شهر کهنه غزنی با 2000 سال قدمت

شهر کهنه غزنی با 2000 سال قدمت

شهر قدیمی غزنی منطقه‌ای تاریخی و باستانی در افغانستان است که برج‎های باستانی آن بیش از 2000 سال قدمت دارند.اکنون بسیاری از این برج‎ها در حال فروریختن است و نیاز مبرمی به ترمیم، توجه و بازسازی دارند.
در گذشته شهر قدیمی غزنی دارای 36 برج بود اما اکنون تعداد آنها به 28 برج کاهش یافته که در معرض فرسایش و تخریب شدید هستند.
هرچند پس از آن که غزنی از سوی « آیسسکو» یا سازمان اسلامی آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» اعلام شد، اقداماتی برای بازسازی ابنیه تاریخی غزنی انجام گرفت اما این گونه برنامه‎ها و اقدامات هرگز کافی نبود.
شهر کهنه غزنی قبل از اسلام در زمان حکومت «باختری‎ها» ساخته شد و بعد از ظهور دین اسلام در حکومت «صفاریان» از طرف «یعقوب لیس صفاری» به شکل اساسی و کامل بنا شد.
در زمان «تیموری‎ها»، «غزنویان» و «مغول‌های هند» نیز اقداماتی در جهت ساخت‎وساز در این شهر صورت گرفت.
این شهر بیش از 2000 سال قدمت دارد و در دوره‌های مختلف تاریخی، برج‎های آن به عنوان «دژ» کاربرد نظامی داشته است.
شهر یادشده دارای 3 دروازه به شرح ذیل است:
1.«درب کابل» که در قسمت شرق شهر کهنه موقعیت دارد
2. «دروازه بازار» که به نام‎هایی چون «دروازه شلگر» و «دروازه گردیز» نیز از آن یاد می‎شود که در قسمت جنوبی این شهر موقعیت دارد.
3. «دروازه کنیک» که به نام «دروازه بامیان» نیز از آن یاد می‎شود و سمت غربی شهر قدیم موقعیت دارد.
نام این دروازه از نام «کنشکا» پادشاه باختری‎ها گرفته شده است.
شهر کهنه غزنی، شهری است که در آن مساجد، خانقاه‎ها و معابد هندوها در کنار هم قرار دارند که نشان زندگی افراد با عقاید و دیدگاه‎های دینی متفاوت در کنار هم است.
وجود 17 مسجد، 3 معبد و 2 خانقاه در این شهر، پیروان آیین اسلام، اهل تصوف و هندوها را به احترام متقابل به اعتقادات و آیین‎های یکدیگر فراخوانده است.
شهر کهنه غزنی با 2000 سال قدمت
شهر کهنه غزنی با 2000 سال قدمت
شهر کهنه غزنی با 2000 سال قدمت
شهر کهنه غزنی با 2000 سال قدمت
شهر کهنه غزنی با 2000 سال قدمت

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]