آرامگاه ابودجانه

آرامگاه ابودجانه

در منطقه ریجاب قبرستانی قدیمی وجود دارد که در آن بقعه ای منسوب به ابودجانه، سحابی مشهور پیامبر اکرم دیده میشود و در نزد اهالی منطقه از احترام خاصی برخوردار است. این آرامگاه که با استفاده از لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده، دارای پلانی چهار ضلعی بوده که بر فراز آن گنبدی مخروطی شکل قرار دارد. در جنوب این آرامگاه نیز بنای دیگری شبیه به آن ولی در ابعاد کوچکتر قرار دارد که در داخل آن سنگ قبری به چشم می‌خورد.
سماک بن اوس بن خَرَشَ‍ـة بن لَوذَان معروف به ابودجانه از انصار و از قبیلة بنی ساعده بود که در جنگهای بدر، احد و دیگر غزوات پیامبر (ص) شرکت داشت. در جنگ احد، پیامبر (ص) شمشیری بدو بخشید و وی رشادت و پایداری بسیار از خود نشان داد و به همراه علی ابن ابیطالب جزو ۴ نفری بود که به رغم پیشروی و پیروزی قریشیان، از پیامبر (ص) جدا نشد و تا پایان نبرد از ایشان دفاع نموده و در این میان زخم‌های فراوانی نیز بر پیکرش وارد شد. می‌گویند ابودجانه در آنروز آنقدر با شمشیر به دشمن زد تا شمشیر چون داسی خمیده شد.
ابودجانه در سال ۱۲ هجری قمری در نبرد مسلمانان با مسیلمه کذاب، مدعی دروغین نبوت، شرکت کرد و حماسه آفرید و آن چنان مجروح شد که به شهادت رسید.
آرامگاه ابودجانه
آرامگاه ابودجانه
آرامگاه ابودجانه
آرامگاه ابودجانه
آرامگاه ابودجانه

امید رجبی پور کشایه

امید رجبی پور کشایه پنجشنبه 7 آبان 94 - 11:12

افرین

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]