رازهای شهر اویی

رازهای شهر اویی

سال‌1383 بود که خیلی اتفاقی، شهر تاریخی و زیرزمینی «اویی» در نوش‌آباد کاشان کشف شد.
شهری نظامی و دفاعی که هنوز هم بخش‌های زیادی از آن برای باستان شناسان ناشناخته باقی مانده است اما با این حال، نمونه کامل و مبتکرانه ای از به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل به شمار می‌رود که حفاظت از مرزهای ایران را در طول تاریخ نشان می‌دهد.
«اویی» تونلی است دست کن که در دوره‌های مختلف تاریخی کاربرد نظامی و دفاعی داشته است. این اثر در سال‌1383 هنگامی که یکی از اهالی شهر نوش آباد در حال حفر زمین در منزل خود بود به‌صورت اتفاقی کشف شد. یعنی درست جایی در فاصله 5/7‌کیلومتری از شمال شهر تاریخی کاشان و 5/2‌کیلومتری از غرب شهر جدید آران و بیدگل. در اولین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی، تیمی متشکل از کارشناسان باستان‌شناسی، معماری، تاریخ و جغرافیا در شهر زیرزمینی «اویی» مشغول کاوش شدند و به مطالب جالبی دست یافتند.
کاوش‌ها نشان می‌داد که این شهر زیرزمینی در دوره‌های مختلف از باستان تا دوره اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفته و بیش از 50شیء سالم مثل سفالینه‌های مربوط به دوره ساسانی تا قاجار از این مکان‌ها به دست آمده است.
این مجموعه که به‌صورت دست‌کن زیر بافت شهر نوش آباد به‌صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌هاو کانال‌های متعددی در 3 طبقه ایجاد شده است بر دیواره‌های آن آثار برخورد لبه شیء تیز دیده می‌شود و با توجه به‌سختی جنس زمین این منطقه، باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که وسایلی که برای حفاری استفاده می‌شده، باید از جنسی شبیه الماس برخوردار بوده باشد.
اگر لغت نامه‌ها را جستجو کنید، «اوی» را واژه‌ای می‌بینید که در گویش کاشانی معادل «آهای» فارسی قرار می‌گیرد. اهالی منطقه می‌گویند به لحاظ تو در تو بودن و تاریک بودن شهر زیرزمینی در قدیم افراد برای پیدا کردن یکدیگر با صدای بلند با کلمه (اوی ) همدیگر را صدا می‌کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود هنگام حفر شهر زیرزمینی، وقتی دلو پر از خاک می‌شده مقنی فریاد می‌زده(اوی)و فردی که مسئول بالا کشیدن دلو بوده است با شنیدن اوی متوجه می‌شده که دلو از خاک پر شده و آن را بالا می‌کشید. به این دلیل این تونل‌های پیچ در پیچ شهر زیر‌زمینی به اویی معروف شده است!
رازهای شهر اویی
رازهای شهر اویی
رازهای شهر اویی
رازهای شهر اویی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]