صومعه ریلا Rila Monastery، بلغارستان

صومعه ریلا Rila Monastery، بلغارستان

یکی دیگر از کشورهایی که در طول سال از ایرانی‌های زیادی پذیرایی میکند کشور بلغارستان است. جایی که بنا به دلایل زیادی مقصد گردشگران زیادی از تمام دنیاست.
این صومعه هم از نظر معماری زیبا و جالب است و هم از نظر جغرافیایی. صومعه ریلا در در گوشه‌ای از کوه‌های ریلا و در میان منظره‌ای فوق‌العاده، بین رودخانه‌های دراشلیاویتسا (Drushlyavitsa) و ریلسکا (Rilska)، و در ارتفاع ۱۱۴۷ متری از سطح دریا قرار دارد.
این کلیسا در اوایل قرن دهم بنا شده. داستان جالبی که در مورد پیدایش این صومعه وجود دارد این است:
اولین زاهد بلغار به نام سنت ایوان (St. Ivan) که در این منطقه ساکن شد و تمام زندگی خود را صرف عبادت و روزه داری کرد. شاگردان او اولین قدم را برای ساخت این صومعه برداشتند و یک صومعه کوچک در کنار غار محل عبادت او بنا کردند. بعد از گذشت سال‌ها و قرنها این صومعه یا دِیر کوچک تبدیل شد به صومعه ریلا ی امروزی!
پس از مرگ سنت ایوان در سال ۹۴۶، در همان غار به خاک سپرده شد.
در سال ۱۹۷۶ به‌عنوان یکی از میراث تاریخی حفاظت‌شده بلغارستان معرفی شد و نهایتاً در سال ۱۹۸۳ وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.
صومعه مقدس ریلا در قرن نوزدهم به شکل امروزی‌اش درآمده است و تنها بخش کوچکی از بال شرقی صومعه در قرن بیستم ساخته‌شده است. برج هرلیو (Hrelyo)، قدیمی‌ترین ساختمان دِیر، در قرن چهاردهم ساخته‌شده است (۱۳۳۵). این برج مستحکم علاوه بر کارکردهای دفاعی میزبان راهبانی بود که به‌وقت نیاز در آن خلوت می‌کردند. کلیسای کوچک تجلی خدا (Transfiguration of God) در طبقه پنجم و آخر و در ارتفاع ۲۴ متری برج قرار دارد. امروزه درهای برج هرلیو در روزهای تابستان (۱ ژوئن تا ۳۰ سپتامبر)به روی گردشگران باز است.
مساحت کلی این صومه با احتساب اقامتگاه‌ها و خود کلیساست ۸۰۰۰مترمربع است
تعداد ۳۰۰ اتاق در این صومعه وجود دارد که ۱۰۰ تا از این تعداد سلول‌های رهبانی بوده‌اند.
محوطه صومعه، معبد مریم باکره، برج هرلیو، موزه، اقامتگاه و دیگر ساختمان‌ها توسط یک دیوار سنگی ۲۲ متری احاطه‌شده‌اند.
این صومعه دارای یک موزه است که قطعه‌ها و آثار تاریخی جالبی دارد. این موزه میزبان صلیب رافائل معروف است، صلیبی به ابعاد ۴۳ در ۸۱ که با هنرمندی بی‌نظیر و تماماً از چوب ساخته‌شده است.
صومعه ریلا Rila Monastery، بلغارستان
صومعه ریلا Rila Monastery، بلغارستان
صومعه ریلا Rila Monastery، بلغارستان
صومعه ریلا Rila Monastery، بلغارستان
صومعه ریلا Rila Monastery، بلغارستان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]