پرنده‌ای که تنها زیستگاهش ایران است

پرنده‌ای که تنها زیستگاهش ایران است

زاغ بور، پزاغ بور گونه ای بوم زاد (اندِمیک) و منحصر به فرد ایران زمین و یکی از ذخیره‌های اکوتوریسم است. زاغ بور یا زاغ کویری یا بور مرغ از میان 500 گونه پرنده شناسایی شده در ایران، تنها پرنده مختص زیستگاه‌های ایران در جهان محسوب شده و به همین دلیل به لحاظ زیستگاهی و پراکنش، گونه‌ای آندمیک و منحصر بفرد برای ایران به شمار می‌رود و از آنجا که گونه‌های آندمیک هر کشوری از اهمیت اکولوژیکی و اکوتوریستی فوق العاده‌ای برای آن کشور برخوردار می‌باشد، بنابراین زاغ بور نیز بعنوان نماد پرندگان ایران دارای ارزش‌های زیست محیطی و طبیعت گردی سرشاری برای کشور می‌باشد. البته در سال‌های اخیر ادعاهای اثبات‌نشده‌ای مبنی بر دیده شدن زاغ بور در شرق افغانستان شنیده شده.
زاغ بور یا زاغ کویری پرنده‌ای از خانوادهٔ کلاغیان است. این پرنده تفاوت‌های زیادی با دیگر خویشاوندانش یعنی کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد؛ از جمله زمین‌زی بودن به‌طوری‌که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد، داشتن صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای.
زاغ بور ۲۴ سانتیمتر طول دارد. دم و منقارش سیاه، منقارش بلند با اندکی خمیدگی رو به پایین است. رنگ پر و بال نخودی مایل به قهوه‌ای است، صورت کمرنگ‌تر و از قاعده منقار تا چشم‌ها لکه سیاه‌رگه مانند و نیز لکه سیاه بزرگی در بالای سینه‌اش دیده می‌شود. بال‌ها پهن با دو نوار سفید که در پرواز مشخص می‌شوند. پاهای آن بلند و سیاه‌است و برای دویدن در بیابان تکامل یافته‌است. در واقع بیشتر به هدهد و چکاوک هدهدی شبیه‌است تا زاغ‌ها و کلاغ‌ها.
زاغ بور در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی و استپ‌ها زندگی می‌کند. وابستگی زیادی به گیاه ِ بوته‌ای ِ قیچ دارد و لانهٔ خود را بر روی قیچ می‌سازد. حشره‌خوار و دانه‌خوار است. در اردیبهشت ۴ تا ۶ تخم می‌گذارد. پرندهٔ ماده بر روی تخم می‌خوابد و پرندهٔ نر برای او غذا می‌آورد. نر و ماده هر دو در بزرگ کردن جوجه‌ها مشارکت دارند. جوجه‌ها بعد از ۱۷ تا ۱۹ روز از تخم بیرون می‌آیند. زاغ بور تک‌همسر است و تمام طول سال را در کنار جفت خود می‌ماند، قلمروطلب است و به ذخیره‌سازی غذا در زیر خاک اقدام می‌کند. معمولأ ترس زیادی از انسان ندارد ولی فاصلهٔ ایمنی را رعایت می‌کند.
پرنده‌ای که تنها زیستگاهش ایران است
پرنده‌ای که تنها زیستگاهش ایران است

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]