسد، به طوریکه لس آنجلس به تهرانجلس مشهور شده است.

نرخ بیکاری پایین 3.5% این کشور، رضایت شغلی 80%، داشتن قوی ترین اقتصاد دنیا و رضایت از زندگی بالا از مواردی هستند که این کشور به یکی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجرت تبدیل می کنند.

3 روش اخذ اقامت دائم آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

گرین کارت آمریکا

گرین کارت یک مدرکی است که نشان دهنده آن است که فرد اقامت دائم آمریکا را دارد و به او اجازه می دهد که در هر کجای این کشور بدون هیچگونه محدودیتی، زندگی و کار کند. آمریکا هر ساله بیش از 10 میلیون درخواست گرین کارت را بررسی می کند که با 1 میلیون آن موافقت می کند و به آن افراد اقامت دائم اعطا می کند. اما چه راه هایی برای گرفتن این کارت وجود دارد؟

روش اول

لاتاری آمریکا

می توان به جرئت گفت که ایرانیان کمی هستند که با واژه ی لاتاری آمریکا آشنا نباشند. پروسه ای که طی آن هر ساله نزدیک 120 هزار نفر برای گرفتن اقامت دائم و گرین کارت آمریکا انتخاب می شوند. روشی که کاملا شانسی بوده و از میان تمامی افراد که ثبت نام کرده اند، قرعه کشی به عمل می آید. در سال 2023 حدود 5500 نفر از کشورمان در این بخت آزمایی برنده شدند.

شرایط شرکت در لاتاری

شما در این روش نیاز به داشتن مدرک زبان، سابقه کار و تحصیلات دانشگاهی ندارید و با داشتن تنها دیپلم می توانید در این قرعه کشی ثبت نام کنید. از طرفی محدودیت در حداکثر سن مجاز، برای افراد بالای 18 سال وجود ندارد. شاید سخت ترین قسمت های ثبت نام، گرفتن عکس 5 در 5 و یا پر کردن فرم لاتاری باشد.

هزینه

تنها روش مهاجرتی که هیچ هزینه ای ندارد این روش می باشد و متقاضیان می توانند به صورت رایگان در لاتاری آمریکا، ثبت نام کنند.

مدت زمان پروسه

پروسه لاتاری آمریکا هر ساله با باز شدن سایت و آغاز زمان ثبت نام، شروع می شود. ثبت نام از 5 اکتبر تا 8 نوامبر هر ساله بوده و نتایج آن از تاریخ 6 می سال بعد، در این وبسایت قرار می گیرد. در صورت برنده شدن متقاضیان، حدود 14 ماه طول می کشد تا زمان مصاحبه و دریافت ویزای هر فرد، مشخص شود.

3 روش اخذ اقامت دائم آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

روش دوم

مهاجرت کاری

از بین روش های موجود، یکی از بهترین مسیر هایی که منجر به اقامت دائم کشور آمریکا می گردد، روش های کاری یا Employment-Based Immigration می باشد. در این روش 5 زیر مجموعه وجود دارد که متقاضیان، با توجه به شرایطشان، می توانند از طریق هر یک از آن ها، اقدام کنند.

  1. EB-1: کشور آمریکا، هر ساله، از افراد نخبه و کسانی که توانایی های فوق العاده ای دارند، دعوت می کند تا در این کشور زندگی و کار کنند. این ویزا مختص افرادی با توانایی های خارق العاده، مخترعین، اساتید و محققین برجسته و ورزشکاران سرشناس می باشد.
  2. EB-2:  کسانی که سطح تحصیلات بسیار بالا و توانایی های استثنایی در پزشکی، علوم، هنر و ... دارند، می توانند از طریق این روش اقدام کنند.
  3. EB-3:  یکی از ویزا های مبتنی بر اشتغال بوده که به کارگران (نیروی کار) در 3 گروه اجازه می دهد تا در این کشور کار بپردازند و طور دائمی در آن جا زندگی کنند. این 3 گروه عبارتند از کارگران ماهر، کارگران حرفه ای و سایر کارگران. سالانه حدود 40000 نفر موفق به اخذ این ویزا می گردند.
  4. EB-4: ویزا برای مهاجران خاص. این ویزای برای گروه های بسیار خاصی از افراد مانند کارمندان خارجی دولت آمریکا یا سازمان بین المللی گروه G-4 و یا مترجمان افغانی یا عراقی به وجود آمده است.
  5. EB-5: شاید یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین راه مهاجرت به آمریکا، ویزای EB-5 باشد. این ویزا که به مهاجرت از طریق سرمایه گذاری معروف است، یکی از روش های است که متقاضیان با سرمایه گذاری در این کشور می توانند اقامت دائم آن را دریافت کنند. حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری از این روش، 900 هزار دلار می باشد.

