راهنمای خرید کلاه کوهنوردی زمستانی + 7 نکتۀ مهم

راهنمای خرید کلاه کوهنوردی زمستانی + 7 نکتۀ مهم

کوهنوردی در زمستان نیاز به تجهیزات حرفه‌ای و لباس کوهنوردی مناسب دارد. یکی از این لوازم، کلاه کوهنوردی است. کلاه کوهنوردی، دستکش و دستمال سر آخرین تکۀ پازل یک صعود گرم و لذت‌بخش است. همان‌طور که می‌دانید بیشتر گرمای بدن از سر خارج می‌شود، بنابراین پوشیدن کلاه یک راه خوب برای حفظ گرمای بدن شما است. اما معیارهای یک کلاه خوب و با کیفیت چیست؟ اگر قصد خرید یک کلاه کوهنوردی زمستانی دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

راهنمای خرید کلاه کوهنوردی زمستانی + 7 نکتۀ مهم

چرا کلاه کوهنوردی زمستانی بپوشیم؟

پوشیدن کلاه کوهنوردی بنا به دلایل زیر اهمیت دارد:

  • حفظ حرارت بدن

بدن انسان مقدار قابل توجهی گرما را از طریق سر از دست می‌دهد و پوشیدن کلاه زمستانی یک راه مفید برای مقابله با این اتلاف گرما است.  کلاه با عایق کردن سرتان حتی در سخت‌ترین شرایط زمستانی شما را گرم نگه می‌دارد.

  • محافظت گوش

گوش ها به شدت به سرما حساس هستند. بسیاری از کلاه‌های زمستانی با پوشش محافظ گوش طراحی شده‌اند و و باعث گرم‌ نگه داشتن گوش‌هایتان می‌شوند. اگر برای مدت طولانی‌تری بدون کلاه در شرایط یخبندان و وزش باد باشید، گوش شما در معرض سرمازدگی قرار می‌گیرد و ممکن است سینوس‌هایتان عفونت کند. علاوه بر این التهاب در غشای سینوس منجر به التهاب دردناک گوش میانی شود. به همین دلیل حتما باید از گوش‌هایتان با یک کلاه باکیفیت محافظت کنید.

  • حفاظت در برابر آب و هوا

کلاه‌های زمستانی مدل‌های متنوعی برای  شرایط مختلف زمستانی دارند. می‌توانید گزینه‌های ضدآب و ضد باد را برای هوای طوفانی و کلاه‌های سبک‌تر و تنفس‌پذیر را برای روزهای ملایم‌تر زمستانی پیدا کنید.

اکنون که با اهمیت پوشیدن کلاه زمستانی آشنا شدید، باید به دنبال خرید یک کلاه مناسب باشید. شناخت انواع جنس کلاه کوهنوردی زمستانی به شما کمک می‌کند، یک کلاه باکیفیت تهیه کنید.

شناخت انواع جنس کلاه کوهنوردی زمستانی و معرفی بهترین نوع

جنس کلاه کوهنوردی تعیین‌کنندۀ کیفیت آن است. کلاه‌های کوهنوردی معمولا از مواد زیر تهیه می‌شوند:

  • اکریلیک: اکریلیک به الیاف مصنوعی گفته می‌شود که معمولاً جایگزین ارزان‌تری برای پشم است و تمیز کردن آن آسانتر است.
  • پنبه: الیاف طبیعی و همه کاره که قابل شستشو در ماشین لباسشویی، بادوام، مقرون به صرفه هستند و به راحتی رنگ می‌شوند.
  • پشم مصنوعی: پشم صنعتی بسیار تنفس‌پذیر، بادوام و قابل شستشو در ماشین لباسشویی است. جنبه مثبت مواد مصنوعی نسبت به پشم این است که به طور کلی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. و همچنین سریعتر خشک می‌شوند و دوام بیشتری دارند.
  • پشم طبیعی: از الیاف پشم گوسفند، بز، آلپاکا، شتر یا خرگوش تهیه می‌شود. توانایی بی‌نظیری در حفظ گرما دارد. کلاه‌های پشمی حتی در سردترین دماها شما را گرم نگه می‎‌دارند و برای روزهای سرد و یخی عالی هستند.

برخی از این نوع پشم‌ها مانند مرینوس، موهر، پشم ظریف و پشم آلپاکا به دلیل کیفیت بالایشان، از بقیه محبوب‌تر هستند و بهترین کلاه‌های زمستانی از این پشم‌ها ساخته می‌شوند. در میان این موارد، پشم مرینوس محبوب‌ترین پارچه در کلاه‌های کوهنوردی باکیفیت است. سبک وزن، راحت و قابل تنفس است و همچنین خیلی سریع خشک می‌شود. علاوه بر این به طور طبیعی در برابر بو مقاوم است. تنها نقطه ضعف مرینوس قیمت آن است، زیرا برخی از مدل‌های این کلاه‌ها دو برابر نمونه‌های مصنوعی قیمت دارند.

