چشمه‌ی جوشان آب معدنی بابا گرگر

چشمه‌ی جوشان آب معدنی بابا گرگر

چشمه‌ی جوشان آب معدنی بابا گرگر همیشه می‌خروشد و در زبان ترکی به آن ” دنگز ” ( دهنز ، دکنز ) می‌گویند این چشمه یکی از مهمترین چشمه‌های آب معدنی آذربایجان است که امروزه جزئی از استان کردستان است.چشمه‌ی آب گرم بابا گرگر که به چشمه شفا بخش مشهور است در روستایی به همین نام در ۱۸ کیلومتری شهرستان قروه از توابع استان کردستان قرار دارد
طبق نظر متخصصین، این آب برای امراض پوستی و همچنین مبتلایان به امراض سودایی مناسب است. آب این نوع چشمه‌ها از دسته آب‌های کلرو بیکربناته مخلوط گازدار و دارای طعم مخصوصی است و در ترکیب خود انیدراز کربنیک داشته و آرام بخش هستند و در درمان سوء هاضمه و دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم بسیار موثر هستند و می‌توانند به راحتی جایگزین داروهای شیمیایی شوند.
این چشمه دارای آبی سرخ رنگ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می‌آید. رنگی بودن آب چشمه‌ی بابا گرگر به دلیل همراه داشتن املاح معدنی بسیار زیاد خصوصاً گوگرد است.
در نزدیکی این چشمه بقعه ای متبرکه وجود دارد که زیارتگاه مردم است. این بقعه مقبره‌ی امامزاده جلیل القدری بنام سید جلال‌الدین ابن سید معزالدین است که در تمام منطقه کردستان مشهور است و مورد توجه تمام اهالی استان بوده و حتی از سایر استان‌ها نیز برای زیارت آن به روستا سفر می‌کنند. تاریخ دقیق ساخت بقعه مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که پیش از دوره حاکمیت دولت قاجار و توسط معماران بومی ساخته شده است.
چشمه‌ی جوشان آب معدنی بابا گرگر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]