مدت زمان پروسه ها:

برای ویزای EB-1 زمان بررسی پرونده ممکن است از 8 ماه تا 37 ماه طول بکشد. ویزای EB-2 نیز بسیار مشابه بوده و از 8 ماه تا 2 سال زمان می برد. زمان پروسه ی EB-3 بین یک تا سه سال بوده و EB-5 نیز ممکن است از 30 ماه تا 61 ماه طول بکشد.

در تمامی روش های کاری یاد شده، متقاضیان می توانند همسر و فرزندان زیر 21 سالشان را همراه خود به آمریکا بیاورند. اگر چه روش های یاد شده با پیچیدگی ها و محدودیت های زیادی همراه هستند، اما گفتنی است که سالانه تعداد قابل توجهی از هموطنانمان موفق به اخذ اقامت دائم این کشور از طریق راه های یاد شده، می شوند.

روش سوم

مهاجرت با داشتن خانواده

روش دیگری که برای اخذ اقامت دائم کشور آمریکا وجود دارد، مختص افرادی است که عضوی از خانواده نزدیکشان، در این کشور زندگی می کند. این شخص باید شهروند یا مقیم دائم کشور آمریکا باشد. 5 دسته از اشخاصی که می توانند از طریق خانواده نزدیکشان، گرین کارت آمریکا را دریافت کنند، عبارتند از:

  1. IR-1: همسر شهروند آمریکایی
  2. IR-2: فرزندان زیر 21 سال یک شهروند آمریکایی
  3. IR-3: شخصی که توسط یک شهروند آمریکایی خارج از خاک این کشور به فرزند خواندگی گرفته شده است.
  4. IR-4: شخصی که توسط یک شهروند آمریکایی داخل خاک آمریکا به فرزند خواندگی گرفته شده است.
  5. IR-5: والدین شهروندان آمریکایی بالای 21 سال

یکی دیگر از روش هایی که ایرانیان می توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند نیز همین روش یاد شده می باشد، اما همانطور که مشخص است، پیش نیاز این روش، داشتن یک عضو خانواده نزدیک شهروند یا مقیم این کشور، می باشد.

مدت زمان و هزینه ها:

مدت زمان های تقریبی و هزینه های پروسه های مهاجرت به آمریکا از طریق خانواده، بصورت زیر می باشد:

IR-1: بین 6 تا 15 ماه زمان برده و مجموع هزینه ها معادل 1200 دلار می باشد.

IR-2: از 3 تا 12 ماه و هزینه های مشابه ویزای IR-1.

IR-3: از 6 ماه تا 1 سال زمان بر بوده و هزینه ی حدودی 1220 دلاری خواهد داشت.

IR-4: زمان و هزینه ی مشابه ویزای IR-3.

IR-5: زمان مشابه ویزای IR-3 و هزینه ی تقریبی 985 دلاری نیز به همراه خواهد داشت.

سخن آخر

آمریکا که به سرزمین فرصت ها معروف است، همواره محبوب ترین و پرطرفدار ترین کشور دنیا برای مهاجرین خارجی، به ویژه ایرانیان، بوده است. دلایل متعددی همچون وجود موقعیت های شغلی زیاد، کیفیت بسیار بالای زندگی و رضایت زیاد مهاجران از زندگی در این کشور، از عوامل این انتخاب می باشند. اگر شما نیز به دنبال اخذ اقامت دائم کشور آمریکا برای خود و خانوداتان هستید، می توانید با کارشناسان و وکلای مهاجرتی موسسه رویال اپلای در ارتباط باشید. 

3 روش اخذ اقامت دائم آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]