درخت مکرزن

درخت مکرزن

درخت مکرزن که به انجیر معابد ، لور و انجیر هندی نیز معروف است . نام درختی معروف است در شهر‌های چابهار و نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران بر کرانه دریای عمان . از درختان بزرگ کائوچویی در جزایر و بنادر جنوب مانند آبادان و بوشهر تا چاه بهار و تیس می‌باشد .
این درخت از جاذبه‌های گردشگری این دو شهر بشمار می‌آید . اصل این گیاه از هند شرقی است.دارای برگ‌های پهن است و شاخه‌های آن به پایین سرازیر می‌شود و در لای شن‌ها ریشه می‌دواند . مردم شاخه‌های آن را می‌زنند تا به شکل چتری درآید .
از ساقه‌های هوایی آن ریشه‌های هوایی بی شماری ظاهر می‌شوند به طوری که به زمین می‌رسند و در اطراف درختان بزرگ صد‌ها متر مربع زمین را اشغال می‌کنند . این ریشه‌ها را ریشه‌های شمعی گویند . برگ‌های لور بیضی شکل و درست و براق و طول آن به cm 25 بالغ می‌گردد میوه گیاه بی پایه و به درشتی فندق است و چوب آن خاکستری رنگ می‌باشد و سختی و دوام چندانی ندارد ولی در آب دوام می‌کند و چوب ریشه‌های هوایی آن سخت است .
نام این درخت در جنوب لول ، لور ، درخت مکرزن است و در جزیره خارک ، لیل و در جزیره کیش لیر نامیده می‌شود و در کتب مختلفه به اسامی اثاب ، الول بروبرگت و کراک نامبرده شده و تصور می‌شود . که سه نام اخیر نام‌های این درخت در هند است.
درخت مکرزن
درخت مکرزن

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]