هنگام جستجوی بهترین کلاه‌های کوهنوردی، باید به ویژگی‌های زیادی توجه کنید. دوام و راحتی تنها چند مورد است. در ادامه نکاتی را که باید هنگام خرید کلاه کوهنوردی زمستانی به آن توجه کنید، ذکر می‌کنیم.

7 نکتۀ مهم خرید کلاه کوهنوردی زمستانی که باید بدانید

دقت کنید که اگر می‌خواهید کلاه ایمنی کوهنوردی استفاده کنید، کلاه شما باید گرم و نازک باشد و زیر کلاه کوهنوردی بتوانید آن را بپوشید. برای خرید کلاه کوهنوردی باید ویژگی‌های زیر را در نظر بگیرید:

  1. جنس

بسته به نوع کلاه مورد نیازتان، می‌توانید به دنبال مواد مختلفی از قبیل پشم مصنوعی، طبیعی، پلی استر و... باشید. هر  جنسی موافقان و مخالفان خود را دارد.  

  1. دوام

کلاه کوهنوردی شما باید بادوام باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین این موضوع این است که به نظرات آنلاین مشتریان نگاهی بیندازید تا از دوام آن مطلع شوید. راه دیگر توجه دقیق به مشخصات محصول است. برخی از مواد، با دوام تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، حتی یک کلاه کوهنوردی پشم مرینوس خوب احتمالاً با گذشت زمان سوراخ شود. اگر به پشم مرینوس علاقه دارید، به دنبال ترکیب مرینوس-نایلون یا مرینوس-پلی استر باشید؛ زیرا مواد مصنوعی معمولاً دوام را افزایش می‌دهند.

  1. گرما

بهترین راه برای سنجش گرما هنگام خرید آنلاین، مطالعه مشخصات وزن و ضخامت کلاه است. بیشتر کلاه‌های مرینوس و پشمی دارای تراکم یا وزن 100 تا 400 گرم در متر مربع (گرم در هر متر مربع مواد) هستند. به طور خلاصه، هر چه این عدد بیشتر باشد، کلاه سنگین‌تر، ضخیم‌تر و گرم‌تر خواهد بود. کلاه‌های دولایه و دارای محافظ گوش در برابر بادهای شدید نیز از سر شما محافظت می‌کنند.

  1. اندازه کلاه

بسیاری از کلاه‌ها تک سایز یا تک جنسیت هستند. اگر نگران پیدا کردن یک کلاه کاملا اندازه هستید، کلاهی را انتخاب کنید که به طور خاص برای جنسیت شما ساخته شده باشد - محصولات زنانه معمولاً کمی کوچکتر از مردان هستند. اگر کلاه مدنظر شما، اندازه دارد، هنگام خرید کلاه باید اندازه سر خود را در نظر بگیرید. گاهی نمودار اندازه هر سازنده کمی متفاوت است. اگر اندازه گیری دقیق سر خود را به دست آورید، باید بتوانید اندازه مناسب را برای سفارش با استفاده از جدول سازنده تعیین کنید.

برای اندازه‌گیری سر خود، یک متر نواری انعطاف‌پذیر بردارید و آن را دور بزرگترین قسمت سر خود در پشت و درست روی ابروهای خود بپیچید. اگر متر نواری انعطاف‌پذیر ندارید، می‌توانید از یک تکه نخ استفاده کنید و سپس آن را روی یک خط‌کش قرار دهید تا اندازه‌گیری شود. یک کلاه نامناسب اگر خیلی کوچک باشد، می‌تواند سردردهای بی پایانی برای شما ایجاد کند یا اگر خیلی بزرگ باشد، از سرتان بیفتد.

  1. قابلیت تنفس

پارچه دارای قابلیت تنفس به هوا و رطوبت اجازه عبور می‌دهد و از گرم‌شدن بیش از حد شما و تجمع عرق جلوگیری می‌کند.

  1. قابیلت ضدآب بودن

وقتی در کوهستان هستید، هرگز نمی‌دانید چه آب‌وهوایی در انتظار شماست. در صورت بارندگی غیرمنتظره در طول سفر، باید مطمئن شوید که کلاه شما از مواد ضدآب یا مقاوم در برابر آب ساخته شده است.

  1. قیمت

محدوده قیمت تا حد زیادی به سبک انتخابی، کیفیت و البته برند کلاه بستگی دارد. اگر به یک کلاه تخصصی برای دمای زیر صفر نیاز دارید، باید قیمت زیادی بپردازید.

سایر عواملی که باید هنگام خرید در نظر بگیرید؛ عبارتند از: کیفت دوخت درزها، و مواد کشسان مانند اسپندکس که به حفظ شکل کلاه کمک می‌کند.

کوهنوردان مبتدی و آنهایی که به ندرت کوهنوردی می‌کنند، می‌توانند یک کلاه معمولی خریداری کنند. این کلاه‌ها عموماً مقرون به صرفه هستند. کوهنوردان باتجربه یا کوهنوردان آلپاین، باید همانطور که لباس کوهنوردی مناسبی تهیه می‌کنند، کلاه باکیفیتی بخرند.

راهنمای خرید کلاه کوهنوردی زمستانی + 7 نکتۀ مهم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]