اشکفت زرده

اشکفت زرده

دره ای شگفت در 25 کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان قرار دارد. در فصل گرم تابستان درون این دره می‌توانید دمای زیر 20 درجه را تجربه کنید. جوشیدن چشمه‌های دیواره ای این دره به یک دره شگرف تبدیل نموده است. این دره دارای آب دائمی ، آبشار ، ابچکان ، بیشه زار و انواع روییدنی‌های خاص منطقه می‌باشد.
یکی از جاذبه‌های طبیعی و مناطق بکر و زیبای خدادادی دره اشکفت زرده یا کول خرسان است که در 32 کیلومتری شمال شهرستان دزفول قرار گرفته است.
دره اشکفت زرده یا کول خرسان بیش از ۲۰۰ متر عمق دارد و دیواره‌های آن با گیاهان سیاووشان و آبشارها و آبچکان‌های بسیار زیبایی پوشیده شده است.کانال ایرانتایزمنت. مسیر ورودی کول خرسان پوشیده از درختان کنار (سدر) و نخل است و انبوه نیزارها و درختان انگور و انجیر وحشیدره کول خرسان را شبیه دره‌های عجیب فیلم‌ها کرده است.
هرچه جلوتر بروید دیوارها بلندتر می‌شوند و آسمان کمتر پیداست و این ممکن است حالتی ترسناک به دره بدهد. به همین دلیل هم هست که عده ای به اشکف زرده یا کول خرسان لقب «دره ارواح» را داده اند!
جالب‌تر از همه این که کول خرسان بر خلاف طبیعت، در زمستان نسبتاً گرم و در تابستان بسیار خنک است. در حدی که دما به کمتر از 20 درجه می‌رسد و این، یعنی اختلاف دمای 30 درجه ای با شهر دزفول.
اشکفت زرده
اشکفت زرده
اشکفت زرده
اشکفت زرده

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]