آش سبزی

آش سبزی

آش سبزی جزو غذاهای سنتی شیراز است ، در شیراز این آش را برای صبحانه میپزند و برخی افراد در این آش از سیرابی به جای گوشت استفاده میکنند.
مواد اولیه :
برای 4 نفر
نمک به میزان لازم ،زردچوبه (اختیاری) 1قاشق چایخوری ،گوشت (گردن) 200گرم ،عدس 1سوم پیمانه ،نخود 1سوم پیمانه ،لوبیا (سفید یا قرمز) 1سوم پیمانه ،ترخان 3 قاشق غذاخوری ،تره (تازه و پاک شده) 400گرم ،برنج 1پیمانه ،روغن به میزان لازم ،فلفل به میزان لازم
طرز تهیه:
ابتدا برنج را از قبل با مقداری نمک خیس میکنیم و به همراه دو قاشق ترخون و تره خرد شده در قابلمه میریزیم و روی آن به میزان لازم آب ریخته و اجازه میدهیم بپزد .برنج باید کاملا باز وشفته شود دقیقا مثل شله زرد.دقت کنید نباید درب قابلمه را ببندید چون سبزی رنگ تیره به خودش میگیرد.
نخود و لوبیا را باهم آبپز کنید و عدس را جداگانه آبپز کرده و آبش را بعد از پخت بگیرید تا آش را تیره نکند.در ظرفی جداگانه گوشت را با مقداری روغن کمی تفت بدهید و زردچوبه را اضافه کرده و به همراه 1عدد پیاز آبپز کنید.
وقتی گوشت پخت کاملا استخوانهایش را بگیرید و با پشت قاشق گوشت را له کنید.حالا به مرحله ای رسیدیم که مواد اولیه ما همه پخته شدند همه مواد را با هم در یک قابلمه می‌ریزیم و مقداری آب جوش یا آب گوشت اضافه میکنیم و خوب مخلوط می‌کنیم در همین زمان یک قاشق باقیمانده ترخان را در کمی روغن تفت داده و در صورت تمایل مقداری زردچوبه بزنید و خیلی زود از روی حرارت بردارید تا تلخ نشود.از این به بعد امکان ته گرفتن آش زیاد میشود چون مواد رو به غلیظ شدن میروند.
پس چند دقیقه یک بار کاملا آش را به هم بزنیدبخصوص قسمت وسط قابلمه و کناره ها. حدودا 2ساعت به آش زمان بدهید تا جا بیفتد و آب آن کشیده شود.هر چقدر مقدار هم زدن بیشتر باشد مواد بهتر به خورد هم رفته و آش کش دار ترمیشود.این آش از آش‌های دیگر غلیظ تراست و حالت حلیم دارد. نیم ساعت آخر پخت درب قابلمه را ببندید البته هم زدن فراموش نشود.

منبع:www.sooran.com
آش سبزی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]